Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Ja, varför inte, använder Cubase själv och är jättenöjd.

Är du helt nybörjare så måste du räkna med en viss

inlärningskurva, men det gäller alla inspelningsprogram.

Med Cubase har du fördelen att det är ett av de mest använda

musikprogrammen i världen vilket kan vara bra om du behöver

hitta tutorials och liknande.

Måste fråga dock, har du nåt bra ljudkort? Annars kan du köpa ett

bra ljud kort där du får Cubase LE med på köpet, Cubase LE är lite

mindre än Cubase Essentials men med tanke på att du får det på

köpet så kan det vara ett alternativ.

Lexicon Alpha är ett USB-kort där du får med

bl.a. Cubase LE. Vet inte hur bra det är dock..

Kanske går att hitta nån sida på nätet för recension.

Postat

Okej, tack för ditt utförliga svar! Ja jag har ju ett ljudkort som kom med midisynthen. Är visserligen bara två ingångar. Midisynthen jag har är en novation xiosynth.

Postat

Jag fick med Cubase LE till mitt externa Emu 1616 pc card-ljudkort. När jag bytte laptop då den tidigare gått sönder blev jag tvungen att byta ljudkort också till slut, eftersom den nya laptopen inte hade någon pc cardslot men väl en express card-slot, fast adaptern från pc card till express card fungerade inte.

Cubase LE var riktigt bra, men E-mu-forumet skrev att många av programmen på Production Tools-cd som medföljde E-mu 1616-ljudkortet bara kunde användas till just det ljudkortet eller åtminstone till E-mus ljudkort och kanske inte till M-Audio. Jag blev inte förvånad eftersom jag varit med om samma sak tidigare avseende Digital Orchestrator Plus och även för ordbehandlingsprogram, dvs. att de är varumärkesspecifika.

Därför köpte jag Cubase Essential 4 för säkerhets skull. Det kostade cirka 1600 kr från England, men det skiljer inte så mycket från Cubase LE (1) som jag hade. Softare och coolare intoningar, men det kan man ju vara utan. Även Cubase LE har tillräckligt många audiospår att spela in på, tycker jag. Är det 24 eller 48 stycken? Jag kommer aldrig upp i någondera... och antalet midispår är väl obegränsat. Använder inte midi själv...

Det får man får ytterligare med Cubase Essential 4 är väl Yamaha Motif-samplingar. Tror inte den ingick i LE-versionen. Hoppas något annat skiljer.

En fördel att ha börjat med Cubase LE (även om det var versionsnummer 1), jag känner igen "allt" hos Cubase Essential 4!

🙂

//:debatt

Postat

Jag hittar inte dokumenten om jag klickar på Help i Cubase Essential 4. Däremot så finns de under Start, Program-menyerna.

Vad som däremot inte finns nånstans är HALion.

🙂

//:debatt

Postat

Instammer med debatt: Cubase LE ar ett helt ok program, mer kapabelt an vad jag vantat mig.

(Fick med vid kop av EMU 0404 USB som funkar bra.)

Debatt, sa du sager att Essential inta ar mycket kraftigare an LE?

Har just funderat pa att gora samma uppgradering, men vantar nog med det.

Dessutom maste man val kopa en 'dongle' ocksa?

Sven

Postat
Instammer med debatt: Cubase LE ar ett helt ok program, mer kapabelt an vad jag vantat mig.

(Fick med vid kop av EMU 0404 USB som funkar bra.)

Debatt, sa du sager att Essential inta ar mycket kraftigare an LE?

Har just funderat pa att gora samma uppgradering, men vantar nog med det.

Dessutom maste man val kopa en 'dongle' ocksa?

Sven

Cubase Ess klarar 64 audiospår. Vad klarar LE?

Postat

48 audio for LE.

Det racker gott for mig. Anvander endast for vox, git och bas.

LE klarar dock endast tva inserts, vilket ar storsta begransningen som jag ser det. Essential ar val 4 eller 8?

S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.