Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har inhandlat ett EMU-0404 ljudkort som jag installerat i datorn. http://images.americas.creative.com/images...om/E-MU0404.jpg

Jag har också en Yamaha DGX-200 som har både midi-ut och midi-in. Men när jag kopplar in keyboarden i ljudkortet, känner datorn inte av keyboarden... Ska det vara så? För när jag testar i Cubase och några andra program, får jag inga tecken på att keyboarden och datorn är ihopkopplade.

Jag har installerat ljudkortets senaste drivrutiner, testat att koppla alla sladdar fram och tillbaka och jag har också testat alla MIDI-inställningar i Cubase bl.a. Måste jag köpa nån slags USB-converter, eller kan jag fixa mitt problem på något annat sätt?

Annons
Postat

Hmm. låter ju skumt.

Du hade dom senaste drivrutinerna sa du.

Testa och se om det funkar bättre om du laddar ner Asio4all och kör den i stället för dom druvrutinerna du använder nu.

Postat (redigerat)
Hmm. låter ju skumt.

Du hade dom senaste drivrutinerna sa du.

Testa och se om det funkar bättre om du laddar ner Asio4all och kör den i stället för dom druvrutinerna du använder nu.

Oh, glömde skriva det, men det har jag faktiskt redan testat... :S Inget annat jag saknar?

Redigerat av Schweinar
Postat (redigerat)
Har tyvärr inga mer ideér om vad som kan felas.

Har aldrig själv grejat med ett EMU kort så jag har ingen direkt erfarenhet tyvärr.

Hoppas det löser sig!

Mvh - Magnus

Okej, synd... Tack ändå 😄 Jag får hoppas att det finns någon annan här som kanske vet? 🙂

Redigerat av Schweinar
Postat

Delvis så undrar jag också om datorn ska få kontakt med keyboardet när man kopplar med midi-cablar via porten på ljudkortet. Allting man kopplar via USB känner ju datorn av, men gör den det om man inte använder sig av USB?

Postat

Ursäkta om jag utgår från att du är helt nybörjare.

1 - koppla MIDI Out från keyboardet till MIDI In på ljudkortet.

2 - datorn upptäckar absolut inget för att du kopplar ihop. Det blir absolut inga tecken alls på att nåt är inkopplat på midi.

3 - du måste sätta upp en kanal i Cubase som tar emot MIDI. Sen kan du se om Cubase tar emot några midisignaler när du trycker på tangenterna. Vill du ha ljud också måste du sätta upp en virtuell synt i cubase.

// Gunnar

Postat (redigerat)
Ursäkta om jag utgår från att du är helt nybörjare.

1 - koppla MIDI Out från keyboardet till MIDI In på ljudkortet.

2 - datorn upptäckar absolut inget för att du kopplar ihop. Det blir absolut inga tecken alls på att nåt är inkopplat på midi.

3 - du måste sätta upp en kanal i Cubase som tar emot MIDI. Sen kan du se om Cubase tar emot några midisignaler när du trycker på tangenterna. Vill du ha ljud också måste du sätta upp en virtuell synt i cubase.

// Gunnar

Inga problem, jag är faktiskt helt nybörjare...

1 - Såhär ser min sladd ut (se bifogad fil). Det är alltså meningen att MIDI In på sladden ska vara i MIDI Out på synthen? Eller vice versa? Jaja, hur som helst så har jag testat alla alternativen.

2 - OK, bra! Då vet jag det..

3 - Det vet jag faktiskt om, tro det eller ej. Får dock varken signal eller ljud (med VST instruments) :rolleyes: suck....

namnlös.bmp

Redigerat av Schweinar
Postat

Det kan vara så att det behövs speciella drivrutiner för att kortet skall fungera med Midi? jag har i alla fall varit med om det flera gånger tidigare med andra kort att det finns två drivrutiner dvs ett för ljud och ett för Midi.

I Midi inställningarna, finns kortet med att välja i listan? om inte så saknas drivrutiner för Midi som jag misstänker.

Sedan måste man ju ställa in samma Midikanal på keyboarden som i datorn för att det skall fungera.

Lycka till!!!

😉😛

Postat

Jag har ett internt Emu 0404 och har absolut inga problem att koppla in min Yamaha CS1x. Kan både läsa och skicka signaler.

Min gissning är att det antingen är fel på din Yamaha's MIDI-out, eller på ljudkortets MIDI-in. Det bästa vore att testa med en annan synth eller midiklaviatur alternativt prova med Yamaha'n på ett annat ljudkort med midi-anslutning.

/ F

Postat (redigerat)

Det där med speciella drivrutiner skall jag testa även om jag faktiskt kan välja kortet i listan över MIDI-inställningar.

Ställa in MIDI-kanal på keyboarden? Det kan ju vara det som är felet, eftersom jag har ingen aning om hur man gör det.... 😛

Jag skulle kunna felsöka som du föreslår Tracer. Dock lite svårt då jag bara har en keyboard och ett ljudkort 😛 Tack ändå!

Redigerat av Schweinar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.