Jump to content
Annons

PLAIN METALGURA - Vad välja?

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej för fan där kan man göra bra fynd. Och idag är det verkligen köparens marknad så passa på. Har sett då och då grymma guror billigare än tidigare så håll utkik en gång om dagen och du vill fynda.

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Vad är det bästa för rå metall då? EMG eller Duncan? Jag kommer nog inte lira nån henrix direkt, och isf skulle jag nog rusta upp min gamla strata med nya mickar och ny hals.

Har själv fastnat för duncan...på nåt sätt lite vassare o hetare sound i övre registret...men fan...d e ju smaksaker...emg låter också läckert 🙂

D e nog bara att gå och testa själv!

wtfsomhelst (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Någon som har erfarenhet av Godin? Jag tog en titt på deras redline serie! Och Redline 3 ser riktig schysst ut, billig är den också. Enda nackdelen är väl att den bara har 22 band och inte neck-thru... Men vad säger ni? Levererar Godin kvalitet?

Edit: Attans, såg just på en bild att den har licensierat FR, dumt att det inte skrivs någonstans. Men jag stötte på en annan gitarr som ser rätt lovande ut, tro ´t eller ej men en BC Rich. BC Rich ASM Pro heter den och den verkar inte alls hålla lika dålig kvalle som alla andra BCr modeller.

Kropp och hals i al, neck-through, Ebenholts-greppbräda, EMG 81/85, Orginal Floyd rose, Grover-skruvar mm... förskräckliga inlays tycker jag :S Men det är soundet jag är ute efter, och en gura som denna för under 8000 får man väl ta att den inte ger en erektion.

Vad tror ni är BC Rich nåt att lita på i detta läge?

http://www.bcrich.com/asm_pro.asp#

Redigerat av wtfsomhelst
Postat

Kollar på min slitvargsibanez och på den står det licensed under floyd rose. Enda gång den behöver stämmas är när jag byter strängar! Kostade 4500 beg för ca 12 år sen. Gul å grann är hon och ljudmöjligheterna är allt från strata till les paul. Nackdel med flytande svaj är att du inte kan göra alternativa stämningar så enkelt och att det följer med när du bänder. Två humbucker å en singelcoil. Grym är hon allt! Din för 9825:- + frakt.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Så du din gamla hästskojare försöker göra en +affär på 5325:-? :rolleyes:

DieHard (oregistrerad)
Postat
Enda nackdelen är väl att den bara har 22 band och inte neck-thru...

Och vad är det för nackdel med att den inte är neck-through?

Postat

Bättre sustain med neck-through.

Postat
Kollar på min slitvargsibanez och på den står det licensed under floyd rose. Enda gång den behöver stämmas är när jag byter strängar! Kostade 4500 beg för ca 12 år sen. Gul å grann är hon och ljudmöjligheterna är allt från strata till les paul. Nackdel med flytande svaj är att du inte kan göra alternativa stämningar så enkelt och att det följer med när du bänder. Två humbucker å en singelcoil. Grym är hon allt! Din för 9825:- + frakt.

Försöker du sälja en 12 år gammal gitarr med 5325 kr i förtjänst? :rolleyes:

Njae tack, det e bra. Vill helst ha aktiva mickar o inga jäkla single coils.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bättre sustain med neck-through.

Det var det jag satt och väntade på att någon skulle komma och påstå. 🙂 Nej det där är en myt som det inte finns några belägg för. Det är ingen som har seriöst kunnat bevisa det.

Postat

Jaså! Men vad är meningen med det då? :S 😛 bra o veta..

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är bara en smaksak vilken sorts gura, träslag, hals, micar etc etc man föredrar.

Postat
Det var det jag satt och väntade på att någon skulle komma och påstå. 🙂 Nej det där är en myt som det inte finns några belägg för. Det är ingen som har seriöst kunnat bevisa det.

Jag tror på det iaf!

Har en Ibanez-baz med genomgående hals. Den har närapå oändlig sustain känns det som.

Postat (redigerat)
Jag tror på det iaf!

Har en Ibanez-baz med genomgående hals. Den har närapå oändlig sustain känns det som.

