Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På Tascamportan kan man i det lilla trivsamma fönstret se varje kanals "ljudvåg" för sig. På en livetagning av flera låtar i rad kan man då lägga in ett "märke" på exakt det ställe där man vill att låtarna ska brytas. Men när jag sen spelar upp CDn i bilen fattas det ca en femtedels sekund i början på varje låt. Spelar man utan att hoppa mellan låtarna hörs det inte alls utom på första låten som också missar lite på inslaget.

Spelar jag sen samma cd i laptopens cd-spelare är felet borta, låtarna startar exakt som de ska. Vad beror det här på?

Annons
Postat

Att "riktiga" cd-spelare har en viss fördröjning innan ljudet kommer. Så vill man vara noggrann ska man inte lägga track-id precis där låten börjar utan lite tidigare.

Postat (redigerat)

Mmm... fick skivorna från mitt amerikanska bolag och på vissa av spelarna jag spelar upp på blir det knas, ibland hörs inte första sekunden, ibland inte sista 2-3 sekunderna (!) och ibland ingetdera, men likväl ibland funkar både inledning och avslutning. Har testat på en mängd spelare nu; cd-spelare, dvd-brännare, bärbara cd-spelare etc.

Första gången jag hörde det avhuggna slutet trodde jag de missat pausen och det efterföljande trumslaget, varför jag skrev till dem om att de tonat/avslutat för tidigt.

Men så hörde jag det helt bra i en annan spelare ungefär fem minuter efter att mailet gått iväg.

Redigerat av debatt
Postat

När man gör en låt i taget i portan och sen ska bränna dom så får man bestämma hur stort mellanrum, typ en eller tre sekunder man vill ha mellan varje låt. Men det går inte på den här "livewriter"-funktionen.

Konstigt. Undrar hur lång fördröjningen är.? Olika i olika cd-spelare?

Vilka problem man stöter på! Det var bäst på ståltrådsbandspelarnas tid.

Postat
På Tascamportan kan man i det lilla trivsamma fönstret se varje kanals "ljudvåg" för sig. På en livetagning av flera låtar i rad kan man då lägga in ett "märke" på exakt det ställe där man vill att låtarna ska brytas. Men när jag sen spelar upp CDn i bilen fattas det ca en femtedels sekund i början på varje låt. Spelar man utan att hoppa mellan låtarna hörs det inte alls utom på första låten som också missar lite på inslaget.

Spelar jag sen samma cd i laptopens cd-spelare är felet borta, låtarna startar exakt som de ska. Vad beror det här på?

Det här beror på att olika fabrikat av ljudcd-läsare har olika så kallade offset, och det är inget som du kan påverka. Offset finns både vid läsning och skrivning av ljud-cd och är mycket enkelt förklarat avvikelsen som läsaren har från spårets början. Detta fenomen märks även när man kopierar ljudet från en cd-skiva, och programmet man använder måste korrigera för en "read offset" för att kopian ska bli korrekt.

Att felet inte uppkommer på din laptop kan jag bara tolka som att dess offset helt enkelt stämmer bra överens med Tascam-enhetens offset.

Postat
Det här beror på att olika fabrikat av ljudcd-läsare har olika så kallade offset, och det är inget som du kan påverka. Offset finns både vid läsning och skrivning av ljud-cd och är mycket enkelt förklarat avvikelsen som läsaren har från spårets början. Detta fenomen märks även när man kopierar ljudet från en cd-skiva, och programmet man använder måste korrigera för en "read offset" för att kopian ska bli korrekt.

Att felet inte uppkommer på din laptop kan jag bara tolka som att dess offset helt enkelt stämmer bra överens med Tascam-enhetens offset.

Jag har flyttat märkena ett antal ggr nu, lagt dem ca en halv sekund före låtens början. På liveskivor spelar det väl ingen roll om ett par handklapp kommer med innan det startar.

Men den här förskjutningen är olika lång mellan olika cd-spelare alltså? Längre i bilstereo?

I min nya "riktiga" Sony CD-spelare startar låtarna också exakt som i laptoppen. Men i JVC bergsprängarn och i tre olika bilstereo huggs lite av början bort. Vore fint att veta hur långt före man borde pricka in. Enheten som är mindre än sekunder är uppdelad på 30 enheter, vad de nu kallas.

Postat

Det går inte säga något om offset i bilstereo jämfört med enheter för andra användningsområden, eftersom samma cd-enheter ofta återfinns i alla användningsområden. Samma enheter görs alltså ofta åt flera tillverkare.

Jag har inte grävt jättedjupt i detta, men med en halvsekund tycker jag definitivt att du borde vara på den säkra sidan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.