Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jo, om du nu kör på den där gratissajten, så verkar det som att du kan köra utan domän. Då får du ett ställe där du kan lägga upp dina låtar och dit du kan länka...

Domänen är väl egentligen bara bra för att skaffa ett "varumärke" eller helt enkelt ett ställe dit det är enkelt att hitta...

...ok... :rolleyes:

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Innan du lägger upp låtar på en sådan gratis-host, så kolla upp att de verkligen godkänner att du lägger upp musik. Många godkänner inget sådant alls, utan letar automagiskt igenom allt utrymme efter filer med vissa filändelser - typ .MP3 och liknande - och raderar dem utan att fråga, eller rentav stänger kontot om sådana filer hittas... Detsamma gäller för många av de billiga webhosts som förekommer, medan vissa av dem godkänner musikfiler om man har förvarnat om att man kommer att lägga upp egna sådana...

Postat
Man får väl webspace med i de flesta internet-abb nuförtiden?

Tog en stund innan jag kopplade vad "webspace" var. Kollade upp min internet-leverantör, och jodå, 50 MB. Men då var jag tvungen att först fixa en mailadress där (som jag inte vill ha och inte kan fixa förrän måndag). Sen behövde jag en "ftp-client" vilket jag drog hem ett gäng av, och de förstod jag mig inte på. URL, DNS och portar?? Till råga på allt ska jag behöva aktivera en hemsida (som jag ska ha till vad?). Ger upp. Skickar en CD till Olsberg istället. :rolleyes:

Ursäkta gnället. Tack för all hjälp allihop, men jag får ha hit någon som fixar det här åt mig. Ska ägna mig åt musiken istället. 🙁

Postat
Hej på er!

Jag reggade mig nyss för gratis webutrymme på 100webspace. Man får tydligen gratis 100Mb utrymme och en adress likt VALFRITTNAMN.freesuperhost.com och detta utan att behöva lägga in banners eller reklam på sin hemsida.

/Kent

Ok, jag gjorde detsamma. Men sen då...? Hur kommer jag dit? Den frågar efter password, och det har jag inte valt något. Hur gör jag nu? 😉

Postat

Heja Slaptap

Frisk tumör

Det är det som

Hemsidan gör!!!!!!!! Någon gång i framtiden, kanske? Det är aldrig för sent att ge upp! Det har jag, för tillfället i alla fall. 😳

Postat
Hej på er!

Jag reggade mig nyss för gratis webutrymme på 100webspace. Man får tydligen gratis 100Mb utrymme och en adress likt VALFRITTNAMN.freesuperhost.com och detta utan att behöva lägga in banners eller reklam på sin hemsida.

/Kent

Ok, jag gjorde detsamma. Men sen då...? Hur kommer jag dit? Den frågar efter password, och det har jag inte valt något. Hur gör jag nu? 😳

Det kanske mailades ett lösenord automagiskt till en mailadress som du angav vid registreringen...?

börnen (oregistrerad)
Postat

Japp, när jag reggade mig fick jag ett lösenord med epost. Skrev du verkligen rätt epost?

/Kent

Postat
Japp, när jag reggade mig fick jag ett lösenord med epost. Skrev du verkligen rätt epost?

/Kent

Börjar undra....har begärt att få det "glömda" lösenordet sänt till mig minst 10 ggr, men ingenting... 🙂

Postat

Så, har fått lugna skallen nu och fått distans till det här. Inte lätt när man matar hjärnan med alla dessa nya uttryck och termer. Frustrationen väller över en och man går till handgripligheter mot den stackars internetlådan man sitter vid. Kostade mig ett tangentbord (fick låna barnens).... 😄

Ett stort TACK till alla som har försökt hjälpa till. Och en STOR ursäkt för att drog in det här i andra trådar... 🙁

Få se om jag greppat det här nu...rätta mig gärna...

WebHotel = En låda, placerad någonstans, ständigt ansluten till internät, innehållande en megastor hårddisk vars ägare hyr ut i delar till behövande...

Webspace = det utrymme av den megastora hårddisken man hyr av ägaren till lådan...

Domän = osäker här, fått intrycket att det är typ "en flashig vägvisare" eller en "snygg inramning" av det utrymme man hyr på den megastora hårddisken...

ftp-client = den lille brevbäraren som hämtar saker från min hårddisk här hemma och lägger de på den del av den megastora hårddisken jag hyr en del av...

