Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Ska köpa en laptop till att spela in med vår Mackie Onyx 1200F. Vilken dator ska man köpa? (Vi räknar med att spela in ca 24 audio-spår, max 12 åt gången, i Cubase.)

Vi har funderat lite på att ta Dells Studio 17 (med lite extra), man får ju en hel del för pengarna nu för tiden. Vad tror ni om det? Några komponenter man ska lägga extra krut på? Andra datorförslag?

Dell Studio 17 - Spec

- Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)

- 17,0-tums WXGA+ CCFL (1440x900) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik

- 4096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

- 500GB (5.400rpm) Serial ATA Dual Hard Drive (2x250GB)

- 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650-grafikkort

- Fast intern DVD+/-RW-enhet

/Martin

Annons
Postat (redigerat)

Varför Dell Studio (som är riktad mot hemkonsumenter)? Ta en titt på Vostro-serien (som egentligen är tänkt för företag) då dessa går lika bra att köpa även som privatperson.

Vostro-datorerna är inte fyllda med onödiga småprogram/demos/testversioner etc. Det enda undantaget är att man skickar med 15 månaders licens av antingen Norton Internet Security eller McAfee Security Centre. Jag rekommenderar starkt att du väljer McAfee här. Norton tar mycket datorkraft och skyddet mot virus och trojaner är inte heller så lyckat.

Just nu är utgångspriset faktiskt sänkt på Dell Vostro 1710 N0417115, och maskinen kan fås med Vista Business / Windows XP Pro.

Det är visserligen Core 2 Duo Txxx, inte Pxxx, men det är likadant med de flesta bärbara under gränsen 10 000:-

Vad gäller hårddisk och 24 kanalers inspelning så bör du använda en extern Firewire-hårddisk (7200 rpm) att spela in på.

Då behöver den lilla interna systemdisken inte vara så stor.

Intel® Core™2 Duo-Processor T8100 (2,1 GHz, 3 MB L2-cache, 800 MHz FSB)

Äkta Windows Vista® Business SP1 with XP Professional installed and Vista® & XP Media-Swedish

17-tums WXGA+-widescreen-skärm (1 440 × 900) med avbländningsbeläggning

Ingen biometrisk fingeravtrycksläsare

Glossy Black med kamera på 1,3 MP

3 072 MB 667 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (1x1 024 + 1x2 048 MB)

250GB (7200rpm) SATA Hard Drive with Free Fall Sensor

Inbyggd Intel®Graphics Media Accelerator X3100

Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

Primärt 6-cells litiumjonbatteri (58 wattimmar)

Ingen bärväska

1 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag - ingen uppgradering vald

Avböjt CompleteCare

McAfee® Security Centre™ 9.0 - 15 månaders skydd - svenska

Dell™ Wireless 1395 Mini-Card (802.11 b/g)

Microsoft® Works 9.0 - svenska

6640:- exkl. moms

8300:- inkl. moms

För (7820:- exkl.moms) 9775:- så får du bättre bildskärm med "Full HD-upplösning".

Jag hade själv valt en sådan maskin om jag inte varit Macfreak. 😉

Redigerat av Linus
Postat
Varför Dell Studio (som är riktad mot hemkonsumenter)? Ta en titt på Vostro-serien (som egentligen är tänkt för företag) då dessa går lika bra att köpa även som privatperson.

OK! Hade ingen aning om att man kunde köpa dom datorerna som privatperson ...

Vostro-datorerna är inte fyllda med onödiga småprogram/demos/testversioner etc. Det enda undantaget är att man skickar med 15 månaders licens av antingen Norton Internet Security eller McAfee Security Centre. Jag rekommenderar starkt att du väljer McAfee här. Norton tar mycket datorkraft och skyddet mot virus och trojaner är inte heller så lyckat.

Jag brukar alltid göra en clean installation när jag får hem förinstallerade grejor. Skitstörigt med allt skit det slänger in.

Vad gäller hårddisk och 24 kanalers inspelning så bör du använda en extern Firewire-hårddisk (7200 rpm) att spela in på.

Då behöver den lilla interna systemdisken inte vara så stor.

Om man köper en dator med två interna 7200-varvs hårddiskar (system/data) måste det väl vara ännu bättre, eller?

Jag hade själv valt en sådan maskin om jag inte varit Macfreak. 😉

Vi körde med MacBook Pro först, men Mackie har skitmycket strul med Firewire krätsarna och Apple's Core Audio, så vi får köra PC i stället ... 😆

Tack för alla tipsen iaf!!!

/Martin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.