Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite nybörjare på truminspelningsfronten som det kanske märks. Men jag undrar lite hur ni gör när ni spelar in trummor del för del efter klick. När vi spelar in så låter vi trummisen spela in tex vers fram till sista slaget på sista fillet. tex en puka på 4an. sen spela in refrängen på ett annat foldertrack. (använder cubase).

jag undrar hur ni och proffs oftast gör när ni spelar in del för del? för att undvika toner som klipps av i mitten eller liknande. hoppas ni förstår min fråga, det är lite svårt att formulera den!

Annons
Postat

Jag brukar göra så att när jag klipper alltid på 1:an, förslagsvis på en cymbal, sen för han helt enkelt börja på samma cymbalslag som jag klippte på, alltså jag behåller inte den tidigare cymbalen utan spela in en ny

Postat

men du får inte problem med att typ pukan innan eller nåt hackar i själva klippet sen då? eller om man ponerar att sista fillet är typ 2 slag på cymbal, de ringer ju ut rätt många sekunder efter ändå.

Postat

Varför inte spela hela låten? Fast jag vet att många gör så där, och klipper och klistrar och snickrar i månader så fattar jag inte vitsen eftersom det ändå aldrig blir bra musik av det. När jag spelar gitarr vill jag helst spela sju timmar i sträck, inte sluta efter en vers för att sen lägga ner timtal på att klippa ihop mig med med en crash.

Jag vill inte besserwizzra, men vad håller ni på med egentligen? Ni kan ju spela?

Postat

Föresten, kan ni inte köra alla trumkanaler dubbelt? Spela en bit på de första 8, sen när det är dags att göra det igen börjar ni på kanaå behöver ni inte klippa mitt i nåt slag.l 8 till sexton. D

Postat

Så jag skulle göra är att; spela in hela låten flera ggr. Sedan väljer du delar av olika tagningar som du vill ha. Ju bättre trummis, ju färre klipp och krångel. Detta förutsätter att allt spelas i samma tempo.

*Även om det skiter sig så fortsätt, kanske slutet på låten kommer sitta skit bra på just den tagningen.

Postat

Att sitta och ta 20sek åt gången, är ingen höjdare.

Postat

joo det blir ju bättre riv i en livetagning, men ack så svårt för en vardaglig trummis att sätta en låt till 100% rakt igenom. men skitsamma, det är så vi är tvugna att göra just nu och det är ju vanligt. så jag undrar bara hur man gör det enklast.

vi gör exakt på dubbla trumkanaler. men grejen är att trummisen måste sluta på sista slaget för att sedan kunna börja på ettan nästa tagning, vilket jag förstår är svårt då det är 1an man "siktar på". man vill ju göra inspelningssituationen så smärtfri som möjlig. och om han slutar på 1an och ska börja nästa tagning på 1an så har jag vi märkt att det ofta blir några millisekunders felmarginal som låter konstigt. så därför undrar jag hur "proffs" gör 😆

creel (oregistrerad)
Postat

Jag vet precis vad du menar, har gjort det många gånger, det är bökigt och det smidigaste är om trummisen kan sätta allt nästan perfekt så att det bara är att klippa.

Om man har ett pukfill som är i slutet av del A och sen ska gå till del B som börjar med cymbaler, då måste man kopiera rubbet så de överlappar varandra, för du kan ju inte klippa en puka som ringer (som du verkar ha förstått).

Gör såhär istället, be honom öva massor så att han sätter hela låten till klick. Det slutar antagligen med att han ändå inte sätter det helt, men då kanske han spelar tillräckligt bra så att det är enklare att klippa mellan olika delar, dvs han spelar på övergångarna på såna här lite svårare grejer. Då blir det inte problem med toner som ringer ut, eftersom de existerar i båda delarna. Nu förklarar jag värdelöst men förhoppningsvis är du med på vad jag menar.

Postat

Om trummisen orkar spela hela låten i ett svep så tycker jag nog att ni kan spela in t.ex. fem tagningar av hela låten. Förutsatt att han inte fumlar sig på samma ställe varenda gång bör det hela gå att klippa ihop med lite crossfadningar. Att använda t.ex. Takes i Reaper gör att detta går i ett nafs.

