Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Jag tänkte införskaffa mig mina första inspelningsprylar.

Mikrofon Röde NT1A

Ljudkort MAudio ProFire 610

Midi klaviatur M Audio Keystation 61es

"Inbyggt MIDI-interface tillåter kopplingar till externa syntar och kontrollytor och det smidiga halvrackformatet gör den lättplacerad i alla miljöer." - Antar att vad som menas är att jag kan koppla in synthen rakt in i det externa ljudkortet?

Är detta ett bra alternativ som en första nybörjarstudio?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Ja, verkar ju helt ok tycker jag. Du kan nog dock komma billigare undan med, om så önskas.

Men berätta mer vad du har tänkt göra för musik, vilka grejor du har etc.

Midi är ett sätt att styra saker, och har inget med hur du kopplar ljuddelen av en synth mot ditt ljudkort.

Postat

Jag tänkte spela in lite lugnare musik med en akustisk gitarr, piano, bas lite percussions och sång då såklart.

Aha, okej. Så jag kopplar alltså midiklaviaturen rakt in i usbporten direkt in till datorn? Hur går då signalerna från klaviaturen till det externa ljudkortet?

Postat (redigerat)
Aha, okej. Så jag kopplar alltså midiklaviaturen rakt in i usbporten direkt in till datorn? Hur går då signalerna från klaviaturen till det externa ljudkortet?

Ja, genom datorn. 😛

Har din midi-keyboard en usb-sladd så pluggar du bara in den i dator (o installerar drivrutiner om så behövs). Då skickas midi-signalerna genom Usb-ingången och in i ditt inspelningsprogram/sequencer och sedan flyger ljudet ut i ditt ljudkort och vidare ut i högtalarna/hörlurarna (som är inkopplade i ljudkortet förstås). Du använder alltså inte midi-ingången på ditt ljudkort eftersom din keyboard har Usb-stöd, och inte vanlig midi-utgång. (Annars skulle midi-signalen gått in i datorn via ljudkortet och ut tillbaka i vilket fall)

Jag läste om ditt ljudkort på ett flertal sidor men hittar inget om att något inspelningsprogram/sequencer medföljer vilket det ofta gör hos ljudkort. Vet du om det gör det eller kommer du köpa det separat? Eller du kanske redan har ett?

Redigerat av Memphis
Postat
Tjo!

Jag tänkte införskaffa mig mina första inspelningsprylar.

Mikrofon Röde NT1A

Ljudkort MAudio ProFire 610

Midi klaviatur M Audio Keystation 61es

"Inbyggt MIDI-interface tillåter kopplingar till externa syntar och kontrollytor och det smidiga halvrackformatet gör den lättplacerad i alla miljöer." - Antar att vad som menas är att jag kan koppla in synthen rakt in i det externa ljudkortet?

Är detta ett bra alternativ som en första nybörjarstudio?

Tack på förhand!

Yes!

Postat

Härligt!

Jo, jag har cubase liggandes här faktiskt. Är det värt att köpa något annat eller ska man köra på det?

Postat
Härligt!

Jo, jag har cubase liggandes här faktiskt. Är det värt att köpa något annat eller ska man köra på det?

Det är en smaksak.

Du har möjlighet att köra pro tools också eftersom du väljer ett kort ifrån m-audio.

Eller vilket annat program som helst. Testa där det finns demos att tillgå o klicka dig runt o se om du trivs.

Postat

Det där funkar fin fint! Om du sitter på Mac kan jag rekommendera Garageband, Logic Express eller sotrebrorsan Logic Studio som tydligen ska fungera utmärkt ihop med Profire 610.

Postat

när jag spelat in i skolan har jag använt mig av protools, kan väl det bäst egentligen. Men är det inte digidesign som fungerar ihop med protools? Eller har jag helt fel?

Postat

Jo, protools LE körs ju på digidesigns 003 och mbox-familj. Kanske en mbox kan vaa något för dig då? Då får du ju ett riktigt bra kort för några tusenlappar, och dessutom så får du ju med PT 🙂

Annars finns ProTools M-Powered som körs på M-audios kort. Har själv precis köpt på mig en licens till min projectmix 🙂

Postat
när jag spelat in i skolan har jag använt mig av protools, kan väl det bäst egentligen. Men är det inte digidesign som fungerar ihop med protools? Eller har jag helt fel?

Finns ju pro tools m-powered. Det är i princip samma som LE

Postat

ja, se ovan 😄

finessen med pt LE är att det följer med ljudkortet. Tror inte M-powered följer med de billigare, och en licens kostar nånstans mellan 3 och 4 tusen kronos 🙂

Postat (redigerat)
ja, se ovan 😄

finessen med pt LE är att det följer med ljudkortet. Tror inte M-powered följer med de billigare, och en licens kostar nånstans mellan 3 och 4 tusen kronos 🙂

Jag skulle nog säga att licensen kostar mellan 3000 till 3500 kr.

M-powered brukar i regel inte följa med ljudkortet.

Så du kan ju spana in m-box 2 eller pro med och se om det finns något där som passar om du vill köra pro tools.

Redigerat av Apep

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.