Har jag greppat det rätt? Skratta inte, för det här är s**tsvårt. Helt nytt för mig... 😠

Om nu ovanstående stämmer, måste jag göra en hemsida för att sedan "lägga in " mina låtar i hemsidan, eller kan jag bara lägga låtarna direkt i "domänen" eller på det utrymme jag hyr... 😛 (är väl bortgjord här för tid och evighet nu)... 😱

Postat

Du verkar ha greppat begreppen ganska bra faktiskt. Ska vi ta nästa 20 nu... 😛😠

Nåja - så farligt är det inte.

Om du lägger upp din MP3-fil på ditt webutrymme med hjälp av dig FTP-klient, så går det att länka till den direkt härifrån och du behöver inte skapa en hemsida. Det är klart roligare att ha en hemsida också, men inte nödvändigt.

Som exempel kan jag ta mitt gamla bands låtar (ha överseende med taffligt mixjobb från Anno Dazumal...):

En av låtarna är det direktlänkat till här:

Hemsidan där du kan hämta alla låtar, hittar du här: http://music.holmerup.biz/Feedback/

Båda varianterna fungerar alltså bra. 😄

Postat (redigerat)
Du verkar ha greppat begreppen ganska bra faktiskt. Ska vi ta nästa 20 nu... 😉  😆

GHAA!!!! 😉🙂

Tack Claes.! 🙂 Inte det lättaste att hitta en lätt förklaring till de här termerna. Var tvungen att försöka associera de till mer "fysiska" eller (för mig) vardagliga begrepp.

Och adressen till det man vill dela ut är alltså "länkningen", och det sköter man alltså manuellt, t ex genom att skriva "

Men jag ser ju ofta "klicka HÄR för att ladda ner", och där står ju ingen "länkning". Eller snackar jag överkurs nu...? 😳

Redigerat av slaptap
Postat

Den funktionen med "klicka HÄR för att lyssna", får du enkelt genom att klicka på knappen http:// bland kodknapparna när du skriver ett inlägg. Då får du upp en fråga om vilken URL (adress) det ska vara - och ett namn på den. Namnet kan då vara ordet HÄR - så skapas en sådan lite mer dold länkning automagiskt... 😳

Postat
Den funktionen med "klicka HÄR för att lyssna", får du enkelt genom att klicka på knappen http:// bland kodknapparna när du skriver ett inlägg. Då får du upp en fråga om vilken URL (adress) det ska vara - och ett namn på den. Namnet kan då vara ordet HÄR - så skapas en sådan lite mer dold länkning automagiskt... 😆

Allrajt my man!!! 🙂 Nu så.... tror jag kopplar hur det hänger ihop....i stora drag. 🙂 Stort tack igen, Claes. 🙂

Postat

Hej -jag betalar bara för domänen.. ett par hundra per år- utrymmet är gratis -jag måste länka till min provider, men man kan också betala valfri donation (tror jag) och inte ha länken där...ingen banner behövs dock.

-Jag vet inte om det går att ansluta sej nu...

Annars funkar soundclick hyffsat, men där är det ju mer äm banners och begränsningar i bitrate mm.

mvh/Hwagang

www.panicnow.net

http://www.panicnow.net/donations.html (läs om detta)

Postat

Aollrigth, slaptap! Betyder detta att Du kan lägga upp länkar till Dina låtar nu? I så fall grattis! 😆

Får Du fem dygn över någon gång kan Du väl visa mig?! 🙂

Postat
Ok, det bidde en .com på surftown. Ett STORT tack till er alla som hjälpte mig få rätsida på begreppen... 🙂

Du kommer nog inte ångra dig. Det har inte jag gjort i alla fall. 😆

Postat
Aollrigth, slaptap! Betyder detta att Du kan lägga upp länkar till Dina låtar nu?

Eh, får nog pröjsa räkningen först. Men sen så...

Det var rätt knepigt innan jag fick sorterat ut begreppen...och eftersom jag inte hade användbart utrymme hos min internetleverantör så läste jag genom trådarna här om webhotel. Så det bidde här (hehe, får se om det funkar) med egen .com-domän och hela h-et. Hjälper dig gärna wonderboy, med det lilla jag fått kläm på nu. Kolla igenom tråden lugnt och sakligt (gärna med en dansk öl i handen), så trillar bitarna på plats precis som de gjorde för mig...men akta tangentbordet.

