Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska köpa en batterieliminator, eller nätadapter som en del kallar det, eller power supply som anglosaxerna säger. Det är en sån där med utbytbara kontakter och ställbar volt/amp. För mitt ljudkort kommer jag att köra inställningen 5V/4AMP, då ljudkortet anger 5V/2AMP. Men de har en likadan variant med två skillnader: den kostar 100 kr mer och klarar 70W - till skillnad från den jag tänkte mig som pallar 35W.

Vilka prylar kan jag ansluta till den dyrare adaptern (ordet som används i folkmun), så jag vet vad jag missar...

😛

//:debatt

Annons
Postat

Eftersom den tilltänkta nätdelen kan lämna mer ström än vad du behöver vid rätt spänning, så är det ingen större mening att fundera på något annat.

VAD du kan driva med den är helt omöjligt att svara på, eftersom det finns miljoner olika apparater som drivs med sådana nätdelar...

Postat
Jag ska köpa en batterieliminator, eller nätadapter som en del kallar det, eller power supply som anglosaxerna säger. Det är en sån där med utbytbara kontakter och ställbar volt/amp. För mitt ljudkort kommer jag att köra inställningen 5V/4AMP, då ljudkortet anger 5V/2AMP. Men de har en likadan variant med två skillnader: den kostar 100 kr mer och klarar 70W - till skillnad från den jag tänkte mig som pallar 35W.

Vilka prylar kan jag ansluta till den dyrare adaptern (ordet som används i folkmun), så jag vet vad jag missar...

😛

//:debatt

Hej

Alltså, om ljudkortet vill ha 5volt och strömförbrukningen är 2ampere så kommer effektuttaget att vara 10watt.

Du behöver inte lägga 100:- extra för att köpa en som klarar 70watt. Se upp bara så adaptern är stabbad om det är likspänning.

Postat

Asså... tanken var bara att jag skulle kunna använda denna adaptern till annat, när affären fått tummen ur och skickat mig den adapter som exkluderades i lådan men som skulle ha inkluderats enligt M-Audio Quick Start Guiden. Då undrade jag därför vad för typ av saker jag kan använda den med pall för 70W till... Kanske inte just exakt vilka modeller av det ena och det andra, men mer generellt... Orgel?

Postat
Hej

Alltså, om ljudkortet vill ha 5volt och strömförbrukningen är 2ampere så kommer effektuttaget att vara 10watt.

Du behöver inte lägga 100:- extra för att köpa en som klarar 70watt. Se upp bara så adaptern är stabbad om det är likspänning.

Antar du menar stabiliserad.

Postat
Asså... tanken var bara att jag skulle kunna använda denna adaptern till annat, när affären fått tummen ur och skickat mig den adapter som exkluderades i lådan men som skulle ha inkluderats enligt M-Audio Quick Start Guiden. Då undrade jag därför vad för typ av saker jag kan använda den med pall för 70W till... Kanske inte just exakt vilka modeller av det ena och det andra, men mer generellt... Orgel?

I vanliga fall brukar ju adapter följa med när det behövs en, så du kan nog inte fundera på vilka saker du ev kommer att köpa i framtiden

och i så fall vilken typ av adapter som kommer att behövas. Du får väl gå ett varv i huset/lägenheten och kolla vad du har i nuläget och fundera

på en backupadepter. Router, switch, midikeyboard, effektpedaler, alcotest, gitarrstämmare, enklare datahögtalare, skruvdragare mm mm.

Orgel? om du har en orgel får du väl läsa på den, om inte vill jag hänvisa till min första meningen i detta inlägg.

Postat

Har nu köpt en AC/DC-adaptor som det står på det oväntat stora paketet från Clas Ohlson. 5-24V max 35W. Batterieliminator. Stabiliserad.

På klumpen står det INPUT: AC 100-240V 800 mA 50Hz/60Hz, OUTPUT: SELECT BY A CHANGEABLE SLOT. T.ex. Output voltage 5V, Max Current A 4.

På baksidan på ljudkortet står det 5 V 2 A.

Men frågan är, hur vet jag hur jag får det att stämma med plus inuti och minus i yttre cirkeln, man ska ju vara noggrann med polariteten också...

Skiljer den sig i utseende något från en som har minus inuti och plus i yttre cirkeln?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.