Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Finns det nån kondingmick som jag kan ha som rumsmickar för att få bred och fin stereobild? Ska funka som OH också. En omnivariant av CM3, fast det finns väl inte med samma trevliga storlek och pris... De behöver inte låta lika bra som tex Röde NT2-A, de behöver inte gå så djupt i basen, men funka bra på tex cymbaler. En användning jag tänkt mig är att om jag ställer ett vanligt piano mot ett trumset så musikanterna tittar mot varandra, sen mickar jag både pianot och trummorna med en varsin NT2-A, på trummorna sätter jag den ovanför kaggen och kanske en dm från virveln så jag får bra "vispkrisp". Sen nånstans mitt emellan pianot och trummorna vill jag rigga två mickar så det blir stereo. Det kanske vore toppen med två 8-upptagande bandmickar? Bandmick, dynamisk eller kondensator spelar egentligen ingen roll bara de funkar till det här... Plus om de är ganska små och halvbilliga.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Oktava Mc-012.Otroliga mickar för pengarna. Mvh Omni Hehe! Omni, omni... Ska kolla dem.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Octava blir för dyrt... Jag hade tänkt mig nåt billigt typ de här http://www.thomann.de/se/the_tbone_rm700.htm Men hur funkar egentligen en bandmick med trumljud från ena sidan och pianoljud från den andra?
Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Studio Projects C4? Ser att de är småmembranare, kan byta kapsel mellan cardioid och omni. De skulle ju passa i många sammanhang... Kanske Claes kan kommentera lite?
Claes Holmerup Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Jag skulle också säga Oktava MK012 MSP4, som innehåller omni och cardioid-kapslar - men om de blir för dyra så blir de... Studio Projects C4 är väl ganska ok också. Du kan jämföra dem med andra om du hämtar smakprov från min testsite. C4 finns i omgång 2 där. GoldenAge har sina FC4 MC, som har utbytbara kapslar, men dem har jag aldrig testat, så jag har ingen aning om hur bra/dåliga de är... Om det ska vara riktigt billigt, så finns också Behringers ECM8000, som är ljudmässigt bra för den lilla prislappen, men ganska brusiga.
Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Jag skulle också säga Oktava MK012 MSP4, som innehåller omni och cardioid-kapslar - men om de blir för dyra så blir de... Studio Projects C4 är väl ganska ok också. Du kan jämföra dem med andra om du hämtar smakprov från min testsite. C4 finns i omgång 2 där. GoldenAge har sina FC4 MC, som har utbytbara kapslar, men dem har jag aldrig testat, så jag har ingen aning om hur bra/dåliga de är... Om det ska vara riktigt billigt, så finns också Behringers ECM8000, som är ljudmässigt bra för den lilla prislappen, men ganska brusiga. Behringer klingar inte bra i mina öron. Jag har hårdkört Ultradynen nu och tycker inte den tillför nåt. Kanske den bättra en riktigt dålig inspelninmg med konstiga nivåer, som för stark baskagge. Men nej, jag får nog medge att tiden gått i från den. Att mickarna är väldigt tysta är viktigt, särskilt om man ska avståndsmicka. Studio Projekts ligger väl ett trappsteg högre i kvalite än GA om mitt morrongooglande stämmer... Hur kan man egentligen få omniljud ur en småmembranare?
Claes Holmerup Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Att mickarna är väldigt tysta är viktigt, särskilt om man ska avståndsmicka. Studio Projekts ligger väl ett trappsteg högre i kvalite än GA om mitt morrongooglande stämmer... Studio Projects är i alla fall inte OEM-fabrikens originalkonstruktion, utan SP har varit inne och bestämt komponentval och gjort egna modifieringar. 🙂 Hur kan man egentligen få omniljud ur en småmembranare? Du tar en cardioidkapsel och täcker över hålen som sitter i kapseln bakom membranet - på samma sätt som när en livesångare lyckas få cirkelpromenad genom att skapa en omnimic när han håller om baksidan på micens grill och täcker för öppningen som normalt fixar utsläckningen som skapar cardioidmönstret... 😛 Du skulle alltså kunna testa att tejpa över hålen bakom kapseln på CM3:orna, om du har ett par exra sådana. En perfekt omni kan det förstås inte bli, eftersom det ju sitter en mikrofonkropp i vägen mot baksidan, men ändå. 🙁 En sak att tänka på om du vill ha det så tyst som möjligt, är att småmembranare som regel brusar mer än stormembranare på grund av vad som kallas "Brownsk rörelse".
trombonisten Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Nja. Det funkar inte riktigt som Claes skriver. Att "tejpa om" en kardioid till omni blir inget bra ljud (prova själv) tyvärr. Det konstiga är att det egentligen är mycket enklare att göra en bra omni än en kardioid. Så de borde vara vanliga och billiga. Men nu är ju marknaden så mycket mindre så det blir liksom ingen volym på det. Och därav finns det färre i budgetsegmentet. I de övre prisklasserna finns det många godingar att välja på: Sennheiser MKH20 eller MKH8020, Neumann KM183, Schoeps MK2 (finns i flera varianter), Microtech-Gefell M296, DPA 4003/4006 bara för att nämna några jag själv provat. Orsaken att det är enklare med omni är kapselns uppbyggnad. En omni består av ett membran som är hårt spänt. Bakom membranet ett litet hålrum framför baksidan av kapseln. Inga komplicerade labyrinter av gångar som krävs för kardioid. Dessutom måste kardioidens diagram vara lösare spänt vilket ställer mycket högre krav på tillverkaren. Det finns förviss stormembrans mickar som går att ställa om till omni. Men det fungerar annorlunda och låter annorlunda - helt omni blir det inte. Brus får man förvissa i alla mickar. Huvudorsaken till brus i småmembransmickar är dock elektroniken. Eftersom kapseln har mindre yta blir det svagare signal (jämför med en stormembran) och den behöver förstärkas mer. Och mer förstärkning innebär mer brus från själva förstärkaren. Nu skall man inte stirra sig alltför blind på detta. För oss vanliga dödliga räcker det med ett mätvärde under 25dBA så funkar det även för kammarmusik (typ ett enda akustiskt instrument). En liten rackare som kan vara värd att prova heter DPA4060. Det är en mygga som låter riktigt bra. Tyvärr ovanför budgeten. // gunnar
Guitar Nilsson Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Tack för goda råd! Har läst lite mer om Studio Projects C4. Den beskriver de själva som mkt bra, blir lite sugen... Ponera att man har trummorna och pianot ca tre meter från varandra. Om jag sätter två CM3 mitt emellan, , ev lite närmare pianot, riktade rakt mot varandra med ett avstånd av ca två, tre meter mellan mickarna, en meter över golvet... Vad tror ni om det stereoljudet? Har då förstås även närmare mickning på instrumenten också.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.