Ensamvarg Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Hej! Jag börjar väl som alla andra, med att konstatera att jag är ny här! Irrat mig hit via länkar, och tyckte detta verkade vara en intressant sajt. Dock är jag antagligen för gammal för dataåldern, eller så är det bara det att jag snöat in vid mitt piano. Eller också det att jag ägnat mig åt övriga livet i några år... I vilket fall som helst så är jag tretti år, av kvinnligt kön, och full av inspiration efter att nyss ha fått tillbaks musiken i mitt liv igen, för första gången sen tonåren! Och, jag tror nästan att det är ännu roligare nu än då! Dock tycks jag ha missat hela den här dataprylen... Det verkar finnas mängder med möjligheter nu som jag inte hade en aning om! Så, jag blir sittandes hemma, och skriver på löpande band, men vet inte riktigt vad jag ska göra av det jag skriver. Har alltså en hel del att lära mig nu! 😄
DieHard (oregistrerad) Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Hej på dig då och välkommen då ensamvarg. Ganska så ensamt regga sig och presentera sig en sån här kväll. 😄 Kommer garanterat vara dött här nu under den här helgen. Det är aldrig försent lära sig använda dator för inspelning, mixning. Jag var ju äldre än dig när jag började med det så tro inte att du är ensam kvar 😄 Fördelen idag är att det även finns videos som ger ut bra tips på hur DAW, sequenserprogram, eller på ren svenska, inspelningsprogram funkar och hur man får det allra mesta möjliga av det. Sen finns det även bra videos hur man lär sig mixa. Hade det funnits när jag började hade jag lärt mig vissa saker snabbare. Är det något du undrar är det bara fråga men ett bra tips är att först titta igenom de olika kategorierna såsom mixning. musikprogram, ljudkort etc. och sen finns den fantastiska funktionen sök att använda.
hegobald Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Välkommen ska du vara, och känna dig!!! 30 år!? Hmm.. Skulle kunna vara din farsa ju 😄
DieHard (oregistrerad) Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Å fan är du så gammal Hegobald? Ja då skulle du kunna vara storebror till mig då. 😄
slejnard Postat 10 april 2009 Postat 10 april 2009 Hej och välkommen! Det jag har lärt mig som 38-åring är att det aldrig är försent att lära sig nya grejer! Jag var helt novis inom DAW tills jag reggade mig här...å nu kan jag tom skicka filer till andra som i sin tur fixar/trixar å grejsar å sen "bouncar" tillbaka. "Internet är större än vad forskarna hittills trott..."
sixties Postat 10 april 2009 Postat 10 april 2009 Välkommen, när du började i ettan hade jag nog precis gått ut gymnasiet. 😄 Så det är aldrig försent att börja spela in själv för det är skitkul! Du har har ju en dator och då finns det massor av möjligheter att spela in med ganska enkla grejer som inte behöver vara så dyra.
Ensamvarg Postat 11 april 2009 Trådstartare Postat 11 april 2009 Vilket varmt välkomnande! Tack alla! Jo, jag har nog en del att lära när det gäller det tekniska! Och myyycket att läsa igenom innan man blir nåt klokare, haha! Kan eventuellt få lite hjälp även privat, så jag får se hur det går! Förr eller senare så blir det väl nåt inspelat! Till dess så går låtskrivandet på högvarv på papper-och-penna-nivå! Så länge inspirationen flödar så är det ju bara att ta rätt på den!
DieHard (oregistrerad) Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 Finns Finale eller vad det heter, notprogram. Finns väl nåt hyfsat gratis med om jag inte minns fel. Inte min grej då jag inte läser noter men säkert nån annan här som vet nåt som kan vara värt tanka hem gratis eller nåt att köpa.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hallå och välkommen. En annan kan lägga till ytterligare runt 25 år så en och annan pensionär finns det dock round here. Mycket ungtuppar dock 😄
Ensamvarg Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Finns Finale eller vad det heter, notprogram. Finns väl nåt hyfsat gratis med om jag inte minns fel. Inte min grej då jag inte läser noter men säkert nån annan här som vet nåt som kan vara värt tanka hem gratis eller nåt att köpa. Tack för tipset! Jag läser själv noter på ungefär samma höga nivå som dig (dvs inte alls), trots att jag började spela piano på klassiskt maner i tidig barndom. För mig satte dock mitt gehör käppar i hjulet, eftersom jag hörde hur allt lät innan jag lärt mig läsa noter. Men men, shit happens! Gehör är inte helt fel det heller! Och... notprogram är säkert bra just för oss som inte läser noter nåt vidare, så man slipper traggla med den biten. Dock är det inte det första jag är ute efter. Hittills har det funkat ganska bra att skriva ner ackord och text, och lita till att jag lyckas förklara för den jag ska ha till att spela hur jag tänker.. Det var dock länge sen jag hade nån vidare möjlighet att spela med andra, så det vore riktgt roligt att kunna spela in nåt, och kanske hitta nån fler att spela tillsammans med!
Ensamvarg Postat 13 april 2009 Trådstartare Postat 13 april 2009 Hallå och välkommen. En annan kan lägga till ytterligare runt 25 år så en och annan pensionär finns det dock round here. Mycket ungtuppar dock 🙂 Tack! Jag uppskattar nog både gentlemän och ungtuppar! Och naturligtvis även ladies and chicks! 🙂
KaptenGnissel Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hej och välkommen önskar ytterligars en av "de äldste". //KG
cObArdE8891 (oregistrerad) Postat 9 juni 2009 Postat 9 juni 2009 Är det något du undrar är det bara fråga men ett bra tips är att först titta igenom de olika kategorierna såsom mixning. musikprogram, ljudkort etc. och sen finns den fantastiska funktionen sök att använda. Hade det funnits när jag började hade jag lärt mig vissa saker snabbare. -------------------------------- Dator Reparation system
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.