debatt Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 (redigerat) Hej! Har precis installerat senaste drivrutinerna och hårdvaran, ett M-Audio Fast Track Ultra. Fick upp ett meddelande vid bägge senaste omstarterna av datorn att ny maskinvara hittats dock, verkar lite... Har kommit såpass långt att jag spelat upp en cd i cd-läsaren och hör ljudet i hörlursutgång 1, men det kommer inget ljud ur hörlursutgång 2. Kan det bero på att det är en cd och bara gäller vid mångkanaliga program? Letar efter halmstrån... Ljudkortet syns inte i ikonen för anslutna enheter, men i Kontrolpanelen under enheter. Har kvar att installera Abelton Live 7 Lite som medföljde och nyinköpta Cubase Essential 4. Varför inget ljud i hörlursutgång #2? Har skrivit till supporten för ljudkortet. Några idéer under tiden? //:debatt Redigerat 13 april 2009 av debatt
debatt Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 (redigerat) Det blir inget utslag för software returns i andra lägen än Monitor 1/2, alltså ej för paret 3/4 och för 5/6 - detta är ett 6-kanaligt ljudkort... Redigerat 13 april 2009 av debatt
debatt Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Har kollat med YouTube nu också - och får samma fina ljud från Nätet (nja... med Nätljudets komprimerade begränsningar) som från cd. Men bara i hörlursuttag 1.
debatt Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 M-AUDIO FAST TRACK ULTRAs Control Panel (ja, den kanske ser likadan eller liknande ut för flera av deras andra ljudkort också) har flikar i kanten överst: MONITOR OUT 1/2, MONITOR OUT 3/4, MONITOR OUT 5/6 och MONITOR OUT 7/8, SETTINGS, METERS, FLOW och ABOUT. Sedan kommer uppdelningen därunder: Hardware inputs, Analog 1-6 och s/pdif 1-2. I avdelningen till höger Software returns 1-8. Längst till höger Master Out. Spelar jag en cd så rör sig staplarna i software returns 1-2 och Master out. FRÅGAN: Hur får jag staplarna i software returns 3-4 att röra sig så att ljudet hörs i hörlursuttag 2? Blir det bara "aktivt" i ett inspelningsprogram? Ni som har M-Audio, förvisso kanske ett annat ljudkort, men... hur funkar detta med de två hörlurarna?
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Lägger in ett inlägg i denna tråd så det inte förblir en monolog av den. 😄
Jan Johansson / 4Sound GBG Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Driver du ljudkortet enbart på USB? I så fall har jag bestämt för mig att vissa funktioner (inkl. hörlur 2) blir inaktiverade. Mvh, Jan Johansson 4Sound Göteborg
debatt Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Driver du ljudkortet enbart på USB? I så fall har jag bestämt för mig att vissa funktioner (inkl. hörlur 2) blir inaktiverade. Mvh, Jan Johansson 4Sound Göteborg Nej, men affären i England skickade inte med adapter trots att det ska ingå. Nu undersöker de om det ska ingå - helt i onödan - genom att avvakta en ny sändning med ljudkort från M-Audio, USA, för att se om sådana ligger i lådorna. Jag köpte därför en batterieliminator hos Clas Ohlson för att jag överhuvudtaget skulle kunna testa ljudkortet i tid och enligt M-Audio Fast Track Ultras Control Panel, så är mitt ljudkort Wall powered - annars hade det stått Bus powered, inte sant?! Fast... kontaktstiftet som är till den nyinköpta adaptern och går in i M-Audio-ljudkortet är minst 3 gånger längre än det bör vara, så det kunde ju ha varit kortare... Affären i England hänvisar för supportärenden till Tech support på M-Audios sida på webben för det land man bor i oavsett var det är köpt och för Sverige (som det i mitt fall är) blir det Luthman. Men de hänvisar tillbaka till butiken... Jag fick emellertid vänligen ett snabbt, kort svar dock från Luthman om att jag måste routa ljudet till hörlursutgång 2 i DSP-mixern för att det ska komma ljud dit... men hur gör man det? User Guiden man kunde skriva ut är det mest knapphändiga jag läst, det står ungefär att man kan routa ljud "hur man vill" - men hur då... rent praktiskt hur klickar man? Nån här med M-Audio ljudkort? [Den ökänt svåra E-mu PatchMixen var ju lättare, därför att där fanns en bruksanvisning.] 🤪 //:debatt Redigerat 14 april 2009 av debatt
debatt Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Märkte att man ska välja 1/2 i Software returns för BÅDE hörlursutgång 1 och hörlursutgång 2, för att få det att låta i bägge hörlurarna, trots att det står att hörlursutgång 1 hänför sig till/hänger samman med monitor out 1/2 och hörlursutgång 2 i själva verket hänger ihop med monitor out 3/4. Blir att installera Steinberg Cubase Essential 4 nu och sedan testa ordentligt. Redigerat 14 april 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.