Jump to content
Annons

Adobe Reader och Acrobat Reader


debatt

Recommended Posts

Hej!

Vad är skillnaden mellan Adobe Reader och Acrobat Reader? Min laptop verkar ha båda, men det strular för datorn öppnar pdf-dokument utan att få instruktion om det... närsomhelst. Tänkte därför avinstallera, men vilket ska jag välja Adobe Reader eller Acrobat Reader?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Adobe äger numera tidigare Acrobate reader. Därmed bör Adobe reader vara det som gäller.. Kan du så avinstallera Acrobate reader.. Den är gammal helt enkelt.. Har själv Adobe reader 9.1.0 och den ersätter alla tidigare vesion av t.ex Acrobate reader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma sak. Och det var Adobe som "ägde" det innan också när det hette Acrobat Reader. Adobe var nämligen dom som uppfann PDF-formatet. Från version 6 och uppåt har det hetat Adobe Reader. Därför är det ju senaste Adobe Reader som gäller om du vill kunna läsa PDF-filer som inte är från förra århundradet.

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, det var nog såhär... med datorn (från Dec 2008) fanns från början Adobe Reader 8, men så installerade jag ett externt ljudkort och "glömde" bocka av programmet Acrobat Reader 5 vid den installationen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför har jag haft krockar och problem med pdf-filer sedan begynnelsen nästan. Datorn slänger upp pdf-filer på skärmen i tid och otid!! Alla dom handlar om Toshibas eget Product Online Information-program. Och istället för att ta bort det informationsprogrammet som delger tips om datorn, info om uppdateringar etc, så kan jag ju ta bort Acrobaten då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Toshiba-supporten sa; om jag hade varit du så hade jag tagit bort programmet Toshiba Online Product Information, det är säkrare, speciellt med tanke på att det bara är dokument från det programmet som slängs upp i tid och otid som pdf-ar på bildskärmen...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Praktisk tillämpning av att "bara" ha Adobe Reader 8 i datorn (och inte även Acrobat Reader 5) är att datorn vid varje pdf-dokument som ska öppnas säger att dokumentet inte kan öppnas eftersom datorn inte vet vilket program som ska användas. Man får två alternativ, sök i lista i datorn eller sök efter lämpligt program på Nätet. Jag har valt alternativ 1 och valt Adobe Reader 8 och då kunnat öppna pdf-filerna. Något omständligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert! Håll oss gärna a jour med hur det går framöver...

Glöm inte att bocka för "Använd alltid detta program..." (eller motsvarande för ditt OS) när du bestämmer PDF-läsare. Annars får du göra om alternativ 1 varje gång. Tänk också på att det är skillnad på att öppna en PDF direkt från fil på hårddisken respektive från en URL via din webbläsare. Två olika inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...