Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!,

Jag har 1x Pioneer DJM 400 + 2x Mk2 - 800 cd spelare.

Nu vill jag koppla min mixer till min dator så att jag på så vis kan få ljudet från det som mixas live mellan cd-spelarna i datorhögtalarna som är ett par Logitech Z-10.

Jag antar att jag kan köra en 2x rca hane till 1x 3,5 mm kabel från mixern till ljudkortet? , vart ska denna sättas in på ljudkortet isf?

Sen kör jag idagsläget en kabel in i mic/in ingågen från mixern + ett mjukvaruprogram på datorn så jag kan spela in det som mixas, men jag får ett brummande svagt ljud i inspelningarna som hörs om det inte är något som spelas från cd-spelarna, vad beror detta på?

Jag har ett gammalt Creative Soundblaster Audigy 2 som sitter i burken som köptes runt 2005. Jag går i tankarna på att uppgradera och har en budget runt 1000kr. Vad kan man få för det idagsläget?. Jag kommer köra Cubase samt en usb synth framöver på burken så har ni tips på ljudkort är det väl den setupen som kommer köras.

Mvh

Dante

Annons
Postat

Hej Dante,

Från Line out på mixern drar du passande sladd till line in på ljudkortet. Brum kan bero på flera saker, men generellt är det störningar. Det är inte alltid det går att undvika. Det kan bero på din mixer, om du har CRT-monitorer i närheten, dimmers, kass skärm (*1) i sladdarna, om du har för mycket gain i förhållande till output, som tillexempel om du skulle dra en sladd från hörlursutgången på mixern till din mikrofoningång. Både hörlursutgången och mikrofoningången höjer signalen, de är skapade för att driva sådant som behöver höjas upp med hög volym. Då höjs även bruset. Gör inte så - använd line out och line in.

Ett Creative Soundblaster kan man komma långt på, om du har rätt drivrutiner så du inte får onödig fördröjning. Ladda ner passande drivutiner från asio4all.com och välj dom sedan i cubase ( Under fliken Device, device setup, VST multritrack, control panel - sedan rutan för ASIO. Lite omväxlande namn beroende på version av cubase, men leta efter de där nyckelorden så ska du hitta rätt ).

Jag gillar faktiskt Creatives Soundblaster. Enda anledningen för mig att jag lämnade det fältet var att jag behövde fler ingångar. Om du inte behöver det, så tycker jag du ska hålla dig till kortet tills du möter problem du inte tycker om. Jag tycker det är osunt att uppgradera utan att veta vad det är man vill ha bättre. Varför vill du uppgradera?

*1. Skärmning kallas det när sladdens kärna är omlindad av ett annat lager metall, som tar upp störningarna så att det inte påverkar den inre tråden, där ljudet går.

Välkommen till forumet!

Laxlaxlax

Postat
Hej Dante,

Från Line out på mixern drar du passande sladd till line in på ljudkortet. Brum kan bero på flera saker, men generellt är det störningar. Det är inte alltid det går att undvika. Det kan bero på din mixer, om du har CRT-monitorer i närheten, dimmers, kass skärm (*1) i sladdarna, om du har för mycket gain i förhållande till output, som tillexempel om du skulle dra en sladd från hörlursutgången på mixern till din mikrofoningång. Både hörlursutgången och mikrofoningången höjer signalen, de är skapade för att driva sådant som behöver höjas upp med hög volym. Då höjs även bruset. Gör inte så - använd line out och line in.

Ett Creative Soundblaster kan man komma långt på, om du har rätt drivrutiner så du inte får onödig fördröjning. Ladda ner passande drivutiner från asio4all.com och välj dom sedan i cubase ( Under fliken Device, device setup, VST multritrack, control panel - sedan rutan för ASIO. Lite omväxlande namn beroende på version av cubase, men leta efter de där nyckelorden så ska du hitta rätt ).

Jag gillar faktiskt Creatives Soundblaster. Enda anledningen för mig att jag lämnade det fältet var att jag behövde fler ingångar. Om du inte behöver det, så tycker jag du ska hålla dig till kortet tills du möter problem du inte tycker om. Jag tycker det är osunt att uppgradera utan att veta vad det är man vill ha bättre. Varför vill du uppgradera?

