Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Står i valet och kvalet mellan en Line Audio CM3 och en Shure SM57, främst för att spela in gitarrförstärkare.

Vilken är bäst?

Andra aspekter att väga in kanske:

* Tänker dubblera med en MXL V67G för akustisk gitarrinspelning (två mikar alltså). Kanske bra om bägge har fantommatning då, eftersom ljudkortet bara har "antingen eller-läge" för det.

* Ser att Line Audio CM3 har 20-20kHz frekvensomfång, medan Shure SM57 har 40-15kHz, men är Shure mer anpassad för gitarrförstärkare?

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

En sm57a eller två på gitarrstärkare kan aldrig gå fel! 😕

Den tål fantommatning med.

Men den är ju inte optimal för akustisk gitarr direkt.

Redigerat av Apep
Postat

20-20KHz betyder ingenting om det inte står hur stor avvikelsen är från referensen vid dessa frekvenser.

Om du ska använda den på acke också så kommer kanske en konding att funka bättre men på stärkare så är 57:an beprövad. Det ända du kan göra för att säkert veta vad du tycker funkar bäst är att testa.

Postat

Vilken som är "bäst", går inte att svara på, eftersom det beror på vilken smak du har själv.

Personligen är jag måttligt förtjust i SM57, men just till gitarrstärkare funkar den bra. Jag skulle dock testa CM3:an först om jag kunde välja mellan dem, eftersom jag tycker bättre om den.

Postat

CM3 verkar ju vara superbra för pengarna tycker jag. De borde kunna låta bättre än SM57 även på stärkare, jag skulle inte bli förvånad. Jag borde kunna testa, jag har bägge mickarna, plus Fenderstärkare. Låter det bra så skulle jag hellre satsa på ett par CM3 än en av varje. Det kan ge otroligt bra stereoljud på tex ak gitarr.

Elof (oregistrerad)
Postat

För mig brukar mickar som tekniskt sett är sämre, alltid fungera bättre på gitarrstärkare.

sm57an är beprövad, den kan låta "näsig" ibland, men då får man pilla lite till på stärkaren.

Har valt 57a på gitarrstärkare framför mikrofoner som kostat 20-30 gånger mer...

Postat (redigerat)
CM3 verkar ju vara superbra för pengarna tycker jag. De borde kunna låta bättre än SM57 även på stärkare, jag skulle inte bli förvånad. Jag borde kunna testa, jag har bägge mickarna, plus Fenderstärkare. Låter det bra så skulle jag hellre satsa på ett par CM3 än en av varje. Det kan ge otroligt bra stereoljud på tex ak gitarr.

Intressant! Ja, jag tänkte ju ha en MXL V67G en bit ifrån den akustiska gitarren - antingen bredvid mitt vänstra öra bakom mig (har testat den tekniken med andra mikuppsättningar och det blir kanon) eller framför gitarren en bit från halsen. Den andra miken nära centrumhålet. Iofs kan jag köra tre mikar...

När det gäller inspelning av elgitarrförstärkaren vill jag "bara" ha en som låter bra, närmikat och lätt vinklat, antar jag. Men det kanske är bättre med två där med.

Tyvärr kan man väl inte på det externa ljudkortet köra en CM3 och en SM57 samtidigt (fantommatningen). Iofs skulle väl det kunna lösas med en extern mikpreamp kopplad till ljudkortet och där man har endera miken - fantommatning på den ena men inte på den andra.

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Vilket sound är du ute efter på gitarren? Är det närmickat sound så säger jag som Elof att man ofta hamnar på sin sm57 😕 Men etersom jag, och ingen annan vet hur du tänkt dig så kanske en rumsmikrofon skulle passa dig bättre än en närmickning. Vem vet? Vad ska du ha för sound har du tänkt? Kan du tänka dig att köpa en mikrofon för både gitarrförstärkaren och en för den akustiska, eller måste det vara samma?

