debatt Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Hello! Ska installera Cubase Essential 4, men vilket börjar man med? Lådan innehåller mjukvara på dvd, en usb-dongle/Steinberg Key och en aktiveringskod (25 tecken) på en lapp. Ska usb-donglen sitta i från början eller sätter man i den efter ett tag?
Assar Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Installera programmet utan dongeln insatt. Den behövs när du ska starta programmet sen. Använd koden när installationen efterfrågar den. Jag minns inte, men det kanske behövs installation av nåt licensprogram. Men det säger not installationsprogrammet till i så fall. Var gärna uppkopplad när du installerar.
debatt Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Frågan blir då om man ska sätta in dongeln under omstarten eller efter att datorn startat om. Tittar man i handboken i kapitel som berör just installation, så är ordningen i det kapitlet: - Minimikrav för Windows/MacIntosh - Hardware Installation (och då avses att man ska läsa informationen om The Steinberg Key, dvs. dongeln/eLicensern, det första man gör) - Installera Cubase Essential (här står bara lägg i dvd-n och följ instruktionerna, genom att först dubbelklicka på Cub.Ess4.msi) - Defragmentera hårddisken - Registrera mjukvaran (på Steinbergs web site) Varför jag tänkte att man först sätter in dongeln och därefter installerar mjukvaran, men... ordningen kanske inte är tänkt att vara kronologisk. TVÅ FRÅGOR: Det står att Cubase Essential kommer inte att kunna köras om det inte finns någon Steinberg Key - innebär det att denna lilla tingest ALLTID måste uppta en usb-port? Det står nämligen vidare att man kan lägga olika Steinbergprograms licenser på en och samma dongel så att inte flera usb-portar måste upptas. Mest förbryllande är dock meningen: "Med Cubase Essential 4, så har du köpt det mest kraftfulla personliga musikproduktionssystem som Steinberg någonsin tillverkat". Cubase Studio då? För att inte tala om "riktiga" Cubase? 😳 installerar imon//:debatt Redigerat 14 april 2009 av debatt
DieHard (oregistrerad) Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Ja du debatt. Va ska man säga? 😳 Finns ingen som frågar lika mycket som du. Går det en dag utan en fråga? Nej men alltså allt som du behöver veta står faktiskt i instruktionen. Och ja, du måste ha dongeln i hela tiden när du kör cubase. Finns vissa andra som kan vara kopplad till dongel som man kan köpa. T ex så är AirEQ det. Annars är man tvungen ha en ilok istället. Önskar fler kunde ha samma bra valmöjlighet som Eosis har.
debatt Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Tack DieHard! Hmm... vet såna som kör ProTools och Ableton Live utan dongle... skulle kanske satsat på Pro Tools som M-Audios kort är särskilt anpassat för?! Redigerat 14 april 2009 av debatt
DieHard (oregistrerad) Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 (redigerat) Då behöver du en ilok istället till PT. Det allra mesta som går köpa till PT kräver det. Redigerat 14 april 2009 av DieHard
debatt Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Nej, vederbörande säger sig ha varken det ena eller det andra. Men det kanske är ett crackat program, om det nu gör nån skillnad? Hursomhelst, nu förstår jag varför det ska finnas flera usb-portar på en dator, t.ex. så många som 6-8 stycken på en stationär. Min laptop har bara 3, så... men det får fungera nu. Redigerat 14 april 2009 av debatt
laxlaxlax Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 (redigerat) 1. prova 2. fråga Du verkar gå livet bakofram, frågar allt först och provar sen. Redigerat 15 april 2009 av laxlaxlax
