Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Som färsking i MIDIvärlden har jag nu ställts inför min första sammankoppling av piano och ljudkort.

Pianot är ett GEM Pro2 och ljukortet ett Juli@. Midi ut från Pro2:an är en "vanlig" midi ut. Midi in till Juli@ är en digital RCA som förgrenas från en SPDIF.

Hur kopplar jag ihop detta på enklaste sätt? I min värld är det digitalt till digitalt och borde lösas med en midi hane till en RCA hane -kabel.

Finns såna kablar? Vart?

Är jag helt fel ute?

//Peppe

Redigerat av peppemannen
Annons
Postat

Tydligen inte bara jag som står svarslös.

Aldrig någon som kopplat ihop ett piano med ett juli@kort?

Mvh

Peppe

Hej,

Som färsking i MIDIvärlden har jag nu ställts inför min första sammankoppling av piano och ljudkort.

Pianot är ett GEM Pro2 och ljukortet ett Juli@. Midi ut från Pro2:an är en "vanlig" midi ut. Midi in till Juli@ är en digital RCA som förgrenas från en SPDIF.

Hur kopplar jag ihop detta på enklaste sätt? I min värld är det digitalt till digitalt och borde lösas med en midi hane till en RCA hane -kabel.

Finns såna kablar? Vart?

Är jag helt fel ute?

//Peppe

Postat

Lugn och fin nu.

Midi och SPDIF är mycket olika saker. Midi går aldrig över RCA utan alltid på 5-polig DIN-kontakt. (RCA är den lilla runda).

För att koppla in midi till Julian behöver du en liten specialkabel, se bilden på produktsidan:

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Midi kopplas sen in i den fempoliga DIN-kontakten. Inget annat.

I pianot kopplar du en helt vanlig, standard midi kabel. Den har 5-poliga DIN-kontakter i bägge ändar.

Anslut MIDI Out på pianot till MIDI In på ljudkortet så går tangentryckningarna från pianot in i datorn.

Vill du styra pianot från datorn så kan du ta en kabel till.

PS: vill du hämta ljuden från pianot in i datorn är det en annan lösning vi talar om. MIDI är styrsignaler, typ "tangent 35 ner".

// Gunnar

Postat

Hej Trombonisten,

Ja saker börjar klarna. Det som ställde till det var min låsning på den lilla RCA:n i "Specialkabeln" som heter nåt i stil med "Dig midi in".

Nu har jag förstått att der är 5polig DIN kabel som gäller för vanlig midi.

Tack för hjälpen!

//Peppe

Lugn och fin nu.

Midi och SPDIF är mycket olika saker. Midi går aldrig över RCA utan alltid på 5-polig DIN-kontakt. (RCA är den lilla runda).

För att koppla in midi till Julian behöver du en liten specialkabel, se bilden på produktsidan:

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Midi kopplas sen in i den fempoliga DIN-kontakten. Inget annat.

I pianot kopplar du en helt vanlig, standard midi kabel. Den har 5-poliga DIN-kontakter i bägge ändar.

Anslut MIDI Out på pianot till MIDI In på ljudkortet så går tangentryckningarna från pianot in i datorn.

Vill du styra pianot från datorn så kan du ta en kabel till.

PS: vill du hämta ljuden från pianot in i datorn är det en annan lösning vi talar om. MIDI är styrsignaler, typ "tangent 35 ner".

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.