Jump to content
Annons

En liten enkät om latency (del 1)


pme (oregistrerad)

Latency  

44 röster

  1. 1. Vilken latency är acceptabel vid mixning.

    • mixar inte
      1
    • <20 ms
      10
    • <40 ms
      8
    • <60 ms
      3
    • <100 ms
      8
    • <160 ms
      1
    • <260 ms
      0
    • <420 ms
      2
    • <680 ms
      0
    • >680 ms
      11
  2. 2. Vilken latency är acceptabel för effekter som används i realtid. Försärkar emuleringar etc.

    • Använder inte realtidseffekter.(i realtid)
      4
    • <1 ms
      1
    • <2 ms
      2
    • <3 ms
      7
    • <5 ms
      10
    • <8 ms
      13
    • <13 ms
      4
    • <21 ms
      1
    • <34 ms
      0
    • <55 ms
      2
  3. 3. Vilken latency är acceptabel för virtuella instrument (vsti etc)

    • Använder inte virtuella instrument i realtid.
      2
    • <1 ms
      1
    • <2 ms
      2
    • <3 ms
      4
    • <5 ms
      10
    • <8 ms
      15
    • <13 ms
      6
    • <21 ms
      2
    • <34 ms
      0
    • <55 ms
      2


Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Det är lite prata om latency då och då. Vi tycks ha ganska olika krav och förväntningar. Här är

en enkät om dessa. Jag har valt att ta det i ms. Antalet sampels varierar med samplingshastigheten.

Den tid som avses är den totala. För mixning är det typiskt bara output latency. Midi instrument är det output

plus midi latency. Midi latency är oftast inte angivet men brukar vara mycket låg. För realtid är det

input plus output tiderna. I realtid avses spelande, tex via en gitarr eller midikeyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
  • 2 månader senare...
pme (oregistrerad)
När du säger "total latency", menar du inklusive ljudkortets egna buffrar (om externt kort) och AD/DA-latency inkluderat? Tror inte många känner till hur stor deras totala latency är.

Det är lite olika på olika daws, så man får väl ta det lite som tycker. Men för tex cubase så total in+out när det gäller realtidseffekter för sång och gitarr. Medans det är midi plus out för vst-instruments och out (+midi?) för mixning. ADDA har väl sällan någon latency mer än kanske 2 samples eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

ADDA har väl sällan någon latency mer än kanske 2 samples eller så?

Väldigt få har så låg latency (t ex RMEs bättre). De flesta brukar ligga mellan 20-40 samples och detta innebär upp till 2 ms om effekter som stärkarsimulering används i 44,1 KHz. Ljudkortets interna buffer är det också väldigt få som tänker på och dessa brukar vara mellan 3-8 ms (FW, 5-12 om USB).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Väldigt få har så låg latency (t ex RMEs bättre). De flesta brukar ligga mellan 20-40 samples och detta innebär upp till 2 ms om effekter som stärkarsimulering används i 44,1 KHz. Ljudkortets interna buffer är det också väldigt få som tänker på och dessa brukar vara mellan 3-8 ms (FW, 5-12 om USB).

Var har du hittat dessa siffror omt tex RME? Hittade 0.25 ms som värst för ADI8 QS. Och då är det AD inte DA. I AD har man filter och dessa processas digitalt för att få symetriskt impulssvar.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du hittat dessa siffror omt tex RME? Hittade 0.25 ms som värst för ADI8 QS. Och då är det AD inte DA. I AD har man filter och dessa processas digitalt för att få symetriskt impulssvar.

Jo, som jag sa så har RME ofta bra ärden jämfört med många andra. De flesta jag sett brukar röra sig i regionen 20-40 samples men det var kanske något år sedan ja kollade sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Lite poänglöst att ha 1 ms latency när man spelar synt, iaf om man gör det via midi som väl sällan kommer i närheten... 😕

I teorin borde man komma ner i 960 us med midi. Midi över USB torde hamna där också. Resten är det bara dåliga implementationer som står för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency är ett område som jag aldrig har lärt mig (brytt mig om att) förstå till fullo. Kanske beror det på att jag av någon outgrundlig anledning aldrig haft några nämnvärda problem med latency. Givetvis spelar genre, inspelnings- och mixningsteknik roll i mitt fall — jag har t.ex. så vitt jag kan minnas aldrig överstigit 3 st VSTi-pluggar (1 instans/VSTi) i ett och samma projekt. Däremot kan jag lätt köra en sjuhelvetes massa förstärkarsimulatorer och CPU-hungriga fejkanalog-kompressorer... gratisvarianter som genererar samma som $800 dito.

Mitt system hamnar sällan över (total) 5ms latency för i/o — vill jag tro i alla fall. När det gäller latency vid mixning kunde jag å andra sidan knappast bry mig mindre. Jag har hittills lyckligtvis aldrig behövt irritera mig över att musiken brakar loss först 250ms (eller mer) efter att jag tryckt på "start" — samma gäller paus, mute, solo etc. Fast det är klart, latency som ligger 1000+ms vid mixning utvecklar tids nog magsår.

Najs tråd. Hoppas den utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

I teorin borde man komma ner i 960 us med midi. Midi över USB torde hamna där också. Resten är det bara dåliga implementationer som står för.

Då är det bara jag som minns hur midit plötsligt kunde bli otajt, back in the day? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller latency vid mixning kunde jag å andra sidan knappast bry mig mindre.

Inte jag heller, i teorin, men i praktiken upplever jag hur t ex delayer och regelåkningar kommer snett vid riktigt hög latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bara jag som minns hur midit plötsligt kunde bli otajt, back in the day? 🙂

Nej - du är inte ensam.

Jag har skrivit lite om det i min artikel om Midi... 🙂

Med VSTi är det inte något problem, eftersom allting kan spelas upp precis där det ska när datorn vet i förväg vad som ska göras och inte har ett slött Midi-interface att ta hänsyn till - men med externa syntar kan man behöva planera ibland, beroende på vad man gör...

960us (alltså nästan 1ms) gäller för EN tons "note on". Ska man skicka ett ackord på 3 toner, så tar det ca 2.2ms (med "Running status") innan instruktioner för alla tre tonerna har kommit fram till enheten som ska spela upp dem.

Tacka vet jag interna syntar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...