Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderade på att köpa EMU 0404 USB2 eftersom så många verkar tycka att den har bra preampar och inte så mycket problem med latency. Men sen läste jag att man väljer fantommatning för antingen en av ingångarna eller båda och då kan man ju inte micka upp en gitarr med dynamisk mick och en kondensatormick i bakgrunden t.ex. (Kan man ens spela in två kanaler samtidigt?)

Lexicon Omega har jag också tittat på. Där verkar man däremot kunna köra en mick utan fantommatning och en med, samtidigt - har jag rätt? Däremot verkar folk ha haft mycket problem med knaster, latency och brusiga preamps.

Har även tittat lite på Edirol UA-25EX och M-Audio Fast track pro men de verkar lida lite av samma problem som EMU-kortet - att man inte kan spela in dynamisk mick och kondensatormick samtidigt eftersom phantom power-switchen slår på fantommatning för hela lådan.

Är Lexicon Omega verkligen så dåligt att det är värt att skippa denna funktion med att spela in med och utan phantom power samtidigt? (Om det nu är så.)

Eller är EMU 0404 USB2 såpass mycket bättre att det är värt att bortse från den lilla nackdelen?

Annons
Postat
Funderade på att köpa EMU 0404 USB2 eftersom så många verkar tycka att den har bra preampar och inte så mycket problem med latency. Men sen läste jag att man väljer fantommatning för antingen en av ingångarna eller båda och då kan man ju inte micka upp en gitarr med dynamisk mick och en kondensatormick i bakgrunden t.ex. (Kan man ens spela in två kanaler samtidigt?)

Varför skulle du inte kunna det? Det är bara gamla (passiva) bandmickar som inte gillar 48V.

Postat

Sitter själv på ett UA-25 kort. Har inga problem med en kondensator och en dynamisk mick samtidigt.

Postat (redigerat)
Varför skulle du inte kunna det? Det är bara gamla (passiva) bandmickar som inte gillar 48V.

Åfasen, jag trodde vanliga dynamiska kunde gå sönder av det? Läste det på ett annat forum. Jaja. Annars kanske man också kunde ha stängt av 48V och kopplat in en extern preamp med fantommatning.

Nu till nästa grej, finns det drivare till Vista och fungerar kortet i så fall bra i Vista? (EMU 0404 USB alltså.)

Redigerat av Ravioli

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.