debatt Postat 15 april 2009 Trådstartare Postat 15 april 2009 (redigerat) Okey, så jag provade... Alldeles direkt i början av installation kommer det oväntat upp en ruta som säger att jag ska stoppa in plastpluppen i usb-porten. Den eviga frågan uppstår alltså igen: ska man följa handboken/guiden eller vad som faktiskt står på skärmen? 🙂 Sagt och gjort, jag stoppar i! I bakgrunden reagerar Windows direkt med nån slags ruta för installation av ny maskinvara. Eftersom det inte står nåt om det i handboken till Cubase Ess 4 eller i Steinbergs Aktiveringsguide, så ignorerar jag den rutan i bakgrunden. Har ju valt installera mjukvaran så det tuggar på snabbt och besvärsfritt som det verkar. Det står att det kan ta flera minuter men tar några sekunder, bortsett från då man ska läsa licensvillkor för Cub Ess 4 och för Syncrosofts Licenskontrollprogram, vilket tar cirka en halvtimme. Kommer upp meddelanden i aktivitetsfältet inom några sekunder om att maskinvaran inte installerats korrekt och inte kommer att fungera som förväntat. Nähä. Sedan är installationen klar. Allt inom några sekunder. "The Steinberg Key in this box contains a license to operate the software for a total of 25 non-consecutive hours. To permanently activate your Steinberg Key for this software product,---" Startar om och hittar Syncrosofts License Control Center under Program i datorn, allt enligt Steinbergs aktiveringsguide. Går in och aktiverar Internet och tar fram formuläret och registrerar. "The License was successfully downloaded and is now PERMANENTLY stored in the eLicenser. The used activation code is now INVALID and can no longer be used." Låter nog bra. Sedan går jag in i Cubase Ess 4 och märker att det ser ut som mitt gamla Cubase LE (1), med en viss ansiktslyftning. Är det detta jag pröjsade 1600 kr för? Nja, tror att Cubase Ess 4 innehåller en mjukvaruversion av Yamaha Motif-synth. Kan säkert ha fler audiospår också om behov finns. Registrerar mig sedan hos Steinberg. Märker att jag tydligen redan har konto där, för mitt gamla Cubase LE uppenbarligen. Kommer in i ett moment där man ska registrera antingen en tolvsiffrig sifferkombination eller en 20-siffrig. Vet inte vilken jag ska välja, eftersom jag har bägge - den ena är synlig i License Control Center-fönstret (Syncrosoft) och på 12 siffror, varför jag väljer den. Den 20-siffriga har jag på papper och kallas aktiveringskod. Men det står att den ska vara synlig i Control Center-fönstret. Det är inte den 20-siffriga, så det får bli den 12-siffriga. Lite rörigt med vad som är eLicensern kanske och varför det finns två olika koder, där det står skriv in den ELLER den koden... Men att det står 25h i Control Center irriterar mig mest av allt. För vad jag förstår så har jag gjort rätt - hurra?! 😎 Det borde väl vara borta nu? Varför fungerar inte Refresh-knappen där förresten? //:debatt Redigerat 16 april 2009 av debatt
Elvis3 Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Tjipp Debatt, Sorry att jag inte kan bidra med något. Vill bara säga att jag sympatiserar med ditt inlägg. Jag har ännu inte stött på en vettig instruktion för installation av programvara. Jag har aldrig varit med om att man kan ta instruktionen och STEG för STEG följa den från början till slut. Dongel och registrering, program och koder - det är inte användarvänligt. Min lösning är att jag tar hela min Frost-dator (nej, den är inte bärbar) till Musikaffären i Växjö då jag installerar nytt. Det du beskriver är nämligen inte enklare då man inte har Internet-uppkoppling på sin musikdator (vilket jag inte vill ha). Kör hårt och hoppas du kan producera/skapa snarast och slippa installations-tramset. Elvis3
Neosus Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Nu blir jag off-topic men.. Jag kör Cakewalk Sonar 8 PE och behöver ingen dongel.. (woohoo) 😮😎
debatt Postat 15 april 2009 Trådstartare Postat 15 april 2009 Nu blir jag off-topic men.. Jag kör Cakewalk Sonar 8 PE och behöver ingen dongel.. (woohoo) 😄😄 PE som står för Personal Edition? Bara för dej? 😄😄
DieHard (oregistrerad) Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Tja, jag vet inte om jag kan hålla med. Har inte tyckt det varit svårt installera Cubase. Men visst har det krånglat med dongeln några gånger. Men det har nog snarare berott på USBn då. Men som sagt var några gånger på sisådär 6 år är ju inte mycket.
