Guitar Nilsson Postat 11 april 2009 Postat 11 april 2009 Lyssnade på A5 på Börsen sist. De spelade upp nån cd med mest vanliga mickinspelade trummor, elgitarrer osv, bar studioljud alltså. Jag tyckte inte alls det lät ofärgat, tvärtom. Jag tyckte ljudet var väldigt underligt, det skulle jag inte vilja mixa i. Fast man kanske vänjer sig? Sen hade de flera olika Genelec att lyssna på också. De allra minsta i hop med en liten sub tyckte jag lät helt enormt bra. Kanske lite lätt färgat som mina stereo-JBL. Så bra och rent som mina Event ihop med den nya suben låter tycker jag varken Genelecs större modeller eller Adam lät. Men man blir väl partisk antar jag... De flesta verkar ju tycka Adam är bland det bästa så det är därför jag ville kolla lite om det är bara jag som inte gillar dem. Jag tyckte nästan det lät som att de var nåt fel på diskanthornen. Lustigt ändå hur enormt olika monitorer kan låta. Enligt alla tillverkare är ju just deras högtalare den absoluta oförvrängda sanningen. 😎
hegobald Postat 11 april 2009 Postat 11 april 2009 (redigerat) Adam A5 färgar inte mycket alls men avslöjar desto mera... Genelec är mer kända för färgning i så fall.. Adam A5 har väl kanske marknadens bästa diskant.. en ribbondiskant.. Fin spridning lite distorsion och bred sweetspot.. Dock inget jag skulle mixa i på grund av deras minimala storlek... Adam A5 är nog främst tänkta att ha som närfältslyssning och referens fast tillsammans med tillhörande subben Sub 7 ska dom tydligen fungera bra i den mindre studion som full lyssning, har dock inte själv testat dom så. Kör själv med ett par ålderstigna men ack så älskade JBL 4430 i mixning (eller rättare sagt mastering då jag inte mixar allt för mycket) , kompletterat med diverse andra märkliga högtalare. Redigerat 11 april 2009 av hegobald
Gilbert Postat 11 april 2009 Postat 11 april 2009 (redigerat) Adam A5 färgar inte mycket alls men avslöjar desto mera... Genelec är mer kända för färgning i så fall.. Adam A5 har väl kanske marknadens bästa diskant.. en ribbondiskant.. Fin spridning lite distorsion och bred sweetspot.. Dock inget jag skulle mixa i på grund av deras minimala storlek... Adam A5 är nog främst tänkta att ha som närfältslyssning och referens fast tillsammans med tillhörande subben Sub 7 ska dom tydligen fungera bra i den mindre studion som full lyssning, har dock inte själv testat dom så. Kör själv med ett par ålderstigna men ack så älskade JBL 4430 i mixning (eller rättare sagt mastering då jag inte mixar allt för mycket) , kompletterat med diverse andra märkliga högtalare. Jag skulle vilja påstå att detta är din personliga åsikt och det är viktigt att betona sådant i ett forum där många nybörjare snappar upp trender och myter. Högtalare kommer alltid att vara en smaksak och att påstå att en ena färgar mer än den andra utan att konkret berätta vad man syftar på är inte seriöst. Vet du t ex att Adams ribbon-diskant har ett väldigt dåligt uppmätt THD-värde jämfört med andra högtalare. * * "THE YAMAHA NS10M: TWENTY YEARS A REFERENCE MONITOR. WHY?", PR Newell, KR Holland & JP Newell, sid 5. http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf EDIT: Lade till en länk. Redigerat 13 april 2009 av Gilbert
maart (oregistrerad) Postat 11 april 2009 Postat 11 april 2009 Jag har inte lyssnat så jättemycket på A5 utan jämförde dom lite mot ett par A7 och Genelec 8020 och 8030. Tyckte iofs dom stod sig väldigt bra mot Genelec men A7:orna var ännu trevligare. Det jag tänkte var att musikbörsens testskiva kanske var mixad i Genelecs och därför lät bättre i dom... men märkligt om A5:orna lät konstigt. Ta med dig en egen testskiva med musik som du vet hur den ska låta om du ska lyssna nån mer gång. Men visst är det individuellt vad man gillar.
Guitar Nilsson Postat 12 april 2009 Trådstartare Postat 12 april 2009 A5orna hade ingen sub kopplad kan jag tillägga. De var ganska söta. Mindre än jag föreställt mig. Men diskanten gillade jag inte. 🙂
pme (oregistrerad) Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 A5orna hade ingen sub kopplad kan jag tillägga. De var ganska söta. Mindre än jag föreställt mig. Men diskanten gillade jag inte. 😐 Jag gillar inte heller diskanten i dessa så du är i alla fall inte ensam. (Jag menar då A7, A5 har jag inte lyssnat på). Men det är nog att lura sig själv lite att lyssna på den ena med sub och den andra utan.