Tycker också att det känns logiskt, om det gitarren är i ett enda trästycke så borde ju vibrationerna ligga i längre...

Förresten... angående vad slejnard sa om flytande stall:

Nackdel med flytande svaj är att du inte kan göra alternativa stämningar så enkelt och att det följer med när du bänder.

Vad menas med alternativa stämningar? jag kör ofta i drop stämningar, räknas det som alternativt?

Redigerat av wtfsomhelst
Postat
Fan, jag stavar som en kratta idag... Vet inte vad jag ska skylla på 🙂

Att du e lite gangztah kanske?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tror på det iaf!

Man kan tro vad man vill. Det viktigaste är att det är bra sustain. Sen om det är neck-throu eller bolt-on spelar mindre roll. Och om det var skillnad skulle alla grymma gitarrister köra med det förra. Den som påstår att det är skillnad får ju försöka bevisa det.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Vad menas med alternativa stämningar? jag kör ofta i drop stämningar, räknas det som alternativt?

Allt som inte är standard E, t e x som dropstämming G stämmning etc. Vill man med visssa låtar lira annat än den man har blir det problematiskt. Men om man bara ska köra standard E eller vilken man nu kör spelar det mindre roll.

Postat
Allt som inte är standard E, t e x som dropstämming G stämmning etc. Vill man med visssa låtar lira annat än den man har blir det problematiskt. Men om man bara ska köra standard E eller vilken man nu kör spelar det mindre roll.

Så om jag kör i drop B en hel kväll stöter jag inte på problem? Endast om varje låt har sin egna lilla stämning?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om man kör med flytande stall blir det till att hålla sig till en stämning. Annars om du börjar stämma om guran så blir det ett helvete att få den stämd till annan stämning. Tar lång tid få den stämd plus att om du stämmer upp guran lär du säkert behöva slänga på en till fjäder, eventuellt skruva till skruvarna. Nej det är inte att rekommendera. Är det aktuellt så är det bättre att du skaffar en till gura som inte har flytande stall.

Postat (redigerat)
Snarare midzommarafton igår...

From the M to to the N with some zees and a M in the mizziddle-hizzle-drizzle in teh hood bro. 😄

Fan det kanske e lika bra och skippa tanken med flytande stall då 😆 Jag brukar ofta köra i olika stämningar, speciellt när jag kör i coverband. Det verkar vara mer krångel än jag trodde, jag har aldrig ägt en FR-yxa... Det skulle nog bli mest lek ändå, fast det är ju kul o leka när man solar 😎 ... men inte värt krånglet.

Dessutom vill jag ha så lång sustain som möjligt... Ge mig prisvärda tips!!! 😛 Fortfarande helst inte mycket mer än 8 lax.

Jag tyckte att Vipern var lite svår att balansera, :/ men den låter fint... har provat en ESP Eclipse också.. men den är nog lite för dyr, annars var den härlig. Hur mäter sig LTD EC-401FM med ESP Eclipse IIVB? Tycker inte att specsen ser så olika ut att det borde skilja sig 10.000 mellan :rolleyes:

Eller är kanske Schecter fortfarande prisvärdare?

Redigerat av wtfsomhelst
Postat
Försöker du sälja en 12 år gammal gitarr med 5325 kr i förtjänst? :rolleyes:

Njae tack, det e bra. Vill helst ha aktiva mickar o inga jäkla single coils.

GSG= Går det så går det! 😆 Anledningen till det hutlösa priset är att jag inte vill sälja. men den ligger säkert runt 10 idag....bästa modellen av RG!

Som sagt ska du kunna stämma om gitarren smidigt så välj en med "fast" stall.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Fan det kanske e lika bra och skippa tanken med flytande stall då.

Mmm tänk dig själv på scen spela covers och behöver byta stämning med flytande stall. Får jag be om publikens tålamod? Jag ska bara byta stämning och det kommer ta en jävla lång tid. Det är väl okej? Ni kan väl dricka en 7 stycken öl under tiden? 😛

Hur mäter sig LTD EC-401FM med ESP Eclipse IIVB? Tycker inte att specsen ser så olika ut att det borde skilja sig 10.000 mellan :rolleyes:

Nej de kanske inte ser så olika ut på papperet men det är skillnad mellan LTD och ESP. LTD är vad Epiphone är för Gibson.

