debatt Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Go middag! Helst plötsligt efter 4 månaders användning så talar datorn varje gång om att jag bör ladda ned ett program som heter Windows Genuine Advantage. Hur säkert är det - kan man lita på Micrososft och/eller kan man lita på Wikipedia?? Saxat från Wiki: "Windows Genuine Advantage är en Internet-baserad applikation från Microsoft som kontrollerar om en dators version av Microsoft Windows är original (äkta) eller en illegal kopia. Kontroll sker via Internet mot Microsoft-server, innan uppdatering av datorns programvara från Microsoft. Windows Genuine Advantage (WGA) installeras som ett ActiveX-plugin (tilläggsprogram) till Internet Explorer, men finns idag även att få till Mozilla Firefox. Windows Genuine Advantage-validering behövs ibland för ladda ner uppdateringar från Windows Update, Microsoft Update och Microsoft Download Center. Det finns också ett liknande program som validerar "äktheten" på Microsoft Office-installationer. Programmet har stämts för att ha varit ett spionprogram[1] Därför har Microsoft publicerat en artikel för avaktivering/avinstallering av WGA.[2]" 😛 //:debatt
hegobald Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Mm.. fick den där jag också, har fått den för ett par år sedan också. Eller rättare sagt var jag tvungen att köra den för att kunna uppdatera MS Officepaketet i datorn.. Har du har "äkta" XP och MS Office så så är det inga problem.. Sen kan jag ju hålla med att det är lite spamigt av M$ tramsa så där..
debatt Postat 9 april 2009 Trådstartare Postat 9 april 2009 (redigerat) jag tvungen att köra den för att kunna uppdatera MS Officepaketet i datorn.. Har du har "äkta" XP och MS Office så så är det inga problem.. Jag har äkta Win XP. MS Office har gått ut och funkar inte alls längre, så den ska jag avinstallera i helgen. Enligt info-n på Wikipedia här så är det inte WGA du körde om det gällde MS Office, utan ett liknande program, eller?! 😛 Redigerat 9 april 2009 av debatt
Claes Holmerup Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Gå bara in på WindowsUpdate och gör alla uppdateringar som finns, så slipper du trasslet. Om du har ett ärligt köpt Windows, så behöver du inte vara det minsta orolig för att installera det. Om du har en piratkopia, så kommer du däremot antagligen inte att kunna köra Windows efter att ha installerat Genuine advantage. Utan att installera det så kan du inte göra uppdateringarna som kommer då och då på Windows Update.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.