MVH

Anders

EDIT: såg att du skrev efter mitt inlägg att du vill ha närmickat sound Jag skulle nog satsa på sm57 för gitarrförstärkarens skull iaf och kanske blanda den med en rumsmikrofon (vet inte vad MXL är för någon, men den kanske funkar till detta) för att ge lite liv till stärkaren. Rumsmikrofonen hjälper ofta till att placera gitarren lite bättre i mixen också tycker jag.

Du kan köra med fantommatning även på dynamiska mikrofoner. De enda jag känner till som kan ta skada av fantommatning är bandmikrofoner och även hört att externa nätaggregat kan paja om man skickar fantommatning till dem. Har dock aldrig testat skicka ström till nätaggregat själv, då man inte vetat 100% och inte velat chansa 😉

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Hur beskriver man ljud i ord... inte så lätt. Om man säger såhär... jag gillar "dist som är dist utan att dista" (som någon känd musiker uttryckte saken på tv för längesedan). Drar man paralleller till effektlådor med presetlägen, så gillar jag oftast inte det som brukar kallas "metall dist", utan faller mer för "dark dist" och liknande. Självklart beror ljudet på gitarrval, vilken förstärkare, ev effektpedal, spelteknik m.m. Jag gillar inte låtar med spretig dist, utan vill ha det mer samlat.

Detta kanske inte alls förklarar vilket sound jag är ute efter, men iaf... 😕 Kan miken/mikarna leda mig närmare detta tunga mörka sound så gärna.

Har liksom bara hört att man "ska" närmika elgitarrförstärkare, men har inte testat så mycket själv ännu... För akustisk vet jag mer och där kör jag en kombination.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Hur beskriver man ljud i ord... inte så lätt. Om man säger såhär... jag gillar "dist som är dist utan att dista" (som någon känd musiker uttryckte saken på tv för längesedan). Drar man paralleller till effektlådor med presetlägen, så gillar jag oftast inte det som brukar kallas "metall dist", utan faller mer för "dark dist" och liknande. Självklart beror ljudet på gitarrval, vilken förstärkare, ev effektpedal, spelteknik m.m. Jag gillar inte låtar med spretig dist, utan vill ha det mer samlat.

Detta kanske inte alls förklarar vilket sound jag är ute efter, men iaf... 😕 Kan miken/mikarna leda mig närmare detta tunga mörka sound så gärna.

Har liksom bara hört att man "ska" närmika elgitarrförstärkare, men har inte testat så mycket själv ännu... För akustisk vet jag mer och där kör jag en kombination.

Nä, det är inte lätt 😉 Om du lyckas ställa in ljudet precis så som du vill ha det på din förstärkare så har väldigt mycket vunnet redan där. Lägg ner mycket tid på källan är mitt starkaste tips. Om du vill ha ett sammanhållet ljud så beror det självklart på ljudet, gitarren, spelstil osv, men om vi pratar mickar så får jag just den känslan av bandmikrofoner på gitarrförstärkare. Men om vi återgår till de mikrofoner som du pratat om så är du ändå inne på någon slags tyngre, närmickat gitarrljud om jag fattat dig rätt, och då tror jag ändå på sm57:an. Mycket tack vare att jag själv har använt den så mycket och som elof skrev så har man ändå oftast valt den i slutändan när man velat testa andra mickar. Och sm57 funkar klockrent även om du vill ha renare gitarrljud också. Men om du ska köra helt rent gitarrljud så tar jag oftast hellre fram min bandmikrofon än en sm57:a för det, men sm57:an gör även ett bra jobb där 😮

Och för att bara vara extra tydlig så är ju detta helt mina personliga åsikter.

MVH

Anders

EDIT: när det gäller den akustiska gitarren så är den akustiska flamencogitarren på min låt seguir mi ritmo inspelad med CM3:ans föregångare CM2 om du är intresserad av att höra den i en låt.