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Banddiskant is the shit! Vissa gillar dem, andra hatar dem. Väldigt viktigt att själv lyssna och jämföra så man kan skapa sig en egen uppfattning.
Guitar Nilsson Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Vissa gillar dem, andra hatar dem. Väldigt viktigt att själv lyssna och jämföra så man kan skapa sig en egen uppfattning. Är diskanten den samma i A5 och A7, så att bara woofern är större på A7? I dag blir det jazzmixning igen. Event rules.
hegobald Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 (redigerat) I stand corrected. Självklart trodde jag att det framgick att det var mina personliga åsikter det gällde 🙂.. Jag har självklart lyssnat på Adam A7 A5 (dock inte jobbat med dom) och gillar just banddiskanten på grund av dess vida spridning. Många andra högtalare, t.ex nämnda NS 10M (som jag också har) har betydligt smalare sweetspot. Det där med dåligt THD-värde kände jag dock inte till, banddiskanter brukar ju annars vara alla äkta hifi-nördars val i dyra highendhögtalare.. 😄 Vill dock ändå påpeka att ska man lyssna på ett par Adam A5 med tanke på mixning så bör dom nog ha den tillhörande Sub 7 inkopplad också annars låter dom inte alls fullt ut. 🙂 Jag skulle vilja påstå att detta är din personliga åsikt och det är viktigt att betona sådant i ett forum där många nybörjare snappar upp trender och myter… Högtalare kommer alltid att vara en smaksak och att påstå att en ena färgar mer än den andra utan att konkret berätta vad man syftar på är inte seriöst. Vet du t ex att Adams ribbon-diskant har ett väldigt dåligt uppmätt THD-värde jämfört med andra högtalare…* * ”THE YAMAHA NS10M: TWENTY YEARS A REFERENCE MONITOR. WHY?”, PR Newell, KR Holland & JP Newell, sid 5. Redigerat 13 april 2009 av hegobald
GBlom (oregistrerad) Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hur är A7:orna när det gäller basåtergivningen jämfört med A5:orna. Kräver även dom baslåda enligt dig/er?
hegobald Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Dom ska klara sig själva.. Men hoppas Claes hoppar in för recension.. Har för mig att han äger ett par? 🙂 Hur är A7:orna när det gäller basåtergivningen jämfört med A5:orna. Kräver även dom baslåda enligt dig/er?
Pesek Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Dom ska klara sig själva.. Men hoppas Claes hoppar in för recension.. Har för mig att han äger ett par? 🙂 Jag har Adam A7 sedan ett tag tillbaka, det saknas lite botten i dom skall tilläggas. Jag älskar monitorerna i övrigt och kommer så fort jag får råd att komplettera med en SUB8. Idag får jag komplettera med mina lurar när jag vill höra det lägsta i registret men visst spelar dom otroligt bra för storleken. Men det är inga sub basar 🙂
gumpbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Är diskanten den samma i A5 och A7, så att bara woofern är större på A7? Ja. Det är ingen monsterbas i A7 heller dock.
Claes Holmerup Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Är diskanten den samma i A5 och A7, så att bara woofern är större på A7? Samma diskant, ja. Jag har hört samma reaktion från vissa vid första lyssningen, att de tycker att diskanten blir "konstig" eller för stark. Orsaken är att alla detaljer kommer fram och man därför får höra ljudet på ett mer upplöst sätt, som man inte gör i dometweeters. Det brukar vara en snabbt övergående reaktion och efteråt vill man helst inte ha annat än banddiskanter igen... 🙂 Nåja - det är väl en smaksak, som i så många andra fall, men jag upplever det så i alla fall, så jag skulle inte vilja köra med annat än banddiskanter. Väntar f.n. på leverans av ett par av den nya modellen S3X-V. 🙂 A5 är av naturliga skäl lite tunnare i botten än A7 - men om man behöver sub eller inte, beror nog på vilka preferenser man har - och kanske också vilken musikstil man håller på med. Handlar det om musik med tunga syntbasar, så behöver man nog alltid ha en sub om man inte har riktiga fullrange-monitorer. Alternativet är, som har nämnts, att komplettera med ett par bra lurar för att kontrollera vad som händer i botten.
gumpbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Väntar f.n. på leverans av ett par av den nya modellen S3X-V. 😄 Jag är gränslöst avis. Du måste avlägga rapport när du bekantat dig lite med dem 🙂
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Jag har hört samma reaktion från vissa vid första lyssningen, att de tycker att diskanten blir "konstig" eller för stark. Orsaken är att alla detaljer kommer fram och man därför får höra ljudet på ett mer upplöst sätt, som man inte gör i dometweeters. Om detta vore allmän sanning så skulle alla högtalare använda sig av banddiskanter…
Pesek Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Om detta vore allmän sanning så skulle alla högtalare använda sig av banddiskanter… Varför det? Det kanske inte alltid är lämpligt att ha det så detaljerat som möjligt. Det är inte samma sak som att allt låter mycket bättre i alla lägen.
