Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan krafsade ihop lite pengar och köpte mig en Yamaha kx25 för att komma igång med musiken på allvar. installerade helt enligt beskrivningarna och allting flöt på bra. öppnade sedan cubase AI4 som följde med klaviaturen och skapade ett instrument spår. lekte lite bland olika syntar och märkte snabbt att en del ljud inte gick att använda pga knaster. det spelade ingen roll ifall det var en tung eller lätt synt jag använde. inte häller så hände det något speciellt med min hårdvara när jag använde ljuden som knastrade utan cpu låg stabilt på runt 30% och ram runt 45%. jag pillade lite med asio rutinen till ljudkortet (line6 toneport ux2) som för övrigt har oförskämt hög latency (ca 60-70ms in och 100 ut) men detta hjälpte inte häller någonting spelade ingen roll vilken storlek jag hade på bufferten.

min setuip är min setup är:

moderkort: AMD M690T-kretsar

RAM.minne: DDR II, 667 MHz, 2048 MB

CPU: AMD Turion 64 X2 Mobile™ Technology 2,26 GHz

HDD: 160GB S-ATA 5400rpm

grafik: 512MB delat systemminne

operativ: windows vista homepremium 32bit

ljudkort: line6 toneport ux2

klaviatur: yamaha kx25

inspelningsprogram: cubase AI4 med mestadels gratis pluggar och syntar

skall tilläggas att det är en bärbar dator av modellen HP Compaq 6715b.

mina frågor och funderingar är:

är det moderkortet som är boven?

går det att rätta till det på något sätt? (har följt alla optimerings tips jag kunnat läsa mig till i studio under de senaste åren)

skulle det gå bättre med ett firewire ljudkort?

borde jag byta dator helt? (funderar på en imac i så fall)

har ni några övriga tips eller förslag?

tack på förhand.

Annons
Postat

Är det inte dags att skapa någon form av sektion/avdelning för dessa frågor då de är väldigt vanliga?

Sök på "knaster", "konflikter"," latency", "chipset", "AMD" o s v.

• 9 månader senare...
Postat

Jag använder mig av en HP 6735s, den e helt okej men ingen musikdator

Har ett Line6 USB UX - 1 som är helt värdelöst, knastrar o har sig hela tiden. Kan inte ens öppna en Amplitube plugg o lira lite gura utan att det knastrar.

Det ska vara mac o firewire verkar det som..

Postat
Med bärbara blir det väldigt ofta problem med att nätverkskortet förstör för DAW-tillämpningar - speciellt om det är trådlöst. Stäng alltså av nätverkskortet och testa om det funkar bättre då.

yeap det kan bli bättre då. Men sedan kan det snabbt igen börja brusa som attan bara jag exempelvis slår igång media player. Enda alternativet är att starta om datorn o så hoppas man att det är borta.

tror det är dags att köpa en enbart musikdator, stationär + offline

(http://www.marknaden.ax/object.con?id=45781)

PC laptop + musik verkar inte vara en bra kombination, iaf inte för mig

Postat (redigerat)

Tack Claes!!!

Jag hade samma problem, med jädrans knastrande!!!

Stängde av nätverkskort (trådlösa), genom device manager osv.

Nu är allt på tip-topp!

Emil16473; Jag kör med en gammal laptop Dell Latitude D610, Xp pro, 1,6ghz, 1gig ram, 160hdd, funkar felfritt!

Redigerat av soulistic
Postat

Vet annars att AMD och Cubase inte går så bra ihop alltid, AMD har även problem med ProTools och mbox-serien, har en kompis som inte fick sitt att funka förrens hon bytte till intel.

Annars lär du ju lösa dina problem om du skaffar en Imac, har kört på Imac och logic i snart 3 år och aldrig haft några problem med nåt, snabbare går det att jobba också när man kommer ifrån cubase.

Postat
Tycker vissa, andra inte....

Jo så är det ju...för mig funkar Logic bättre, är inte lika rörigt tycker jag, funkar dessutom bättre att kombinera Logic och ProTools än Cubasse och Protools

Postat
Varför menar du?

Dom är mer lika arbetsflöde-mässigt. Snabbkommandon m.m. är mycket lika samt att det går att köra logic via ProTools TDM-kort om man vill för att lätta på processoranvänding

Postat
...samt att det går att köra logic via ProTools TDM-kort om man vill för att lätta på processoranvänding

Går det fortfarande? Trodde Digi hade slopat det stödet.

Postat
Går det fortfarande? Trodde Digi hade slopat det stödet.

Japp, gjorde det förra veckan, var en producent som inte ville jobba i logic så vi slussade ut logic genom TDM-korten och använde dessa för att inte behöva jobba med processorn så hårt eftersom Logic ju bara kör native annars. Producenten ville använda logic för att han kände sig mer hemma med det samt att han ville använda logics synthar och en del effekter därifrån.

