Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag ska skaffa ett ljudkort och eventuellt också en ny(are) dator. Jag har i dagsläget en Mac G3:a från -99. Min budget ligger på ca 17000kr. Jag tänker i så fall köpa en beggad G4 eller en ny som man faktiskt kan få för ca 9000 kr. Den ny datorn har naturligtvis firewire men inga platser för PCI-kort. Nya ljudkort är väl bäst men kan vara ganska dyra. Problemet med begagnade kort kan ju vara de inte har firewire utan kräver utbyggbara datorer (varför har man alltid powerdatorer i studios fortfarande om allt ändå går att ta över via firewire?)

Vad finns det för gamla eller nya ljudkort som skulle kunna passa mig? De bör nog absolut inte kosta mer än 10000Kr. Jag vill att de ska ha midi och tillräckligt många kanaler för att man ska kunna spela in ett trumset åtminstone. Om man har ett lite dyrare kort kan man strunta i mixer då och köra all inspelning och medhörning direkt från kortet? (Och mixa i datorn) 🙂

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
😛
Postat

Så du har svårt att hitta ett ljudkort med MIDI och tillräckligt många ingångar för att spela in trummor för under 10.000:-?

Kul problem du har. Ledsen att jag inte är till så stor hjälp men det är svårt att svara på en sån här fråga eftersom det finns hur många kort som helst i klassen du nämner. Var lite mer specifik tack.

Postat
Den ny datorn har naturligtvis firewire men inga platser för PCI-kort.

Jag rekommenderar ett MOTU 828mkII

8 995:- (emusic.se)

Postat

vad sägs om det här?

ESI QUATA-Fire 610

ESP-QUA

24-bit 192kHz FireWire 6x10 Audio/2x2 MIDI Interface.

QuataFire 610 är den ultimata mobila lösningen för audioproffs. QuataFire 610 är ett mångsidig ljudkort som tar upp 1/3 rackstorlek, 4-in/8-ut analogt som erbjuder högkvalitativt ljud i 24-bit/192kHz. Inkluderar två comboanslutningar som kan växlas mellan mic/line på frontpanelen. Micförstärkarna är utrustade med +48 volt phantommatning, individulla nivåkontroller på ingångarna samt en hörlursutgång med egen nivåkontroll. QuataFire 610 har även ett MIDI-interface med 2-In/2-ut, och en stereo coaxial S/PDIF in/ut.

Specifikationer

- Stödjer upp till 24-bit/192 kHz

- 4-in (24-bit/96kHz)/8-ut (24-bit/192kHz) analogt

- 2 digitala (S/PDIF Coaxial) in/ut

- 2 MIC-/instrumentingångar med +48V Phantommatning

- Hörlursförstärkare med volymkontroll

- Stöd för nollatency

- 2in/2ut, 32-kanaligt MIDI-interface

- Länka samman upp till 4 enheter med standard FireWirehub

- Strömförsörjning via FireWireporten eller via extern källa

- Windows OS/MAC OS kompatibelt

4.495,00kr

Erik Hofstein (oregistrerad)
Postat

Köp ett RME, dess omvandlare slår lätt m-audio på fingrarna. Specar är inte allt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.