Postat

Hur kunde Du veta att jag sitter med "en lille dansk"? Den har tyvärr sällskap av en ännu mindre, men stark, irländare. En rökig faen men ack så god. Har också en prilla inne så .......

Postat

Eh...jaha, då var det klart med Surftown då. Nu var det något nytt som jag måste lära mig, för det här var ju inte så lätt. Någon som kan rekommendera någon "nybörjarlitteratur" hur man använder sin domän? FAQ:en var inte till stor hjälp då jag inte förstår termerna... 😄

Postat

För att bara göra en enkel hemsida, titta på Frontpage och den svenska manual som medföljer där (min favorit är annars Macromedia Dreamweaver). Kostar dock en slant och det finns gratisalternativ: NVU. Det du ser när du gör hemsidan är i stor utsträckning så det ser ut när besökare tittar på sajten (kallas ofta wysiwyg, för att reda ut det begreppet om du stöter på det under färden till en hemsida). Alternativet är att koda för hand, men det rekommenderar jag inte till dig 🙂

För att ladda upp material till din sajt:

Publicera smidigt med ftp (en kort artikel jag skrev för herrans länge sedan)

Notera också det Claes sa till dig - du behöver inte göra en hemsida för att andra ska kunna ladda ner låtar. Så länge du ger en direktlänk till låten (till skillnad mot en länk till den generella hemsidan) så räcker det alldeles utmärkt för att publicera låtar här på forumet.

När du blir lite mer kompis med prylarna så kan du titta in på Internetworlds webbskola. Känner du igen ett och annat namn så var det på den tidningen jag jobbade för några år sedan.

Lycka till!

Postat
Ok, det bidde en .com på surftown. Ett STORT tack till er alla som hjälpte mig få rätsida på begreppen... 🙂

Du kommer nog inte ångra dig. Det har inte jag gjort i alla fall. 🙂

Vet du hur man gör, Tokas? Det finns ingen "help", "FAQ":en innehåller enbart ord jag inte känner till och supporten begriper inte att jag behöver en ingående beskrivning typ "lägg den fyrkantiga klossen i det fyrkantiga hålet. Lägg sedan den trekantiga klossen i det..." osv... 😛 Finns det ingen generell guide att ladda hem, eller är det underförstått att alla är välbekanta med sådana här grejer. 🙂 Vet inte vart jag ska vända mig nu, faktiskt... 🙂

Postat

Vill du ha hjälp så kan jag hjälpa dig så mycket jag kan.

Men jag behöver nog lite mer ingånde info om vad du behöver hjälp med. 🙂

Postat
Vill du ha hjälp så kan jag hjälpa dig så mycket jag kan.

Men jag behöver nog lite mer ingånde info om vad du behöver hjälp med. :rolleyes:

Tack Tokas. Supporten sa att jag skulle in i kontrollpanelen, men att de gav inte support på hemsidor. Sen skulle resten lösa sig själv? Var hittar jag kontrollpanelen? Alla dessa ikoner med termer som "script, ASP, htaccess, traceroute, CGI" osv osv, vad gör jag med dem? Jag vill ju bara kunna lägga upp lite musik till det här forumet.

Har ordnat fram en ftp-client (ws_ftp95) som verkar ganska basic. Följde Olsbergs råd och gjorde enligt det

här, men fick bara ett "error". Hade hoppats på att där följde med någon "tutorials" i abonnemanget, men där s**t jag i det blå skåpet.

Har du någon enkel förklaring/handledning så tar jag gärna emot den. 😄

Postat

Men vill du endast lägga upp låtar, inte ha någon "grafisk" hemsida med länkar och text och så?

Det där med script, ASP, htaccess, traceroute, CGI osv osv kan du bara strunta i.

I alla fall för tillfället. :rolleyes:

Postat

Dåså, då är det inga problem.

Först loggar du in här:

https://cp.surftown.se/

Sen klickar du på "FTP/User account"

Sen klickar du på "File Manager (HtProtect)"

Då kommer du in på din hemsidas ftp, och där går du först in i vilken mapp du vill ladda upp filen, och sen trycker du helt enkelt på "Upload", och väljer vilken fil du vill ladda upp.

Det var en ganska enkel guide. Skulle det fortfarande vara några oklarheter så säg bara till så fixar vi det. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.