Annars får ni väl spela in överlappande tagningar - han slår väl på cymbalerna på samma ställe överallt - så att klippa ihop olika tagningar borde inte ge alltför stora problem med klingande cymbaler? Dom bör ju inte ringa så många takter...

Postat
joo det blir ju bättre riv i en livetagning, men ack så svårt för en vardaglig trummis att sätta en låt till 100% rakt igenom. men skitsamma, det är så vi är tvugna att göra just nu och det är ju vanligt. så jag undrar bara hur man gör det enklast.

vi gör exakt på dubbla trumkanaler. men grejen är att trummisen måste sluta på sista slaget för att sedan kunna börja på ettan nästa tagning, vilket jag förstår är svårt då det är 1an man "siktar på". man vill ju göra inspelningssituationen så smärtfri som möjlig. och om han slutar på 1an och ska börja nästa tagning på 1an så har jag vi märkt att det ofta blir några millisekunders felmarginal som låter konstigt. så därför undrar jag hur "proffs" gör 🙂

Varför ska han sluta överhuvudtaget??? :S....skiter det sig spela vidare..gör en ny tagning....det förra dåliga partiet går bra klipp in det??...

Kan han/hon inte spela trummor fixa en annan 🙂?

Om det är ett komp, och om ni nu ska sluta helt plötsligt. Gör det som vanligt. Är det 4/4 sluta på fjärde slaget(sista). Sedan när han ska börja igen är det ju bara börja på ett?...Är det ring på någon puka eller så ska det ju vara det. Ni kan ju inte klippa bort det bara för att ni ska göra en ny tagning, hade det varit en hel ordentligt tagning så är det ju så det skulle låta.

Spela inte den nya tagningen på samma kanal utan egen, börja spela låten så han/hon hör det inspelade kompet och kommer in i groovet, sedan hit record lite tidigare så han bara börjar spela på 1, eller 4 och ta bort det "första" slaget, eller om han/hon börjar spela ännu tidigare.

Fattar inte problemet egentligen??

Postat

Även 'proffsen' klipper och klistrar i trumspår.. Jag vet inte hur många tagningar Lars Ulrich fick spela på svarta skivan för trumspåren, men det var ett GÄNG. Sedan klipptes de partier med mest energi ihop till ett färdigt trumspår.

Och de använde extremt mycket rumsmickar för den inspelningen - och ändå gick det att klippa ihop utan några 'hack'.

Postat
Proffsen har pro trummis.

+1

Men om man ska spela in och vet med sig att man ska klippa så är det väldigt viktigt att man har material till att göra fungerande crossfades. Annars kommer det låta avhugget. Att klippa snyckt är en träningssak som allt annat och tar lite tid innan man behärskar fullt ut och att det går snabbt och smidigt. .

MVH

Anders

Postat
Även 'proffsen' klipper och klistrar i trumspår.. Jag vet inte hur många tagningar Lars Ulrich fick spela på svarta skivan för trumspåren, men det var ett GÄNG. Sedan klipptes de partier med mest energi ihop till ett färdigt trumspår.

Och de använde extremt mycket rumsmickar för den inspelningen - och ändå gick det att klippa ihop utan några 'hack'.

Hejsan

Visst klipper man ibland. Det gör jag ofta. Men om du har en duktig trummis så handlar det inte om att klara låten. Utan då compar jag för att sedan hitta just det fillet, eller den riderytmen osv. Med en sådan trummis får du material till att just göra bra crossfades som jag nämnde ovan.

