Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt tråd att skriva i, men tyckte det verkade som den mest passande.

Jag har fått frågan om vad man ska inhandla och sätta upp för PA-system i en ridhall. Hallen är 20x60 meter, har vanligt vinklat tak där det är 4,5 meter till sidorna och 8 meter till nocken. Från marken upp är väggarna 3 meter trä som ligger om lott, sedan 1,5 meter fönster. Det finns 11 (9+2 i ändarna) stålstommar som håller uppe hela kalaset och på marken är det lersand blandat med tygfibrer. Själva rumsklangen låter lite som en medium hall klang. 🙁

Systemet bör tåla kyla och viss naturlig fukt, då det inte är någon isolering. Däremot regnar det ju inte in i hallen.

Önskemålet är att det ska vara jämn ljudnivå i hela hallen, alltså att det inte ska låta som om det kommer från en central punkt. Utifrån det var min första tanke att montera upp en högtalare med 90 graders spridning pekandes rakt ut, eller aningen nedriktade, på varje stomme längs långsidan.

Jag hoppades att någon kanske har koll på sånt här och uppskattar hjälpen big time!

Lokalen används alltså till ridning, och ska ha musik uppspelad under träningar. Det ska också finnas möjlighet att prata i mik ut till alla som kanske tittar på.

Annons
Postat

Jag skulle montera ett antal linearrayhäng i mitten av taket för att på så sätt medverka till spridningen.

Sätter du högtalare i hörnen får du massa fördröjningar från olika håll vilket kommer göra att det låter konstigt.

Men allt beror ju på budget. Vad gäller väder och kyla så klarar de flesta PA-system av det på ett bra sätt. Det är ju bara vid kyla under 30 minus som man kanske bör behöva tänka efter lite.

Postat
Jag skulle montera ett antal linearrayhäng i mitten av taket för att på så sätt medverka till spridningen.

Sätter du högtalare i hörnen får du massa fördröjningar från olika håll vilket kommer göra att det låter konstigt.

Men allt beror ju på budget. Vad gäller väder och kyla så klarar de flesta PA-system av det på ett bra sätt. Det är ju bara vid kyla under 30 minus som man kanske bör behöva tänka efter lite.

Hur menar du i mitten av taket?

Men nu när du säger det kanske man kunde montera högtalarna i taket i stommarna som går längs taket, närmare väggen än nocken.

Jag har blivit tillsagd att lägga ut lite extra för att få bra prylar som inte går sönder.

Postat (redigerat)

Att designa sånt här är ju inte riktigt vad vi vanliga människor är vana vid. Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till.

Min första association är att leta reda på några företag som gör sånt här på proffsnivå. Antagligen finns det färdiga förslag på lösningar i deras pärmar. Kanske kan de rekommendera andra ridhallar som du kan besöka för att provlyssna. Antagligen finns det tumregler om hur stor yta en högtalare skall täcka, hur stor effekt som behövs med mera. Svårigheten är bara att hitta fram till kunskapen.

De tillverkare som jag brukar se i taket på lokaler brukar vara antingen Bose eller RCF men det finns säkert fler. Ett alternativ kan ju vara att på slump ringa runt till lite ridskolor för att fråga dem. Ingen av dem lär nog hänga på det här forumet. Det kanske kan kosta några kronor extra att ta hjälp, men bättre lite dyrare och funkar än hempulat som därefter bara krånglar.

Det låter rimligt att hänga högtalare i taket. Om det är många små eller bara en stor har jag ingen aning om. Med tanke på att manegen skall krattas så är det nog bra att hänga dem högt ;-) (Tala om att det lät som filmcitat)

Har man långa högtalarkablar är det finess att inte ta ett vanligt system utan i stället köra med 100V-system. Då har man en transformator i högtalarna och en i förstärkaren. Finess är att köra med hög spänning och låg ström så blir det nån effekt kvar efter långa kablar. Vanliga stärkare har ju rätt låg spänning men hög ström, så då funkar det inte så bra med långa kablar.

Ett ställe att kolla för priser o sånt kan var www.thomann.de - då har lite installationshögtarer i sitt program. Bra ingång till tillverkare. Bara som exempel, helt utan koll på om det passar:

http://www.thomann.de/se/apart_sdq3t_white.htm

Och en sista tanke: se till att monteringen blir säker. Ingen som trillar ner under tiden ni gör jobbet (lär ju vara en bra tanke att hyra en höglift eller nåt sånt) och att inget trillar ner senare heller (ordentliga fästen, kanske extra säkringsvajer).

// Gunnar

PS: Kom på en sak till. Se till att montera förstärkeri och sånt i en ordentlig dammskyddad låda. Planera upp om det skall finnas anslutning för mikrofoner i speakerbås / domarbås eller liknande och hur man skall mixa i såna fall. Kanske en station med CD eller bandare i lagom höjd så att de som rider kan välja låtar och starta anläggningen. Kanske en ingång för mp3-spelare också. Förstärkeri o sånt borde ingen behöva komma åt i vanliga fall så det kan vara inlåst och borde hålla länge. CD / bandare utsätts för mycket hantering och damm så där är det bra att ta höjd för att att enkelt kunna byta dem.

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.