karl Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Kanske lite sent för årets glöggperiod men en kalasgod glögg med bra styrka i... Mitt bidrag till en begynnande julstämning.... 5 liter svagdricka 2 1/2 Kg socker 1/2 hg jäst 1/2 Kg russin 1/2 pkt nejlikor 1 bit ingefära 5 skivade potatisar 1 liten påse kardemumma Jag brukar göra den i en glasdamejan men det funkar säkert i en hink också... Låt blandningen jäsa i 3 veckor, rör då & då silas därefter och tappa upp på flaskor och skulle man inte dricka upp allt blir den godare om den får stå till nästa glöggsession... 😛😄
android Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Mmmm... Glögg är gott! 😛 Vore kul att testa nån gång, så jag sparar receptet. Hinner dock inte bubbla klart innan det är dags i år, det får vänta tills nästa år. Hmmm.... Kanske skulle ta vägen förbi "affärn" på vägen hem och köpa sig en flaska Dufvenkroks... 😄
hackeman Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Coolt Ser ut att vara samma recept som jag brukar använda, fast jag brukar låta den stå i 4-5 veckor. Blir oftast riktigt bra och riktigt starkt. Mätte alkoholhalten en gång till 25% ! 😛 Jag har sparat en flaska från varje årsbryggd. Tror jag har från sisådär 10 årgångar nu. 😄
karl Postat 6 december 2004 Trådstartare Postat 6 december 2004 Coolt Ser ut att vara samma recept som jag brukar använda, fast jag brukar låta den stå i 4-5 veckor. Blir oftast riktigt bra och riktigt starkt. Mätte alkoholhalten en gång till 25% ! 😉 Jag har sparat en flaska från varje årsbryggd. Tror jag har från sisådär 10 årgångar nu. 🙁 Som mest har jag sparat 2 år och den flaskan var j-la fin...och har du sparat i tio år så får det säkert vara lite speciella tillfällen när korken går...första åren gjorde jag egna ettiketter till flaskorna men nu för tiden duger det med känslan när man i slutet på November möts av glöggaromen varje gång man kommer hem 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.