Postat

Har aldrig haft några problem med att det inte har fungerat, kör dock med logic 8 och ProTools 7 så det kan ju bero på det, synd att det ska börja krångla när det gäller 9:an 😏

Men lär ju inte uppgradera på ett tag ändå så. Kör logic 9 hemma men behöver ju inte kombinera det med protools så kanske inte behöver oroa mig. Våran inspelning flöt på jättebra och vi hade inga problem med att det strulade under de 2 dagar vi satt med det. Blir mix i veckan så jag få hoppas att det funkar bra det med

Postat
Vet annars att AMD och Cubase inte går så bra ihop alltid, AMD har även problem med ProTools och mbox-serien, har en kompis som inte fick sitt att funka förrens hon bytte till intel.

Nja - det var egentligen länge sedan AMD hade problem med kompatibiliteten. Det är snarare så, att vissa av de chipset som sitter på moderkorten som används till AMD, har strulat - men alltså inte CPU:n i sig.

Postat
Med bärbara blir det väldigt ofta problem med att nätverkskortet förstör för DAW-tillämpningar - speciellt om det är trådlöst. Stäng alltså av nätverkskortet och testa om det funkar bättre då.

Hummm, kan du vara snäll att förklara varför?

Postat
Hummm, kan du vara snäll att förklara varför?

Det verkar som om nätverkskorten är för intensiva med sina IRQ-anrop - och det gör att de tar upp väldigt mycket av bussens tid, så att ljudkortet inte får den prioritet som det behöver i DAW-tillämpningar.

Likadant var det på den gamla "goda" tiden när man monterade in separata nätverkskort. 3com var värst och totalförbjudna i musikdatorer eftersom de stal för mycket bandbredd på bussen trots att det inte behövdes.

Postat
Det verkar som om nätverkskorten är för intensiva med sina IRQ-anrop - och det gör att de tar upp väldigt mycket av bussens tid, så att ljudkortet inte får den prioritet som det behöver i DAW-tillämpningar.

Likadant var det på den gamla "goda" tiden när man monterade in separata nätverkskort. 3com var värst och totalförbjudna i musikdatorer eftersom de stal för mycket bandbredd på bussen trots att det inte behövdes.

Tänkte bara flika in och förtydliga att det är inte själva nätverkskorten i sig som ställer till det, utan det är snarare så att deras drivrutiner inte fungerar som de ska.

Postat
Tack Claes!!!

Jag hade samma problem, med jädrans knastrande!!!

Stängde av nätverkskort (trådlösa), genom device manager osv.

Nu är allt på tip-topp!

Emil16473; Jag kör med en gammal laptop Dell Latitude D610, Xp pro, 1,6ghz, 1gig ram, 160hdd, funkar felfritt!

okej! Jag ska prova avinstallera mitt trådlösa internetsystem o se om det blir bättre, men jag undrar, stängde du av någe mer för att få det att funka?

Jag har extern mus + keyboard (USB båda), är det dumt att ha dem ikopplade tror du? erfarenheter om det?

Postat
såg du min video? jag har knaster fast det lyser grönt 😆

ah ber om ursäkt, satt på jobbet och kunde inte tanka ner den och tog av nån anledning för givet att det bara var ett ljudklipp du laddat upp, my bad 😄

Postat
okej! Jag ska prova avinstallera mitt trådlösa internetsystem o se om det blir bättre, men jag undrar, stängde du av någe mer för att få det att funka?

Jag har extern mus + keyboard (USB båda), är det dumt att ha dem ikopplade tror du? erfarenheter om det?

Nu har jag provat avinstallera både interna ljudkortet + nätverkskortet men det brusar fortfarande i mina högtalare..

Spelade in fenomenet: http://rapidshare.com/files/339352761/Knaster2.3gp.html

Vad ska jag ta mig till?

Postat
Nu har jag provat avinstallera både interna ljudkortet + nätverkskortet men det brusar fortfarande i mina högtalare..

Spelade in fenomenet: http://rapidshare.com/files/339352761/Knaster2.3gp.html

Vad ska jag ta mig till?

Tittade på dina videos nu, min dator gillade inte .3gp formatet så jag fick inget ljud men angående den där du kör DPC Latency Checker, så även om staplarna är gröna skulle jag säga att dom är i högsta laget, men jag kan inte säga om det är det som orsakar dina problem eller inte. DPC Latency är en hel vetenskap och det finns information på nätet vad det beror på och hur man bär sig åt för att få det bättre. Det krävs dock rätt mycket tid med google för att hitta nåt vesäntlig.

Har du uteslutit hårdvarufel? Testat utrustningen på en annan dator?

Postat (redigerat)
jag pillade lite med asio rutinen till ljudkortet (line6 toneport ux2) som för övrigt har oförskämt hög latency (ca 60-70ms in och 100 ut)

Jag reagerade lite över det där också. Skall verkligen ett line6 toneport ux2 ha så hög latency? Känns lite som det är nåt fel redan där. Är du verkligen helt hundra på att du använder rätt drivrutiner? Testa Asio4all annars å se om det hjälper.

Redigerat av henk2055
Postat
Skall verkligen ett line6 toneport ux2 ha så hög latency?

Toneport UX-X har väldigt låg latency (förutsatt fungerande dator). Jag har personligen provat en UX-2 och blev faktiskt väldigt överraskad över hur pass låg latency det faktiskt gick att uppnå med USB (1.1).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.