Bushman Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hej Har efter mycket trixande fått igång Cubase LE, (med hjälp från forumet TACK). Jag har fortfarande ett problem. När jag spelar in har provat både med gitarr och med mikrofon så hackar ljudet och inspelningen avstannar. Det uppstår liknande störning när jag lyssnar via ljudkortet. Det verkar som ljudkortet laggar eller så är det datorn. Är det datorn eller kortet som inte räcker till? Dator: Laptop HP Compaq 6715s AMD Sempron 1.99 GHz 896 Ram Ljudkort Presonus; Audiobox usb Rock on 😄
laxlaxlax Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hej, gå in på device / device setup / control panel och kolla vad det är för drivrutiner valt i ASIO-rutan. Det ska vara ditt presonus-kort. Kolla sedan vilken buffer size du kör på. Det anges i antal samples och brukar vara något i stil med 124 512, 1024 etc. Om det här värdet är lågt, får man snabbare svar från datorn. Om det är högt, går det långsammare, men kräver mindre av datorn. Det är rätt lätt att hitta en bra balans när man lärt sig lite. Både ditt kort och din dator räcker till för att spela in. Du måste bara justera lite. Med vissa kort kan man inte ändra buffer size medans cubase är igång. Isådanafall gör du det i ett litet värdprogram som följde med installationen av ditt ljudkort ( för du har väl installerat? ) Det kan vara annat som är snett också, men kolla det här först så tar vi det därifrån.
Bushman Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Hej, gå in på device / device setup / control panel och kolla vad det är för drivrutiner valt i ASIO-rutan. Det ska vara ditt presonus-kort. Kolla sedan vilken buffer size du kör på. Det anges i antal samples och brukar vara något i stil med 124 512, 1024 etc. Om det här värdet är lågt, får man snabbare svar från datorn. Om det är högt, går det långsammare, men kräver mindre av datorn. Det är rätt lätt att hitta en bra balans när man lärt sig lite. Både ditt kort och din dator räcker till för att spela in. Du måste bara justera lite. Med vissa kort kan man inte ändra buffer size medans cubase är igång. Isådanafall gör du det i ett litet värdprogram som följde med installationen av ditt ljudkort ( för du har väl installerat? ) Det kan vara annat som är snett också, men kolla det här först så tar vi det därifrån. Hej och tack för svaret. Har valt presonus drivisar. buffersize är enbart utryckt i ms i Cubase. Jag kan inte hitta nåt värdprogram till ljudkortet. Har installerat om det så jag vet att jag har installerat det rätt. Felet kvarstår
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Finns en risk för att du sitter med en problemdator. Inte första gången jag hör talas om problem med HP-AMD-burkar.
Bushman Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Finns en risk för att du sitter med en problemdator. Inte första gången jag hör talas om problem med HP-AMD-burkar. Problemdator???? Det innebär
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Problemdator???? Det innebär https://www.studio.se/index.php?act=Searc...lite=%2Bknaster https://www.studio.se/index.php?act=Searc...dvarukonflikter
Bushman Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 https://www.studio.se/index.php?act=Searc...lite=%2Bknaster https://www.studio.se/index.php?act=Searc...dvarukonflikter Ger snart upp. Jag sålde mitt audiophile 2496 som jag hade i min stationära för att köpa audiobox presonus. Detta för att jag vill kunna vara lite mer portabel med min laptop. Jag ångrar det bittert.
trancer Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 (redigerat) Kollat Latencyn? buffersize? Och ja... datorn är ingen höjdare för musik, faktiskt. om du utnyttjar mer än 80% av ramminnet tex, så börjar datorn använda hårddiskarna som ramminne, och det får då allt att "hacka" med tanke på att varken processorn, eller diskarna klarar hantera så mkt information på en gång . AMD skulle ja personligen aldrig använda eller ens ta in i min studio pga det ena och det andra. 1.99ghz .. är det AMD's ghz? för då är det typ som 1ghz om man jämför med intel tex. Man måste väl komma upp till värstingarna för att få bra prestanda. Men kolla hur mkt ramminne projektet använder samt cpukraft som utnyttjas. /Perrra Redigerat 14 april 2009 av trancer
Bushman Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 Kollat Latencyn? buffersize? Och ja... datorn är ingen höjdare för musik, faktiskt. om du utnyttjar mer än 80% av ramminnet tex, så börjar datorn använda hårddiskarna som ramminne, och det får då allt att "hacka" med tanke på att varken processorn, eller diskarna klarar hantera så mkt information på en gång . AMD skulle ja personligen aldrig använda eller ens ta in i min studio pga det ena och det andra. 1.99ghz .. är det AMD's ghz? för då är det typ som 1ghz om man jämför med intel tex. Man måste väl komma upp till värstingarna för att få bra prestanda. Men kolla hur mkt ramminne projektet använder samt cpukraft som utnyttjas. /Perrra Ok, hur kollar jag hur mycket ramminne samt cpukraft som används?
trancer Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 Tryck F12 i Cubase, för att kolla cpu, alternativt kolla aktivitetshanteraren där du kan kolla både och 🙂 /Perrra
Bushman Postat 19 april 2009 Trådstartare Postat 19 april 2009 Tryck F12 i Cubase, för att kolla cpu, alternativt kolla aktivitetshanteraren där du kan kolla både och /Perrra Det visar att jag bara använder knappt 50% av Asio
drloop (oregistrerad) Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 För lågt ställt latency är det första du skall kolla på. Vad har du för inställning på Latencyn?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.