*1. Skärmning kallas det när sladdens kärna är omlindad av ett annat lager metall, som tar upp störningarna så att det inte påverkar den inre tråden, där ljudet går.

Välkommen till forumet!

Laxlaxlax

Tack för hjälpen Laxlaxlax!

Har några frågor:

Jag har 2st master out utgångar på min djm 400 mixer. Dvs 2x rca röd och vit.

Från den ena utgången kör jag nu en rca till 3,5 mm kabel till ljudkortet som är inkopplat i Linein ingången för att jag ska kunna spela in det som mixas mellan de båda cd spelarna jag har.

Nu har jag köpt en till sån kabel ihopp om att kunna koppla den från mixern till någon ingång på ljudkortet för att kunna få ut ljud ur mina datorhögtalare som oxå är kopplade till ljudkortet. Går detta??

Dvs istället för att ha en förstärkare + 2 "vanliga" högtalare kopplat till mixern vill jag att dator och ljudkortet + mina datorhögtalare ska kunna fylla denna funktion.

Dvs igen så vill jag kunna spela in från det som mixas och samtidigt kunna höra vad som mixas från mina datorhögtalare.

Mvh

Dante

Postat

Hej igen Dante,

När du använder Cubase kommer du att kunna höra det du mixar när du använder monitorfunktionen i programmet. Du behöver ingen extra kabel för det. Monitorfunktionen sätter man igång genom att trycka på en knapp som ser ut som en högtalarsymbol på kanalen du spelar in på.

Du har kopplat rätt mellan mixern och ljudkortet.

Laxlaxlax

Postat
Hej igen Dante,

När du använder Cubase kommer du att kunna höra det du mixar när du använder monitorfunktionen i programmet. Du behöver ingen extra kabel för det. Monitorfunktionen sätter man igång genom att trycka på en knapp som ser ut som en högtalarsymbol på kanalen du spelar in på.

Du har kopplat rätt mellan mixern och ljudkortet.

Laxlaxlax

Ok , men vart ska denna kabel in på ljudkortet? , dvs vilken ingång ska sladden in i?

Line/in ingången är ju redan "upptagen" av den andra kabeln som är till för att spela in ljud.

Mvh

Dante

Postat (redigerat)
Ok , men vart ska denna kabel in på ljudkortet? , dvs vilken ingång ska sladden in i?

Line/in ingången är ju redan "upptagen" av den andra kabeln som är till för att spela in ljud.

Mvh

Dante

Du behöver inte den sladden. Cubase kommer att använda samma signal som du spelar in, för att sedan skicka det ljudet till dina högtalare. Det sker i mjukvaran, i programmet alltså.

Om jag inte missförstått dig - du vill alltså höra det du spelar in, samtidigt som du t.ex spelar på en synt?

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Du behöver inte den sladden. Cubase kommer att använda samma signal som du spelar in, för att sedan skicka det ljudet till dina högtalare. Det sker i mjukvaran, i programmet alltså.

Om jag inte missförstått dig - du vill alltså höra det du spelar in, samtidigt som du t.ex spelar på en synt?

Aha okej jag förstår.. , dvs så länge Cubase är igång sladden sitter i mic/in ingågen, inställningarna är korrekt gjorda i Cubase så kommer det som går i cd-spelarna och sen via min mixer att höras ur mina högtalare?

Mjaa egentligen vill jag bara ha "medhörning" när jag mixar, ibland kan det vara lite svårt att höra hur allt låter "ut" så att säga när man mixar låtar i lurarna enbart.

Mvh

Dante

Postat
Dante, testa hur det kommer låta när du kommer till det steget och kopplat in allt. Du kommer kanske se det på ett annat sätt då.

Laxlaxlax

Aye aye 🙂

Jag har formaterat om datorn och installerat xp igen , så Cubase installeras i helgen om allt går som jag vill. Åk efter det, tack som fan ialla fall för all hjälp hitills!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.