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Om detta vore allmän sanning så skulle alla högtalare använda sig av banddiskanter… Varför det? Det kanske inte alltid är lämpligt att ha det så detaljerat som möjligt. Det är inte samma sak som att allt låter mycket bättre i alla lägen. hmmm..., alla studiomonitorer iallafall.
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Dessutom så kanske det är den extra information som en banddiskant skapar (men alltså inte finns i originalsignalen) p g a den höga harmoniska distorsionen som folk uppfattar som den extra detaljrikedomen som de plötsligt hör men som egentligen inte ska finnas där.
Elof (oregistrerad) Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Har bara testat ett par Adam monitorer som inte tillverkas längre (tror jag). SA2 hette dem om jag inte minns fel. Tyckte de var middiga, men på ett bra sätt, väldigt lätt att hitta rätt nivåer. Det var i diskanten som jag tyckte det föll lite, jag fick ingen riktig koll i de högsta frekvenserna, men det kan ju varit för att jag koncentrerade mig för mkt på middigheten. Likadant i basen, de gick inte värst långt ner, trots sin storlek. Nu sitter jag med genelec 8040 och tycker de är väldigt lätta att mixa i (man hör minsta EQ justering väldigt tydligt) och att mixarna låter exakt som jag förväntar mig även i andra system. 8040 känns inte lika "hifi" som både mindre och större genelecar jag hört, då oftast äldre modeller. Förr var jag absolut inget genelec fan, men det börjar ändras...
Gilbert Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Har bara testat ett par Adam monitorer som inte tillverkas längre (tror jag). SA2 hette dem om jag inte minns fel.Tyckte de var middiga, men på ett bra sätt, väldigt lätt att hitta rätt nivåer. Det var i diskanten som jag tyckte det föll lite, jag fick ingen riktig koll i de högsta frekvenserna, men det kan ju varit för att jag koncentrerade mig för mkt på middigheten. Likadant i basen, de gick inte värst långt ner, trots sin storlek. Nu sitter jag med genelec 8040 och tycker de är väldigt lätta att mixa i (man hör minsta EQ justering väldigt tydligt) och att mixarna låter exakt som jag förväntar mig även i andra system. 8040 känns inte lika "hifi" som både mindre och större genelecar jag hört, då oftast äldre modeller. Förr var jag absolut inget genelec fan, men det börjar ändras... Mixade snabbt i S3A en gång och jag tyckte också att de lät näsigt och lite udda i toppen. Spelade inte så djupt heller. Jag har inte hört dem tillräckligt för att uttala mig ordentligt men om jag inte fick lyssna mer så skulle jag välja 8040 eller BM6A (som inte heller är perfekta men men, smakar det så kostar det…).
KaptenGnissel Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Jag har sedan en tid tillbaka ett par A7'or som jag kombinerat med en Samson resolv 120 sub och jag är helfrälst. De är otroligt avslöjande om jag jämför med mina gamla Tannoy reveal. Banddiskanten är helt rätt för mig i alla fall.
