Jump to content
Annons

Hjälp från en Fl Studio ägare!


Adii

Recommended Posts

Tjenare! Adrian heter man då och pysslar med musik gör man ju också. Har problem med det här. Skall köpa Fl studio 8 XXl OCH en Bärbar dator. Så en av mina frågor är: Kan någon tipsa mig om en skjysst PC som är bra till mitt musik skapande. Har INTE hur mycket pengar som helst så skulle uppskatta ett tips om lite biligare sådan! Meningen är ju att jag ska göra Techno så jag undrar om någon kan rekomendera några skjyssta VSt Plugins! Sedan är det som så att jag är på jakt efter VEc Samples pack eller något. (Kan typ inget om dator.).

Tack på förhand! 🙂 Hare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare! Adrian heter man då och pysslar med musik gör man ju också. Har problem med det här. Skall köpa Fl studio 8 XXl OCH en Bärbar dator. Så en av mina frågor är: Kan någon tipsa mig om en skjysst PC som är bra till mitt musik skapande. Har INTE hur mycket pengar som helst så skulle uppskatta ett tips om lite biligare sådan! Meningen är ju att jag ska göra Techno så jag undrar om någon kan rekomendera några skjyssta VSt Plugins! Sedan är det som så att jag är på jakt efter VEc Samples pack eller något. (Kan typ inget om dator.).

Tack på förhand! 😆 Hare!

se till att skaffa en dator som har mycket ram, snabb hårddisk och snabb processor.

av det du har skrivit hittills så verkar det som att du enbart kommer köra virtuella saker så ljudkort kan du tänka på senare om du vill uppgradera.

Grafik kort behöver du ju inte något bra av heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laptops är inget vidare att producera på, speciellt inte om du inte tänker ha sladden i. Datorn kommer inte att orka spela upp dina projekt medans du arbetar på dom.

Om du verkligen vill ha en laptop för musikskapande, se då till att du köper en laptop för just det ändamålet. Fast du får nog räkna med en rätt så saftig prislapp.

Studio nr. 3 april 2008 har ju "Välj rätt musikdator" som tema, kolla in den. Det finns heta tipps på laptops där 🥰

Macbook tillexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laptops är inget vidare att producera på, speciellt inte om du inte tänker ha sladden i. Datorn kommer inte att orka spela upp dina projekt medans du arbetar på dom.

Om du verkligen vill ha en laptop för musikskapande, se då till att du köper en laptop för just det ändamålet. Fast du får nog räkna med en rätt så saftig prislapp.

Studio nr. 3 april 2008 har ju "Välj rätt musikdator" som tema, kolla in den. Det finns heta tipps på laptops där 🥰

Macbook tillexempel.

jag köpte en laptop (för cr 3000 kr) förr året när jag jobbade i norge. Och du behöver verkligen inte mer för att knåpa med lite FL projekt. Men självklart föredrar jag att göra färdigt projekt på min stationära dator. Men det beror inte på prestanda utan att jag har ett 4 oktavs keyboard istället för 2 och riktiga studio monitorer istället för inbyggda laptop högtalare...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte en laptop (för cr 3000 kr) förr året när jag jobbade i norge. Och du behöver verkligen inte mer för att knåpa med lite FL projekt. Men självklart föredrar jag att göra färdigt projekt på min stationära dator.

Meningen var ändå att han ville producera enbart med sin laptop, sen så växer ju projekten med tiden.

Min dator hade förmodligen det bästa av allt 2006, men ju längre in jag kom i mina produktioner så kännde jag att jag behövde mer kraft.

Sen beror det ju på arbetsettet med, ska man spela in sina melodier istället för att klicka så behöver man låg latency och musikdatorer har oftast bra inbyggda ljudkort.

Vad har du för laptop föressten? Någonting att rekommendera? Kan aldrig göra en hel produktion på min, även om det är en bra laptop. 😄

Adrian: Till techno så kan jag rekommendra dessa vsts:

Psychon (tb303 klon med egen dist)

Korg Polysix / Legacy cell (kraftfull emulering av korg polysix / polysix & ms-20)

Synth1 (gratis)

Cakewalk Rapture

Så får du förmodligen det bästa oldskool soundet blandat med lite nytt 🙂

Ska du verkligen vara hardcore så skippa VEC och skaffa några tr-909, 808, 707, 727, 606, 505 samplingar. Det är 80-tals trummaskiner som förmodligen har dominerat elektronisk musik de senaste 20 åren 🙂

Lite hård komprimering på 808ans clap så får du samma sound som i VEC paketens calps 😉

... Och så här kan det se ut i hårdvaru form!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ja faktiskt så är det så 🙂

När jag får ork till att jobba så blir det genast att skaffa något roligt till studion! 😑

man blir som addicted när man väl börjat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...