Jump to content
Annons

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
Annons
Postat
Jag är ute efter en diktafon. Meningen här är att det ska fungera för mig kreativt. Samtidigt är det ett mellansteg då jag inte kan skaffa laptop riktigt än. Men jag tror jag skulle uppskatta att spela in där jag inte känner stressen av att se det växa fram på skärmen.

Mina kriterier:

- Metronom (finns det några alternativ till Zoom?)

- Möjlighet till dubbning/medhörning

- Line in

- 24bit/44.1kHz

- Nån form av sync/timestamp/taktindelning/inräkning på filerna så jag inte behöver dra och rätta till i datorn sen

Jag kommer inte använda mikrofonerna eller preampsen då jag kör sånt externt, så jag antar att jag undrar huruvida line-in håller måttet här brusmässigt. Men som sagt - line-in, metronom och möjlighet att tracka över inspelat material är viktigt för mig. Då ryker ju majoriteten av alla diktafoner. Men jag antar att diktafon är fel benämning på det jag är ute efter.

Sen har jag en idiotfråga eftersom jag kört XLR alldeles för länge. Men spelar det nån roll om det är tele eller minitele? Det är väl bara en fysisk skillnad i storlek (och inte ljudkvalitétsskillnad) på exakt samma signalöverföring?

Olympus Digitalporta LS-10 är ju sjukt bra i mitt tycke men finns billigare alternativ som Pocket recorder Pocketrak2G LS-10:an har 1/8 stereo line med 1/8 combo line out samt mic input. Men alltså vad ska du ha diktafonen till om du inte ska använda den för dess upptagning av ljud via högtalare och micinput? Eller har jag missuppfattat nu 🙂

Postat
Olympus Digitalporta LS-10 är ju sjukt bra i mitt tycke men finns billigare alternativ som Pocket recorder Pocketrak2G LS-10:an har 1/8 stereo line med 1/8 combo line out samt mic input. Men alltså vad ska du ha diktafonen till om du inte ska använda den för dess upptagning av ljud via högtalare och micinput? Eller har jag missuppfattat nu 🙂

Jag antar att han vill ha något att spela in på, samt några händiga funktioner 🙂

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
pme (oregistrerad)
Postat
Jag är ute efter en hårddisk med metronom och möjlighet till medhörning/dubb. 🙂

Det lutar åt H4n, den verkar ha allt och lite till och kan tydligen även agera ljudkort.

Har den metronom?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.