Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, Jag har precis införskaffat mig Cubase studio 5 och Superior drummer 2.0

jag har tänkt köra mina digital trumsett genom superior och spela in i cubase, allting funkar som det ska förutom att några pads låter likadant.

jag har ett roland TD-6 och ett yamaha DTXplorer

Annons
Postat
Tjenare, Jag har precis införskaffat mig Cubase studio 5 och Superior drummer 2.0

jag har tänkt köra mina digital trumsett genom superior och spela in i cubase, allting funkar som det ska förutom att några pads låter likadant.

jag har ett roland TD-6 och ett yamaha DTXplorer

Detta kan bero på att dina trummor inte synkar rätt i MIDI överföringen. vissa pads kan vara fel routade. detta ser du lättast genom att slå på vardera trumma å se vad superior visar att du slår på.

Postat (redigerat)

Högerklicka på t.ex puka 1 i S2, tryck på knappen "learn", slå på puka 1 på ditt TD-6.

Repetera proceduren på samtliga pads som inte stämmer överens med S2.

Hihaten är lite knepigare, säg till om den också är knasig så får vi ta det då.

Redigerat av basshole
Postat
Högerklicka på t.ex puka 1 i S2, tryck på knappen "learn", slå på puka 1 på ditt TD-6.

Repetera proceduren på samtliga pads som inte stämmer överens med S2.

Hihaten är lite knepigare, säg till om den också är knasig så får vi ta det då.

ska testas 🙂

tack för snabbt svar =)

Postat (redigerat)

puka 1 + 2 + kicken låter likadant och om jag ändrar någon ändras alla

med andra ord verkar det som att modulen bestämmer vad den skickar ut för signal, så eftersom det är 2 moduler skickar den ut 2 utav varje

det skulle i sånna fall vara om det funkade att öppna 2 stycken superior drummer och ställa in dom olika, en till varje modul, låter det vettigt? eller kan någon komma på ett smartare sett?

Redigerat av Knarcus
Postat

jag "löste" problemet genom att öppna et t spår för varje modul, det funkar jättebra, men det blir lite jobbigt om man först spelar in och sedan ska redigera trummorna i drum editor

men jag antar att det inte går att lösa på annat sätt om det inte går att ändra signalerna som modulen skickar ut, vilket låter konstigt, å köpa ny modul kostar ju eftersom det är en del pads 🙂

Postat
jag "löste" problemet genom att öppna et t spår för varje modul, det funkar jättebra, men det blir lite jobbigt om man först spelar in och sedan ska redigera trummorna i drum editor

men jag antar att det inte går att lösa på annat sätt om det inte går att ändra signalerna som modulen skickar ut, vilket låter konstigt, å köpa ny modul kostar ju eftersom det är en del pads 😑

För det första så borde väl det åtminstone gå att ändra på Roland-setet...och därigenom kunna köra ett spår med ändrade I-värden i Cubase.

Det andra som kanske kan gå att göra - om du kör två spår - är att ändra O-värde på det ena spåret innan du exporterar till ett gemensamt midispår. För det gemensamma skapar du sen en ny drummap som du kan använda i fortsättningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.