MVH

Anders

Postat

problemet är ju helt enkelt det att en cymbal ringer någorlunda naturligt i säkert 10 sekunder, det är ju skitsamma. och om man då ska göra en övergång mellan kanske en vers som slutar med en cymbal på 4an och ett väldigt svårt kanske snabbt komp som man gärna vill ha riktigt riktigt tajt så kan man ju inte klippa på ettan till det snabba. för då ringer ju cymbalen som var innan bara ut i en tiondels sekund och det blir ju ett ruggigt hack. detta löses ju med att spela in på separata spår. men anledningen till att jag frågar är att jag kollat videos och det ena med det andra, och inga gånger verkar någon göra på detta sätt.

jag kan ju försöka med ett annat exempel, tänk metallica - black album dokumentären. där får man ju veta att lars spelade varje låt typ 50 gånger, sen klippte dom ut det bästa. då undrar jag (för det är ju samma problem) hur gör man detta. om han tex har ett riggigt snyggt fill i mitten av en vers och sedan ogenerat fortsätter röjja på med nästa komp efter så kommer ju de tonerna att bli brutalt avklippta när nästa del klipps in. (om man då tagit den från en annan tagning givetvis).

förlåt för problemen att få fram vad jag menar! märks att det är svårt att förklara ;D men jag uppskattar alla svar, jag försöker tyda!

Postat
haha sorry såg att nån nämnde lars innan medan jag skrev. men jag undrar hur fan de lyckades klippa det

Borde gå att ställa in i crossfade dialogen. Eller vad du nu har i ditt DAW. Låt kompet börja rakt på eller väldigt snabb och kort fade precis innan ettan. Låt fillet ha en längre fade som får klinga ut i kompklippet.

Sitter inte i min studio nu så jag kan kolla dessa möjlighter, men teoretiskt så är det så jag skulle försöka göra.

MVH

Anders

Postat
problemet är ju helt enkelt det att en cymbal ringer någorlunda naturligt i säkert 10 sekunder, det är ju skitsamma. och om man då ska göra en övergång mellan kanske en vers som slutar med en cymbal på 4an och ett väldigt svårt kanske snabbt komp som man gärna vill ha riktigt riktigt tajt så kan man ju inte klippa på ettan till det snabba. för då ringer ju cymbalen som var innan bara ut i en tiondels sekund och det blir ju ett ruggigt hack. detta löses ju med att spela in på separata spår.

Men om du spelar in på separata spår - vad är då problemet med ringande cymbaler? .. Om trummisen inte klarar övergången - se till att han stannar på 4'an och sitter tyst i 10-15 sekunder tills cymbalen ringt klar. Sen spelar ni in från 1'an på det nya kompet och blandar ljudet från den ringande cymbalen och det nya avsnittet... Helt enkelt: klipp inte bort 'svansen' på cymbalen utan låt de två spåren blandas... det borde fungera!

Sen undrar jag om inte Cubase också klarar att köra flera tagningar per kanal? I Reaper kan man iaf spela in två tagningar över varann, och sen blanda dom i efterhand...

haha sorry såg att nån nämnde lars innan medan jag skrev. men jag undrar hur fan de lyckades klippa det

Snygga crossfades, klipp på lämpliga ställen... osv... sen är nog Lars så pass bra att tagningarna låter ganska lika - dvs en crossfade hörs knappt.

Proffs både bakom instrument och mixerbord helt enkelt.

Postat

Men om du spelar in på separata spår - vad är då problemet med ringande cymbaler? .. Om trummisen inte klarar övergången - se till att han stannar på 4'an och sitter tyst i 10-15 sekunder tills cymbalen ringt klar. Sen spelar ni in från 1'an på det nya kompet och blandar ljudet från den ringande cymbalen och det nya avsnittet... Helt enkelt: klipp inte bort 'svansen' på cymbalen utan låt de två spåren blandas... det borde fungera!

jaa det är så som vi gör! och det fungerar helt okej, men det känns onödigt omständigt, för jag har ändå förståelse för att det känns kosntigt att stanna mitt i som trummis. och det märks. jag har ju trots allt ingen studiotrummis, våran nuvarande är duktig dock, det kan ingen säga nåt om! men trummor är ju inte så lätt ;D

ville veta hur man gör "på riktigt" då jag som sagt märkt att man inte gör på "vårat" sätt i riktiga studios. får väl plugga crossfades!

Postat

kan man då inte köra med en gejt på trummorna så att det klipper tidigare? och därefter fixa lite rumsljud?

tror inte att det finns många trummor idag som inte är komprimerade och gejtade. sen om man ska ha riktigt "naturliga" trummor är det bara att ta flera tagningar på olika spår så får man sen klippa ihop det. oavsett om man är en bra eller dålig trummis så är det svårt för de flesta att hålla ett och samma tempo i en hel låt utan en del "swing".

