Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle gärna vilja lära mig spela nåt stråkinstrument, men fiol, viola, cello och de där är ju helt omöjliga att lära sig om man inte intensivspelar tio timmar om dan i femton år.

Finns det några stråkinstrument som går att lära sig hyfsat på egen hand hemma på rummet? Högst lika svårt som trumpet ungefär (inga jämförelser i övrigt mellan stråk och blås). Kanske nåt konstigt asiatiskt instrument eller nåt? Jag känner till stråkpsalterium, men det är lite för dyrt :/

Annons
Postat (redigerat)
Jag skulle gärna vilja lära mig spela nåt stråkinstrument, men fiol, viola, cello och de där är ju helt omöjliga att lära sig om man inte intensivspelar tio timmar om dan i femton år.

Finns det några stråkinstrument som går att lära sig hyfsat på egen hand hemma på rummet? Högst lika svårt som trumpet ungefär (inga jämförelser i övrigt mellan stråk och blås). Kanske nåt konstigt asiatiskt instrument eller nåt? Jag känner till stråkpsalterium, men det är lite för dyrt :/

Nyckelharpa.. där har du ju fasta lägen i vänsterhanden... Men När det gäller stråkinstrument så är stråktekniken minst 50% av hela liret. Så oavsett vad du väljer för stråkinstrument så blir det vansinnigt med övande (som iof alla andra instrument). Så det spelar ingen roll hur jädra snabb man är med vänsterhanden, om högerhanden (stråken) åker fram å tebaks som en vindrutetorkare ...

Ett annat tips, om man är gitarrist... börja med mandolin, då har du samma vänsterhandslir som på fiol, sen ta det gradvis och byt plektrum mot stråke 😄

EDIT;

förtydligande; det tar hursomhelst några år att få till en bra stråkföring

Redigerat av Umemagnus
Postat

Vevlira?

Nyckelharpa?

Såg?

😄

Allvarligt skojat, varför skall det vara just ett stråkinstrument? Och har du ambitioner andra än att spela på skoj hemma på kammaren?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Du får hålla dig då till mungiga. 😄

Postat

Måste säga stråkbas. Cello är en mycket hetare kandidat än violin.

Som nybörjare på stråk är basen lättast och sen cellon. Du jämförde med trumpet. Trumpet är ett oerhört svårt nybörjar instrument.

Som nybörjare är det antagligen enklare att spela tenorhorn eller liknande. Precis som det är idiotiskt att föreslå klarinett eller oboe till en träblåsare.

Eller alt före en tenor för en saxofonist.

Då det gäller har alla instrument sina virutuoser och utvecklar fantastiska höjder.

Det gör att inget instrument är svårare än något anat.

Däremot är jag övertygad om att instrument som tenorsax,cello och tenorhorn är mycket bättre instegs instrument än tex. Trumpet, Violin och Klarinett eller Oboe.

Dom lägre instrumenten kräver mindre för att åtminstone få en aceptabel ton och är oftast enklare för dom som redan kan ett annat instrument.

I övrigt så finns det inga hierkier. Alla instrument är ytterligt svåra att lära till fulländning. Hitintills tror jag ingen har varit där.

Dvs. Vill man bli en riktigt duktig instrumentalist så skilljer inte en violinist och en trombonist på något sätt!

Postat
Du får hålla dig då till mungiga. 😄

hehe, få till ett snyggt lir på mungiga, så lär du upptäcka att det inte är särskilt lätt... att bara "fjoinga" är ungefär som att spela på lösa strängar på gitarr...

Postat

Ojojoj, tack alla för alla svar!

Vevlira?

Nyckelharpa?

Såg?

😛

Allvarligt skojat, varför skall det vara just ett stråkinstrument? Och har du ambitioner andra än att spela på skoj hemma på kammaren?

Min ambition är som med alla instrument jag lär mig att jag ska lära mig spela det tillräckligt bra för att det ska gå att använda på inspelningar av mina egna låtar om man klipper och autotunar det lite. Ingen virtuosnivå alltså, men inte dagisnivå heller. Så pass bra så att det är precis så man kan säga "jag kan spela X" utan att ljuga.

En Psalter har jag funderat på att skaffa mig. Snyggt instrument som låter väldigt bra.

http://www.thomann.de/se/hora_sopranpsalter_d1004.htm

Nämen titta! Jag har sett nån annan sån på Thomann förut, men jag har för mig den gick på över två tusen. Det där ser ju väldigt intressant ut! Snyggt namn på märket också 😄

Fast det följer i och för sig inte med nån stråke.

Postat
Kort sagt spela Nyckelharpa!

Jo, fast det är lite för speciellt sound. Det är svårt att använda nyckelharpa på åtta vanliga poplåtar av elva på en skiva och inte ses som "han den där som använder nyckelharpa". Trumpet och till och med dragspel kommer jag undan med, men nyckelharpa är över gränsen.

Postat
Jo, fast det är lite för speciellt sound. Det är svårt att använda nyckelharpa på åtta vanliga poplåtar av elva på en skiva och inte ses som "han den där som använder nyckelharpa". Trumpet och till och med dragspel kommer jag undan med, men nyckelharpa är över gränsen.

🙂

Postat
hehe, få till ett snyggt lir på mungiga, så lär du upptäcka att det inte är särskilt lätt... att bara "fjoinga" är ungefär som att spela på lösa strängar på gitarr...

Nä, och framför allt lär du upptäcka att det är ännu svårare att spela mungiga med stråke...! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.