debatt Postat 16 april 2009 Trådstartare Postat 16 april 2009 (redigerat) Det coolaste med Cubase Ess 4 jfr m Cubase LE (1) är att den landar så soft, tonas in liksom... Det var väl egentligen inte svårt att installera Cubase, men det gällde att välja vad man skulle följa; boken, häftet, forumets förslag, bildskärmens instruktioner. Jag valde det sistnämnda. Gillar fortfarande inte att det står Remaining time 25h i Control Centret hos Syncrosoft. Det borde stå permanent där nu om det nödvändigtvis ska stå nåt... Redigerat 16 april 2009 av debatt
Linus Postat 16 april 2009 Postat 16 april 2009 Eftersom det inte står nåt om det i handboken till Cubase Ess 4 eller i Steinbergs Aktiveringsguide, så ignorerar jag den rutan i bakgrunden. Ignorera inga rutor. Det är det som orsakar fel. 😮 ...och för Syncrosofts Licenskontrollprogram, vilket tar cirka en halvtimme. Kommer upp meddelanden i aktivitetsfältet om att maskinvaran inte installerats korrekt och inte kommer att fungera som förväntat. Nähä. Precis, eftersom du inte lät drivrutinen installeras så hittar Windows inte rätt och säger att maskinvaran "inte installerades korrekt". Gå in i Enhetshanteraren och kolla om du ser nyckeln där. Har du kanske en gul symbol med utropstecken framför? Klicka upp den och kör guiden för att uppdatera drivrutinen. Alternativt avinstallera Syncrosoft och installera om. Ja, du måste ha i nyckeln när du kör Cubase. All övrig tid kan du rycka ut den och använda USB-porten till annat. Hmm... vet såna som kör ProTools och Ableton Live utan dongle... skulle kanske satsat på Pro Tools som M-Audios kort är särskilt anpassat för?!ProTools och Live har ingen USB-dongel. Samma sak med Sonar. (Producer Edition, inte Personal)
debatt Postat 16 april 2009 Trådstartare Postat 16 april 2009 (redigerat) Precis, eftersom du inte lät drivrutinen installeras så hittar Windows inte rätt och säger att maskinvaran "inte installerades korrekt". Gå in i Enhetshanteraren och kolla om du ser nyckeln där. Har du kanske en gul symbol med utropstecken framför? Klicka upp den och kör guiden för att uppdatera drivrutinen. Alternativt avinstallera Syncrosoft och installera om. Jag ser nyckeln i Enhetshanteraren, "enheten fungerar" står det och inga dödskallemärkningar. Självklart reagerade Windows med att säga att maskinvaran inte installerades korrekt, eftersom jag inte hade hunnit installera drivrutinen ännu då. För direkt när jag stoppade in Cubase Ess 4-dvdn så kom först mess om att jag ska stoppa in Steinberg-dongeln och sedan inom några sekunder, att maskinvaran inte hade installerats korrekt. Då var inte ens drivrutinsinstallationen riktigt klar - det diffade på nån sekund. Sedan kom mess om "installation successfully completed". 🙂 Redigerat 16 april 2009 av debatt
debatt Postat 16 april 2009 Trådstartare Postat 16 april 2009 (redigerat) Har kontaktat Steinbergs support för att få bekräftat om det blivit fel eller ej. Är produkten registrerad och i så fall hur? Att kolla i MySteinberg för att se vilka produkter som är registrerade hjälper ju inte för där står bara Cubase Essential 4, inte i vilken form. Varför finns det överhuvudtaget en 25 timmarsvariant med, är det ifall man vill ångra sig och lämna tillbaka programmet? Aktiveringskoden kan bara användas en gång - så har man gjort fel är det... kört??!? Man skulle ange versionsnummer av det program man har en fråga om. Vad är det för versionsnummer? P/N-numret på kartongen? 🙂 //;debatt Redigerat 16 april 2009 av debatt
debatt Postat 16 april 2009 Trådstartare Postat 16 april 2009 (redigerat) Oj oj ojdå! Fick ett väldans snabbt svar från Steinberg där. Nu behöver jag AKUT HJÄLP att veta hur man sparar en bild av Syncrosoft License Control Center-rutan, så att de kan få se hur det ser ut. Alltså, hur sparar man en sådan bild? Jag har försökt högerklicka, men det finns ju inget "spara bild". Det går inte heller att markera rutan eller ens texten och kopiera in den till Word. Säkert enkelt, men hur...? Vad betyder "Application instances. 0 of max. Unlimited."? Redigerat 16 april 2009 av debatt
Linus Postat 16 april 2009 Postat 16 april 2009 Tryck Print screen. Kör igång Paint (Start, Tillbehör, Paint) eller något annat ritprogram. Tryck CTRL+V för att klistra in. Voila! Nu har du gjort en skärmdump. Spara som JPEG-bild och skicka iväg.
debatt Postat 17 april 2009 Trådstartare Postat 17 april 2009 Tack för det, Linus! Nu vet jag. Jag satte in bilden i ett Worddokument, glömde spara som jpeg (kom inte ihåg all info här direkt), men det gick ju bra ändå eftersom Steinberg godkände vad som stod uppradat i listan, det verkar vara helt ok alltså! Ska det nu äntligen bli dags för musik? 😛 läser manualen till Cubase Ess 4//:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.