Eller är kanske Schecter fortfarande prisvärdare?

Jo för den summan du har råd med är en Schecter att föredra, om du frågar mig som äger en så jag är så subejktiv. 😆 Nä men sen beror det vad du lirar. EMG passar bäst till råare metal. Men är det du lirar så kanske den guran är tillräcklig för dig? Du kanske skulle bli helnöjd med den. Bara gå och testa den, om du nu finns nån butik som har den hemma i Sverige? Men om du lirar mer än bara metal så är det bättre med en Schecter som har SD på sina guror och är en mer allroundgura.

Postat (redigerat)
Mmm tänk dig själv på scen spela covers och behöver byta stämning med flytande stall. Får jag be om publikens tålamod? Jag ska bara byta stämning och det kommer ta en jävla lång tid. Det är väl okej? Ni kan väl dricka en 7 stycken öl under tiden? :rolleyes:

Hahaha 😆

Jo för den summan du har råd med är en Schecter att föredra, om du frågar mig som äger en så jag är så subejktiv. rolleyes.gif Nä men sen beror det vad du lirar. EMG passar bäst till råare metal. Men är det du lirar så kanske den guran är tillräcklig för dig? Du kanske skulle bli helnöjd med den. Bara gå och testa den, om du nu finns nån butik som har den hemma i Sverige? Men om du lirar mer än bara metal så är det bättre med en Schecter som har SD på sina guror och är en mer allroundgura.

Jag kör allt mellan deathcore, metalcore, grindcore, goregrind, dödsmetall osv... Så rå metal är det ju absolut! Men jag ska nog dra iväg imorgon och jämföra Blackouts med EMGs. Kan ju hända att jag fastnar helt för blackouts...

Om det förresten är nån som har en Schecter C-1 Hellraiser/Blackjack ATX o sälja så är det bara att säga till, ni får gärna posta andra förslag också! 😛

Redigerat av wtfsomhelst
Postat
Nej de kanske inte ser så olika ut på papperet men det är skillnad mellan LTD och ESP. LTD är vad Epiphone är för Gibson.

Nja, riktigt så enkelt är det nog inte. De billigare LTD är visserligen inte så roliga, men de dyrare LTD är helt OK. Jag är ruskigt nöjd med min LTD Viper 1000. (Å andra sidan är jag kass gitarrist, så vad vet jag...?)

DieHard (oregistrerad)
Postat

Visst finns det en del LTD som är helt okej och visst är vissa av de dyrare LTD bättre i sin klass än vad många Ephiphone är om man jämför. Men det jag menade i första hand är att LTD är ESPs billigare guror, som det inte är samma klass på som ESP, och att Epiphone är Gibsons billigare guror.

• 3 veckor senare...
Postat

Då blev det att man köpte gura i går då... fyndade en C-1 Hellraiser för 6500! Och jag är grymt nöjd! Rekommenderar starkt för er som vill lira metal i alla slag!.. Den har grym sustain, skitbra möjligheter för att ratta till olika ljud med 81/89orna då man kan växla mellan single coil och humbuckers, skön byggkvalitet(den känns inte plastig och billig som jag märkt att många andra lackade neckthrough-gitarrer gör!), skön tyngd och schyst hals!

Snygg är den också, men det är väl bara en smaksak 🙁

Aja, då har vi nog kommit fram till ett svar. Schecter C-1 Hellraiser är helt klart en PLAIN METALGURA. 😛

Tack för hjälpen allihopa! 😲 Nu har jag en grym gitarr ett tag framöver!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jaha där ser man. Rekommenderade ju också en Schectergura. 😲 Har testat Hellraiserguror också och de är schyssta och bättre än alla andra guror i den prisklassen om man är ute efter någon med emg på. Ja sanningen är väl den att Schecter slår allt i sin prisklass. 🙁 Var fick du tag i den? Beggmarknaden?

Postat
Beggmarknaden?

Precis! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.