Mojje Cruncher Andersson Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Mixade snabbt i S3A en gång och jag tyckte också att de lät näsigt och lite udda i toppen. Spelade inte så djupt heller. Jag har inte hört dem tillräckligt för att uttala mig ordentligt men om jag inte fick lyssna mer så skulle jag välja 8040 eller BM6A (som inte heller är perfekta men men, smakar det så kostar det…). Gilbert! Hur tycker du att 8040 skiljer sig mot BM6A? Genelec anser jag vara snyggmonitorer som faktiskt hjälper teknikern att ta fram "dagens" sound. Maskerar på ett snyggt sätt och "rättar till" mycket av det vi inte behöver ändå. Precis som du säger gällande harmonisk distortion i banddiskanterna. Funderar allvarligt på att köpa nytt och jag vet att jag inte är fel i förhållande till kund med ett par Genelec men va fasen... Jag vill erbjuda ett annat sound ju! Vad skiljer anser du!? Take care och hoppas att du haft en trevlig påsk med massa ägg! /Cruncharn'
Gilbert Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 (redigerat) Tråk-Gilbert vill endast säga att man måste lyssna och jämföra och på så vis skapa sig en egen uppfattning. Jag vet dock att jag inte behöver upplysa dig om vikten av bra akustik! Glad påsk på dig Cruncharn! EDIT: Men ok; personligen så uppfattar jag 8040 som lite urgröpta i mellanregistret och BM6A som motsatsen. Ett mellanting skulle vara trevligt. Redigerat 14 april 2009 av Gilbert
Mojje Cruncher Andersson Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Tråk-Gilbert vill endast säga att man måste lyssna och jämföra och på så vis skapa sig en egen uppfattning. Jag vet dock att jag inte behöver upplysa dig om vikten av bra akustik! Glad påsk på dig Cruncharn! EDIT: Men ok; personligen så uppfattar jag 8040 som lite urgröpta i mellanregistret och BM6A som motsatsen. Ett mellanting skulle vara trevligt. Thanx Gilbert! Visst är det så att lyssningen är personlig. Ser man till Genelec, så skulle jag vilja påstå att dessa monitorer defacto, är en inlärd lyssning...! Hur många gånger har det inte pratats väl om Genelec och dess fantastiska sound, som i sig spridit sig mellan studios och med detta, på samma sätt som NS-10, kommit att bli en sorts referens för hur ett par monitorer ska låta!? Ska man då pröjsa ganska stora belopp som vad ett par 8040 kostar... Då vill jag inte köpa en uppfattning utan snarare en begränsning! Jag vet att det låter knasigt men det finns en logik i det om man som extern till detta inlägg, behagar tänka till lite. He he he!! En nära kamrat använder till exempel BM5 för att köra mastering i, just för att kunna höra alla detaljer som ofta återges lite för snyggt i ett par 8040. Jag tackar för din högst personliga åsikt Gilbert. Det var just den jag sökte och fick mig besvarad. Blir mellantinget 1032A? Eller rent av Mackie HR? Thanx Gilbert! Allra varmaste.... /Cruncharn'
hegobald Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Näe ingen hängmatta om dom är korrekt justerade.. Snarare saknar dom en del i det höga registret (som lurade ljudtekniker att toppa diskanten vilket var ok på det analoga 80-talet) 😆 Men dom är sköna att mixa i men tyvärr får man ofta omvärdera lite då man referenslyssnar. 🙂
trancer Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Om du lyssnar i en A5 på börsen, är det ju löjlig skillnad där mot vad du har hemma. Jag lyssnade på mina Adam P11 också där, lät ju förjävligt där, det är ju sånt room där så allt ljud bara försvinner, du får ju ingen botten eller nånting. Däremot när jag sen läste recension om mina Adam P11 så fick dom TOPPBETYG, och jag köpte dom av Claes här på forumet som även han sa att dom va grymma. Hemma sen här låter dom helt fantastiskt . Dom borde inreda mkt mkt bättre för att man ska få korrekt lyssning där, framförallt ska man inte stå 5 meter fårn högtalarna när det är närfältsmonitorer liksom. Dessutom står vissa högtalare typ 5 meter ifrån L&R ... illa Adam är grymt bra grejer! /Perrra
Guitar Nilsson Postat 14 april 2009 Trådstartare Postat 14 april 2009 (redigerat) Om du lyssnar i en A5 på börsen, är det ju löjlig skillnad där mot vad du har hemma. Jag lyssnade på mina Adam P11 också där, lät ju förjävligt där, det är ju sånt room där så allt ljud bara försvinner, du får ju ingen botten eller nånting. Däremot när jag sen läste recension om mina Adam P11 så fick dom TOPPBETYG, och jag köpte dom av Claes här på forumet som även han sa att dom va grymma. Hemma sen här låter dom helt fantastiskt . Dom borde inreda mkt mkt bättre för att man ska få korrekt lyssning där, framförallt ska man inte stå 5 meter fårn högtalarna när det är närfältsmonitorer liksom. Dessutom står vissa högtalare typ 5 meter ifrån L&R ... illa Adam är grymt bra grejer! /Perrra De hade faktiskt satt upp dem så man kunde stå vettigt nära och lyssna, och blev även uppmanad av Matte att stå riktigt nära. Men jag reagerade direkt på att diskanten lät konstig i mina öron. Matte tyckte vidare Genelec färgade/förskönade aningen. Jag är nöjd med mina Event ASP6, nu sen jag även har en Prodipe PRO10S subb till. Jag skriver lite tyck om den i den tråden... https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry865729 Redigerat 14 april 2009 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.