Redigerat av Gizmozis
Postat

57:an utan någon som helst tvekan. CM3 är en bra mick har själv 2 och den ger mer att jobba med som någon sa men det betyder också att du antagligen skär bort det mesta i mixen sedan. SM 57 ger ett mycket mer begränsat ljud som är perfekt för elgitarr om det nu inte är subtila jazzslingor som det är frågan om.

57:an är perfekt till många saker och tom. överlägsen som sångmick i vissa fall trots sina begränsningar. Shure SM 58 är en bra sång mick live ( även om 57:an ofta är bättre) men om det är någon av de gamla shure mickarna man har användning för vid inspelning är det 57:an.

Postat

Det är möjligt att mycket är placebo och gamal vana men jag har alltid föredragit 57 då det gäller blås och sång som jag känner bäst.

För att återknyta till tråden så hävdar jag fortfarande att SM57 oftast är mer lämpad för att micka tex en Marshal än vad en CM3 är.

Postat

Har ni jämfört SM57 med en Sennheiser E906 till närmickning av gitarrstärkare? Där vinner Sennheisern lätt, jag har provat bägge. Ska vara bättre även till närmickning av virveln, kanon till saxofon med.

Postat
Har ni jämfört SM57 med en Sennheiser E906 till närmickning av gitarrstärkare? Där vinner Sennheisern lätt, jag har provat bägge. Ska vara bättre även till närmickning av virveln, kanon till saxofon med.

Det där är allt en smaksak! SM 57:an har använts frekvent vid ett otal klassiska inspelningar och har i högsta grad medverkat till ett antal klassiska gitarrsound, både i studio och på scen. Detta val är aldrig dåligt.

Postat

Olika mickar passar till olika sound antar jag. Jag har en ADK 51E och en Shure SM7B, men funtar på att köpa en eller två shure sm57 till att micka upp (hårt)distad gitarr ur en stärkare. Eller borde EN sm57 kombinerat med min sm7b funka nice? Gitarristen i bandet ska köpa en stor stärkarkabinett och låda nu ☺️, han har tröttnat på Guitar Rig 🙂

Postat
Olika mickar passar till olika sound antar jag. Jag har en ADK 51E och en Shure SM7B, men funtar på att köpa en eller två shure sm57 till att micka upp (hårt)distad gitarr ur en stärkare. Eller borde EN sm57 kombinerat med min sm7b funka nice? Gitarristen i bandet ska köpa en stor stärkarkabinett och låda nu 🙁, han har tröttnat på Guitar Rig 😛

En vanlig kombination är annars sm57 och en md421 om du ska ha två mikrofoner på kabinetten 🙂 Men man ska alltid testa de mikrofoner man har tycker jag. Vem vet, man kanske hittar ett guldsound 🙂

MVH

Anders

Elof (oregistrerad)
Postat
En vanlig kombination är annars sm57 och en md421 om du ska ha två mikrofoner på kabinetten 🙁 Men man ska alltid testa de mikrofoner man har tycker jag. Vem vet, man kanske hittar ett guldsound 😛

MVH

Anders

Precis, ibland kan den mest oväntade skitmick göra en fantastisk återgivning.

57+bandmick blir också oftast grymt bra...

creel (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog ha tagit SM57, men det beror på vad för ljud du är ute efter. SM57 ger ett elakare, kallare, mer "in your face"-ljud. En kondensator som CM3 ger lite mer "flås", inte samma hårda ljud.

Jag har inte själv jämfört men hört jämförelser på nätet och kan inte hålla med. e909 färgar ljudet mer än SM57 som är mer neutral i frekvenskurvan.

Postat

När vi ändå är inne på detta delikataste av delikata ämnen... Om man närmickar en fendercombo (1x12") med en SM57 eller Sennheiser och funderar på att sätta en stormembranare en bit ut, kan man då lika gärna sätta den bakom combon som ju är öppen bakåt. Det skulle minska slask från trummisen som också hamnar i coma och slår som besatt ibland. Portan har lyxfinessen att man kan fasvända kanalerna om man vill.

Men kan stärkaren låta sämre bakåt med tanke på korgen och magneten på elementet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.