Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, nu är det snart dags för en ny dator.

Jag har kommit fram till följande:

Chassie: Antec 900

PSU: Thermaltake 750 W eller 850 W (räcker 750 W om jag vill köra SLI i framtiden?)

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2

CPU: Intel i7 920

Grafik: ASUS GTX285/1GB

Minne: 6GB DDR3 1600 Mhz

HDD: 2st Western Digital 500GB HD 32MB Cache configurerade i RAID 0

Ev. Firewirekontrollerkort med TI-chipset (Tror Asus kör VIA-chipset???)

Jag vet att grafiken är överdimensionerad för musik, men jag kommer spela en hel del på den oxå. Musiken är ju trots allt bara en hobby för mig, såsom spel. :-)

RAID 0 på systemdisken, bör nog vara på ljudbibliotek-disken istället, men återigen, jag ska inte bara göra musik....Jag har även råd att förlora det som jag kommer att ha på RAID-diskarna, med tanke på att det är lite mer risky att köra så.

Kommer nog att köra XP ett tag iaf. (Jag vet, för mycket minne för XP 32 bit 😉 men jag kommer antagligen byta upp mig snart)

Mina största funderingar:

* Är Moderkortet ok för musik?

* Är chassiet bra? Någorlunda tyst?

* Är nätaggregatet något att hänga i granen eller ska jag ta ett annat?

Vad tror ni....???

Annons
Postat
PSU: Thermaltake 750 W eller 850 W (räcker 750 W om jag vill köra SLI i framtiden?)

Skulle undvika SLI i en musikdator. Risken för onödiga konflikter ökar nog.

maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle satsa på en systemdisk utöver dom du specat (även om du inte bara ska göra musik...). Tycker det verkar onödigt att snåla på en sån sak när en extra hårddisk är en väldigt liten kostnad.

Postat

Onödigt med SLI7crossfire. Ger så lite extra med tanke på vad 2st bra grafikkort kostar.

Postat

Håller med. Skippa Raiden! Finns ingen större poäng med det. Visst det blir lite snabbare, men om nått går fel med någon disk så ryker båda.

Postat
Skulle även skippa RAID (om du inte redan har ett bra (dyrt) kontrollerkort). Mjukvaru-raid ställer bara till det i musikdatorer.

Hmm.. Mjukvaruraid? Det står ju att Moderkortet klarar Raid..

"Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA-port "

Är inte det hårdvaruraid?

Postat (redigerat)

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/c...Software-c.html

"Performance: The best-known drawback of software RAID is that it provides lower overall system performance than hardware RAID. The reason is obvious: cycles are "stolen" from the CPU to manage the RAID array. In reality, this slowdown isn't that excessive for simple RAID levels like RAID 1, but it can be substantial, particularly with any RAID levels that involve striping with parity (like RAID 5)."

http://www.processor.com/editorial/article...p09%2F31p09.asp

"3. RAID-on-Chip Hardware Assist: A hybrid approach that boosts performance by adding “RAID assist” hardware either directly on a server motherboard or on an I/O expansion card; still uses server CPU for the bulk of RAID computations."

EDIT: La till utdrag... och en till länk

Redigerat av Gilbert
Postat

då klarnar det lite.. kanske...

så den RAID supporten som finns på moderkort är en hybrid version..inte enbart mjukvaru-RAID och inte heller hårdvaru-RAID...utan något mitt emellan.. så det stjäl fortfarande CPU kraft..

Fattar jag rätt?

Postat (redigerat)

Den lådan är inte så vidare tyst, men sval är den.

Nätaggregat ifrån seasonic eller corsiar skulle jag också kolla på.

Redigerat av Apep
Postat
då klarnar det lite.. kanske...

så den RAID supporten som finns på moderkort är en hybrid version..inte enbart mjukvaru-RAID och inte heller hårdvaru-RAID...utan något mitt emellan.. så det stjäl fortfarande CPU kraft..

Fattar jag rätt?

Jupp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.