Ska man spela efter metronom så ska man...

Man förlorar en del av det naturliga men vinner i att det blir lättare att klippa partier till en "hel" inspelning.

sen att låta en cymbal ringa ut i 10-15 sekunder, vet inte hur mycket av det slaget som hörs i hela sammanhanget efter ett "par" sekunder. 10-15 sek är ju ett par takter o det känns lite som att vid det laget kanske man redan har slagit an på den cymbalen igen?!

eller har jag fel?

Postat

Om ni gör så att trummisen spelar allt vanligt komp på hela låten i ett kör, men varje gång han kommer till ett lite bökigare fill så stampar han enbart kaggen. Sen kan ni loopa alla fillen och han får testa roliga fill tills de sitter som smask och kadoff på andra kanaler?

Alla crashslag kan han ju hoppa över i första svängen med. 🙂

Postat

Gör på det viset du kan, och så ni gör nu är det det bästa ni kan göra för tillfället och det mest pro.

Sedan blir det upp till dig att mixa det hela, det kan du även få hjälp med här så detta är nog inget problem!

SE BARA TILL ATT HA MÅNGA TAGNINGAR, SÅ DET FINNS ETT BRA URVAL!.

Postat
Om ni gör så att trummisen spelar allt vanligt komp på hela låten i ett kör, men varje gång han kommer till ett lite bökigare fill så stampar han enbart kaggen. Sen kan ni loopa alla fillen och han får testa roliga fill tills de sitter som smask och kadoff på andra kanaler?

Alla crashslag kan han ju hoppa över i första svängen med. 🙂

Det är också ett annat alternativ. Spela hela låten och när det bli ett fill eller vad det nu är, håll bara taktet på hihat och börja sedan spela igen. I alla hål sedan antagligen spelar han det själv (vilket kan bli krångligt, men det går med lite jobb) eller kör med pluggar. Är det helt åt helvete kanske ni kan gör om audiofilen till midi slag och sedan flytta rätt allt.

Postat

När jag spelar in band så är regel 1. Kom till studion välrepad! Förutsättning för bra inspelning är att alla KAN låten i frågan. Så låter man bandet spela genom låten ett antalgånger för att värma upp o se att allt fungerar. Jag brukar spela in allt efter klick medans dom spelar igenom låten. Då har man grunden dvs slask sång osv. Steg 2 är att spela in trummisen. Min favvo trummis (ghostnote här på forumet) sätter oftast hela låten på första tagningen. tajt och bra! ibland får han spela om men då blir han skyldig mig en lunch. Det fina med att göra så här är att man får alla delar på plats och man har en bra grund. Sedan är det bara lägga på resten jag burkar börja med bas och klav samtidigt för att få känslan. Sedan gitarrer och avslutar med sång. Skulle trummorna vara lite för stela kan man alltid be trummisen att lägga om spåret för att få lite mer driv i låten.

Men det viktigaste av allt: Bra kommunikation.

Detta gäller förstås när man ska spela in ett band med färdig låt. Ska man dock skriva och komponera med ett helt band: ÅK till replokalen.

Kör hårt.

Postat

tackar för alla svar! känns som att det finns många alternativ, det bästa är väl att ha en riktigt grym trummis ;D men det kryllar inte av dom! har en på g nu dock.

men jag satt och lekte med crossfades igår kväll och natt och det började arta sig riktigt bra! så jag tror jag ska pröva det nästa gång

Postat
tackar för alla svar! känns som att det finns många alternativ, det bästa är väl att ha en riktigt grym trummis ;D men det kryllar inte av dom! har en på g nu dock.

men jag satt och lekte med crossfades igår kväll och natt och det började arta sig riktigt bra! så jag tror jag ska pröva det nästa gång

Det är bara att ösa på, tror det som du tror är ett problem som man kan lösa som pro gör, är som du gör nu (typ), fast du behöver öva och mera kunskap 🤪!!

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.