Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna !

Sitter med bandet och spelar in lite i cubase Sx3 och nu har klicket hoppat ut totalt!

När man tex ändrar tempot från 120 till 130 så ändrar sig spåren så allting blir otakt.

finns det nån som vet vad problemet kan vara.

när vi spelar in kör vi med fixed.

detta problem bara började mitt under låten och det hjälper inte med att starta om programet.

//Linus B

Annons
Postat
Tjenna !

Sitter med bandet och spelar in lite i cubase Sx3 och nu har klicket hoppat ut totalt!

När man tex ändrar tempot från 120 till 130 så ändrar sig spåren så allting blir otakt.

finns det nån som vet vad problemet kan vara.

när vi spelar in kör vi med fixed.

detta problem bara började mitt under låten och det hjälper inte med att starta om programet.

//Linus B

Har ni midispår? Har aldrig varit med om att audio ändrar sig. Men någon annan borde veta.

Vad händer om ni klickar bort fixed?

Postat (redigerat)

Lite svårtolkad fråga

Du skriver: "när man ändrar tempot från 120 till 130 blir allt i otakt"

Menar du att du ändrar manuellt eller menar du att sequencern helt plötsligt, mitt i låten ändrar tempo av sig självt?

Ändrar du tempot manuellt till 130 blir det ju otakt om något annat har sitt referenstempo satt till 120

Ökar metronomen takten men inte ljudfilerna? eller menar du att ljudfilerna ökar i tempo ihop med metronomen?

Det jag först tänkte på var att tempospåret är aktiverat, då kan du få det fenomenet du menar, men då bör det stå "Tempo" i transportpanelen och inte "Fixed".

Ser din timeline ( straxt under själva menyraden) ut att vara mörkrödfärgad har du timewarp aktiverad och då kan du råkat timestretchat materialet där du upplever att metronomen får spelet

Timewarpfunktionen gör att du kan stretcha en ljudfil lite hursomhelst

Kan du exportera ut någon ljudfil och lyssna på den "externt" så ser du om felet ligger i själva ljudfilen eller om det är en funktion som är aktiverad i Cubase.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.