Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Om säljaren är seriös och man visar att man själv är seriös borde det gå att få loss micken under en helg åtminstone.

Erbjud dig betala hyra för testperioden.

Ett sätt att få en hint om hur en viss mick låter jämfört med en annan är att lyssna på andras inspelningar. Utöver Claes micktestsite finns det två andra ställen som kan vara bra att kolla in:

The listening sessions

Studio auditions sessions

Grymt, ska kolla in länkarna, alltid kul att lyssna på olika klipp ifrån olika mickar!

Ska kolla med någon seriös handlare här i stockholm ifall dom är villiga att låna ut....

Har inte Studiefrämjandet mickar att låna ut tro?

Annons
Postat
Ska kolla med någon seriös handlare här i stockholm ifall dom är villiga att låna ut....

Saxat från 4sound Stockholms hemsida (den på Folkungagatan):

HYRA

Vi kan med stolthet lyfta fram våran hyresavdelning, där vi med bred erfarenhet och ett brett utbud kan serva kunden med det mesta inom musik, ljud och

ljus att hyra för kortare eller längre period.

Postat
Kanske OT: Kinesiska mickar (och all annan elektronik tillverkad där) skulle nog vart dyrare om deras löner var högre. I övrigt har jag inget att komma med när det gäller jämförelser. Tack.

Det där tycker jag är en fråga som diskuteras alldeles för lite. Jag vet inte om du menar det som ett argument för eller emot kina-mickar, men det kvittar egentligen. Man får ju komma ihåg varför Kina-mickarna är billiga - delvis för att de har betydligt sämre arbetsförhållanden och miljökrav jämfört med västerländsk produktion. Så att prismässigt jämföra en mikrofon som är byggd i Europa med en från Kina är inte rättvist. Och köper man kinesiska prylar (som vi alla naturligtvis gör på ett eller annat sätt) så hjälper man ju till att "godkänna" deras arbetsmiljö och klimatpolitik.

Det var många som tyckte att idrottarna skulle bojkotta OS i Peking, men hur många bojkottar själva Kinesiska produkter...?

@ Claes: Jag hoppas du inte missförstår mig. Jag har all respekt för Line Audio. I sin prisklass är CM3:an ett kap och Roger (?) är dessutom ärlig med var kapslarna kommer ifrån - i motsats till många andra. Men jag är trots det tveksam till att kalla det en svensk mikrofon. Kapseln är det dyraste och svåraste att både tillverka och utveckla - så om inte den är svensk tycker jag inte att micken är svensk. Men det är som sagt min åsikt. Ska vi säga halvsvensk då? 🥰

Personligen anser jag inte att det är fördomar att föredra tyska mickar över kinesiska. Kina-produktionen bygger på masstillverkning och låga kostnader - de (inte alla förstås) kopierar gladeligen europeiska mickar rakt av, och även om vissa märken håller hyfsad klass, som just SE t ex, så tycker jag inte att man ska jämföra med ex Neumann eller Schoeps. Jämför kinesiska bilar med BMW eller Audi och se hur fördomarna känns där... Däremot är det inte omöjligt, utan snarare troligt, att kineserna på sikt kommer att höja sin kvalitet precis som japanerna gjorde. Japanska bilar ansågs mest som skräp för några decennier sedan men nu håller de absolut högsta kvalitet - men priserna har också hängt med - de är ju inte billiga längre.

Nåja - det här kommer man väl aldrig någonstans med. Jag kan tycka att europeiska tillverkare som inte viker sig för den kinesiska priskonkurrensen och fortsätter tillverka mickar för hand i europa förtjänar beröm - och det pratas det inte så mycket om i det här forumet. Det finns ju faktiskt några "riktiga" tillverkare kvar i bl.a. Tyskland och Sverige (och i några länder till).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.