Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej å hå!

Jag tror jag hittat exakt vad jag vill ha; ett bra samplat 200 MB gratis trumset på www.naturalstudio.co.uk . Det är hemtankat i wav-version och låter bra. Det ska nog upp i tråden "bästa gratispluggarna" när jag fått det att funka.

Frågan är nu hur jag implementerar det i Sonar. Jag kör Studioversionen av ver 3.1.1, och den har ingen VSampler. Gratisplugg är ju önskvärt.

Jag hittade DR-005 (föregångaren till DR-008, gratis) och den verkar ju vettig. Men, (nu är jag inte så hemma på sample-terminologi), varje trumma är ju samplad i flera "velocity-steg" (16 st i detta fall), alltså när jag trycker löst (sakta) på min keyboardtangent så ska inte samma wavfil spelas som när jag trycker hårt (fort). Eller hur?

Nu gissar jag: Då borde ju varje "kanal", motsvarande keyboardtangent, på DR-005 laddas med 16 st wavfiler? Och det borde fixas med nån form av översättningstabell? Hur göra? Eller behöver jag en annan sampler för att åstadkomma det här?

Hoppas jag formulerat mig tydligt.

Tacksam för svar (som det heter 😛 )

/Bengan

Tillägg: Jag HAR fått trummorna att låta med en liten plugg som heter SFZ, en "soundfontplayer (?)" av det mer rudimentära slaget. Dock har DR-005, om jag fattat rätt, lite mer att erbjuda, t. ex 4 utgångar vilket ju är vettigt.

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat (redigerat)

du kan ladda ner trummorna som en soundfont och sedan ladda in den i rgc audio sfz sound font player (gratis) och sätta igång och trumma direkt.

du editerade ditt inlägg när jag skrev mitt. jahaja, då vet jag inte. Dom har ju velocitytabeller för nedladdning till t.ex Kontakt - men det hjälper dig väl inte...

Redigerat av MusicGene
Postat
Eller så kan du gå och köpa ett ex

av Computermusic så får du en sampler helt Gratis..

Det var som f-n. Då blir det en sväng med hunden ner till Press-stop:)

Gene: Uppskattar ditt kvicka svar. Det är ju mycket troligt att jag inte vinner nånting ljudmässigt på att köra nåt annat än just SFZ. Min tanke var främst justeringar/efterbearbetning av enskilda trummor, men (jag har duschat nu och försökt tänka lite:) ) jag kan ju faktiskt editera SFZ-script själv och lägga t ex en ensam "SFZ-bastrummekanal" i cakewalk.

Fan fan... snart kan jag det här 😆

/Bengan

Postat

Trevligt.. Vet att jag varit inne och strosat på Natural Studio för ett par år sen... Men det här kitet har jag inte.

Synd att Mirror A är så slö, Mirror B går snabbare 😛, men det går inte att ta ner kitet därifrån. Är det många härifrån som tankar eller? 😆

• 4 veckor senare...
Postat

Väcker tråden till liv igen:), alltid vill man ju lära sig nåt nytt...

Nu har jag skaffat mig ett just nr av COMPUTERMUSIC, som skickade med samplern DS404 helt gratis. Nu vet jag inte om min följdfråga gäller samplers generellt, eller specifikt DS404.

Så här: När man spelar miditrummor så vill man ju att vissa samplingar ska "choka" andra, en stängd hihat ska "stänga av" den öppna hihaten. Hur grejjar man det i en DS404? Nån som vet? Dedikerade trumsamplers grejjar väl det här med specifika knappar, men DS är ju en polytjosanfixaralltmupp?!

...tänkte det kunde va bra att veta om det över huvud taget går att gör detta, innan jag sätter mig ner en vecka 🙂 och mappar in ett helt trumset...

Lösningen med SFZ "knackar lite" och känns instabil, men det kan ju bero på trumsetstorleken. jag försökte ladda ett par SFZ-pluggar i Sonar, en med bas- o en med virveltrumma osv, vilket fick datorn att tokkrascha.

Och D-vibe? Fått hem trumsetet än? eller går det fortfarande trööööögghhht???

Postat

Från SFZ-FAQ'en:

In the case of multiple instances of sfz loading the same SoundFont file, only one set of samples will be loaded and they will be shared by all instances to save memory.

För mig är sfz och natural studios kit optimalt så länge jag använder en sequencer som har stöd för "drum maps". Har dock inte vågat mig på de riktigt stora varianterna de släppt. Har man ett SB Live! och mycket minne kan man ju alltid ladda soundfonten dit så slipper processorn belastas.

Postat
Från SFZ-FAQ'en:
In the case of multiple instances of sfz loading the same SoundFont file, only one set of samples will be loaded and they will be shared by all instances to save memory.

För mig är sfz och natural studios kit optimalt så länge jag använder en sequencer som har stöd för "drum maps". Har dock inte vågat mig på de riktigt stora varianterna de släppt. Har man ett SB Live! och mycket minne kan man ju alltid ladda soundfonten dit så slipper processorn belastas.

Å jag som har editerat mina sfz-filer för att separera och inte ladda för mycket dubbelt 😄

mnjaha... kör du med nån .sf2 (dvs ren soundfontfil), eller .wav-samplingar och ett .sfz-script?

jag börjar kanske bli övertygat om sfz-förträffligheten... det stog visst nåt om dubbla minnesåtgången när man kör 32-bitars också på faq-n... Dubbla 200MB trummor och 512 MB ram, blir inte så mycket över. Kan ju förklara knackigheten jag lidit av. Man lär så länge det är jul...

Och ja, min Sonarsequenser har drum-maps!

Friska tag i morrn igen!

/Bengan

Postat
Och D-vibe? Fått hem trumsetet än? eller går det fortfarande trööööögghhht???

Om den fortfarande inte varit klar vid det här laget så hade jag nog slängt ut datorn genom fönstret.. Alternativt, stängt av nerladdningen redan 8:e december :rolleyes:

/Daniel

Postat (redigerat)
Har för mig att jag hadde i en gammal CM tidning en färdig upplagd NAtural Studio..Ska kolla om jag hittar den ..

Det lär vara nr 73 du letar efter!! (info från CW-forum)

Ska se om jag kan få händerna på det exet oxå. Annars kanske vi kan grejja en filöverföring? Det handlar ju om freeware det här så det kan ju inte va nåt konstigt?

Tjing

/Bengan

edit: eller håll i lite:) Det ska finnas att ladda hem från Computermusics hemsida ... som dock är nere i denna sekund...

Redigerat av Vallhagen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.