Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I mitt fall ska jag inte sätta upp ljudabsorbenter p.g.a mixning, slutmix lämnar jag till de som verkligen kan. Jag vill få upp nått till sången, som inte bara äter diskant. Rummet i sig reflekterar inte något direkt (lååångt ifrån de övriga rummen i huset.) Dels för att det är flytande golv, träväggar och trätak. Men bakom mig vill jag ändå hänga upp något som dämpar sången på hela området, och inte bara diskanten.(vilket var ett misstag jag har begått tidigare) Nu är det stor prisskillnad på riktiga akustikplattor (och nu snackar jag inte skumplast från "Jam"/Biltema") och glasfiber el. liknande från ett byggvaruhus. Så jag antar att det är skillnad på grejor. Särskilt specialtillverkade basfällor. Så ska man lägga pengar på akustikplattor eller kan man lika gärna köra med glasfiber när man INTE ska använda det till mixning utan till sånginspelning? Jag har kollat in info om akustik, men det är svårt att hitta bra info om vad som verkligen funkar vad gäller på mellanregistret och de allra lägsta frekvenserna. Vad gäller glasfiber/stenull och liknande så är det väldigt delade meningar har jag märkt.

Vad jag har hittat på den svenska marknaden är akustikplattor från "ghost" som man kan köpa på musikbörsen. De kostar verkligen pengar... men jag antar att de gör sitt jobb.

Väldigt tacksam för svar 😕

Annons
Postat

johnlsayers forum är ju en guldgruva för byggare.

SOm jag skrev i din förra tråd: kostnadseffektivt och akustiskt effektivt: bygg absorbenter av glasfiber, spraylim och tyg 🙂

Postat (redigerat)

i många proffsstudios avnänds glasulls isolering, ibland med ytskikt av akustikskivor i glasull, typ undertaks skivor med tyg eller glasfiberväv ytterst. fast ibland häfftar man bara tyg ytterst på träramar.

mitt tips är Bullerskiva 1379 från parafon(vit eller svart, inte natur den är glasfiberfärg =ful om man inte klär med tyg), 100mm. köp 2 paket 120x120 och klä in ett hörn.

http://www.bullerbekamparen.se/plbu13.htm

typ så här fast lika långt på varge vägg och från golv till tak:

papanel1.jpg

detta ger bättre resultat än det flästa skumabsorbänter efter som dom är ganska tunna.

ett annat alternativ är:

http://www.absoflex.se/anslagstavla.htm

http://www.absoflex.se/corner.htm

Redigerat av adrumdrum
Postat
Vad jag har hittat på den svenska marknaden är akustikplattor från "ghost" som man kan köpa på musikbörsen. De kostar verkligen pengar... men jag antar att de gör sitt jobb.

Väldigt tacksam för svar 😄

Den största fördelen med de akustikpaket i skumplast som går att köpa från musikaffärer är att de kommer hem i princip färdiga att montera. De två stora nackdelarna är att de är dyra och att de är anpassade för mixning, inte för inspelning.

Väljer du fiberplattor rekommenderar jag 60 x 120 cm, tjocklek: 5 cm. Gärna styva så att de kan stå av sig själv. Det gör det lättare att fästa/hänga upp eller montera i ram.

Leta efter "markskiva" på byggvaruhus eller ventilationsisolering på VVS-firma/återförsäljare. Be att få kolla absorbtionsvärden eller skivans akustiska isoleringsegenskaper.

Postat
Den största fördelen med de akustikpaket i skumplast som går att köpa från musikaffärer är att de kommer hem i princip färdiga att montera. De två stora nackdelarna är att de är dyra och att de är anpassade för mixning, inte för inspelning.

Väljer du fiberplattor rekommenderar jag 60 x 120 cm, tjocklek: 5 cm. Gärna styva så att de kan stå av sig själv. Det gör det lättare att fästa/hänga upp eller montera i ram.

Leta efter "markskiva" på byggvaruhus eller ventilationsisolering på VVS-firma/återförsäljare. Be att få kolla absorbtionsvärden eller skivans akustiska isoleringsegenskaper.

eller så köper man somsagt Bullerskivan och ger fan i o leta efter marksikva som förmodligen är sämre och dessuton inte har nått ytskikt. bullerskiv och liknande(tex ecophon) finns det färdiga monterings profiler till i lättmetall.

Postat

Tack för era tips. Hade tidigare varit in på bullerbekämparens hemsida och kollat in deras produkter. Väldigt bra att 1379 (som ni tipsat om) finns på Beijer. Blir ett paket såna. Nu framgår det inte på Beijers hemsida vilken tjocklek plattorna har. Är det 50mm som är bäst, eller ska man köra på 100mm?

Om jag förstått beskrivningen av dessa plattor så är dom till för att fästa direkt i rummet, alltså att de inte är skadliga för kroppen. (fibrerna är väl förmodligen fixerade i plattan så de inte flyger omkring?)

Sen så borde dom absorbera alla frekvenser bättre än vanligt fluffigt glasfiber eftersom dom är mer kompakta vad jag förstått.

Postat (redigerat)
eller så köper man somsagt Bullerskivan och ger fan i o leta efter marksikva som förmodligen är sämre och dessuton inte har nått ytskikt. bullerskiv och liknande(tex ecophon) finns det färdiga monterings profiler till i lättmetall.

Visste inte att bullerskivan låg så bra till i pris.

Ventilationsskiva med stapelfiber och mycket goda akustiska egenskaper låg på ungefär halva priset (5 cm tjocklek) sist jag handlade.

Alu-profilerna är standardmått och passar därför alla skivor.

Edit: T9

Redigerat av joachime
Postat

Hittade svaret på min senaste fråga ang. luftens påverkan av dessa bullerskivor på Parafons hemsida www.parafon.se. (läses nedan)

Jag har också kollat upp så det är samma skiva som säljs på bullerbekämparen.se och på Beijer, och det är exakt samma skiva. Både tillverkade av Parafon akustik AB.

text från sidan --->>

" Alla material avger kemiska ämnen, emitterar. För Parafon Bullerskiva ligger emissionsvärdena långt under de krav som ställs för Svenska Inneklimatinstitutets hårdaste klass, MEC-A. Med Bullerskiva uppfylls därför, med god marginal, kraven för den bästa inomhusluften, AQ 1. Parafon Bullerskiva klassas som lågemitterande.

Parafon Bullerskiva ingår i Rewool – ett system för återvinning av stenullsspill vid nybyggnation, renoveringar och rivningar. "

Så man kan väl kalla den här bullerskivan "1379" för en proffsig absorbent. Sen ligger priset väldigt bra tycker jag också. Och om det är den här skivan många proffsstudios använder sig av så känns det som ett säkert kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.