debatt Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 God afton! Jag skulle bränna dvd-r dataskivor för första gången på min 4 månader gamla laptop (vad tiden går...). Hursomhelst, det går väl inte så särskilt bra. Första dvd-r-skivan kom till efter att ha klickat bort en massa mer eller mindre ofattbara mess som kom upp hela tiden. Vad värre var, det tog sisådär 6 och en halv timme att bränna den skivan. Anledningen till att jag ville göra detta, är nu inför större avinstallationer och installationer som stundar av både hård- och mjukvaror. Märkte att jag behövde bränna en ytterligare dvd-r för att få med resten av det som finns på den inbyggda hårddisken, två mappar (kallade Toshiba resp Windows), vilka i storlek var ungefär lika stora som innehållet på första skivan. Men istället för att hamna på dvd-r-skivan så kom errormeddelande upp: "Det gick inte att öppna följande fil: Sökväg för källfil: C//:WINDOWS/SoftwareDistribution/ etc etc... .edb , Sökväg för målfil: @//WINDOWS/SoftwareDistribution/ etc etc.... .edb. Felkod: 380127-13-00000000". Just snyggt va, första gången man ska bränna en "säkerhetskopia", så funkar det inte. Vad betyder Felkoden? Sökte på Nätet, men fann inget. 🙂 //:debatt
debatt Postat 12 april 2009 Trådstartare Postat 12 april 2009 (redigerat) Fortsättningen här... har suttit med detta sedan före 17... Hur gör man när man inte kan göra en backup på datorn och man måste?? Får bara upp en massa felmeddelanden om den och den felkoden... Har aldrig säkerhetskopierat förut på denna, laptopen är ju fan "ny" och måste göras inför stundande större installationer och avinstallationer av hård- och mjukvara. Går det inte ens nu när den är "ny", så lär det ju inte funka se'n...Och det står i instruktionen för vissa av grejerna jag ska installera att man bör göra backups först på befinntlig hdd. Redigerat 12 april 2009 av debatt
debatt Postat 12 april 2009 Trådstartare Postat 12 april 2009 Brukar ni kunna göra back up på en hel hdd? Eller vad brukar ni ta backup på?
Claes Holmerup Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Det är absolut smidigast att köra backup till en annan hårddisk, eftersom hårddiskarna (och programmen) är så j-a stora nu för tiden. Det är länge sedan jag gjorde backup till DVD. Jag gör i stället en image-backup till en extern hårddisk med ojämna mellanrum, med hjälp av Acronis TrueImage...
kirre777 Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 God afton! Jag skulle bränna dvd-r dataskivor för första gången på min 4 månader gamla laptop (vad tiden går...). Hursomhelst, det går väl inte så särskilt bra. Första dvd-r-skivan kom till efter att ha klickat bort en massa mer eller mindre ofattbara mess som kom upp hela tiden. Vad värre var, det tog sisådär 6 och en halv timme att bränna den skivan. Anledningen till att jag ville göra detta, är nu inför större avinstallationer och installationer som stundar av både hård- och mjukvaror. Märkte att jag behövde bränna en ytterligare dvd-r för att få med resten av det som finns på den inbyggda hårddisken, två mappar (kallade Toshiba resp Windows), vilka i storlek var ungefär lika stora som innehållet på första skivan. Men istället för att hamna på dvd-r-skivan så kom errormeddelande upp: "Det gick inte att öppna följande fil: Sökväg för källfil: C//:WINDOWS/SoftwareDistribution/ etc etc... .edb , Sökväg för målfil: @//WINDOWS/SoftwareDistribution/ etc etc.... .edb. Felkod: 380127-13-00000000". Just snyggt va, första gången man ska bränna en "säkerhetskopia", så funkar det inte. Vad betyder Felkoden? Sökte på Nätet, men fann inget. 🙂 //:debatt Om du ska göra en fullständig backup av din C:\ behöver du ett backup-program. Bara kopiera funkar inte. Testa t.ex clonezilla och backupa till en extern disk.
hegobald Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 (redigerat) Kör uteslutande med Acronis Trueimage.. Har gjort det i 8 års tid och är helnöjd.. Har en dold partion som jag kan återkalla genom att trycka på F11 vid uppstart.. Sen tar det ca 12 minuter så har jag återställt hela datorns operativsystem och program.. Gör annars backup till extren hårddisk på det jag är rädd om, Tyvärr har man börjat lägga till så mycket lull lull i TrueImage så jag vet inte om jag vill uppgradera men här är mer info i alla fall http://www.acronis.eu/homecomputing/products/trueimage/ Redigerat 15 april 2009 av hegobald
debatt Postat 15 april 2009 Trådstartare Postat 15 april 2009 (redigerat) Fullständig backup... ehh ja alltså... jo, det kan man kalla det. Såhär gick det till: Jag gick in i hårddisk C och såg vad som fanns där och det var inte mycket. Om hdd-n är på 250 GB så är 94 % ledigt, minst. Tänkte att det räcker nog inte med cd-r-skivor som jag använt tidigare, varför jag plockade med mig dvd-r-skivor. Jag jobbade i Toshibas eget "CD Creator"-program, vilket f.ö. är det segaste jag nånsin varit med om då det tog 4.5 timme att göra en dvd-skiva!! Inställningen var optimal och det som tog tid var att varje fil öppnades och varje målfil kontrollerades mot varje källfil. Hugaligen! Måste gå att göra på något annat sätt, men det var första gången jag bränt nåt på lappisen överhuvudtaget. Jag har ett annat bra CD-brännarprogram som heter Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3. Om jag inte missminner mig så kan man göra dvd-skivor i det också. Men då kör Toshiba med sin reservation som i klartext innebär: Om du använder något annat bränningsprogram än detta, så kan det hända att datorn inte kommer att fungera. Lite drastiskt?! Det tog upp drygt 4.3 GB av skivans 4.7, men det var två mappar kvar som inte kom med, en kallad Toshiba och en kallad Windows. Ser då att de två tar upp 4.1 GB ungefär och laddar in en ny skiva. Kommer upp felmeddelanden som säger sammanfattningsvis att det inte går att kopiera de filerna. Kanske för att vissa används eller vadå? 😮 //:debatt Redigerat 15 april 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.