Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har fått tipset att göra ett inköp på en ny preamp för att få till ett skönare ljud vid inspelning av framförallt sång (men även gitarr). Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av användande av den utrustningen som jag håller på och tittar på. Idag har jag Digi003 ljudkort och använder preamparna i den och nu är sugen på att köpa in är Studio Projects VTB-1, jag har vart inne och läst här på forumet om den att den ska va bra för sin prisklass. Jag har hittils bara en mick eftersom jag precis börjat min hemmastudiokarriär. Micken jag använder är TSM MT47 men jag kollar på och köpa in en Röde NT1A för att testa runt lite.

Så frågan är, har ni några erfarenheter av hur Digi003 preamparna står sig i förhållande till VTB-1:an?

Röde micken har jag bestämt mig för att köpa in för och se hur den låter, det är ju många som verkar gilla den här på forumet. Så frågan är om VTB-1:an kan tillföra något med eller är Digi003 preamparna så bra så att det inte gör någon större skillnad?

Ha en bra dag 😄

/Nicke

• 1 månad senare...
Annons
Postat
Hej!

Jag har fått tipset att göra ett inköp på en ny preamp för att få till ett skönare ljud vid inspelning av framförallt sång (men även gitarr). Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av användande av den utrustningen som jag håller på och tittar på. Idag har jag Digi003 ljudkort och använder preamparna i den och nu är sugen på att köpa in är Studio Projects VTB-1, jag har vart inne och läst här på forumet om den att den ska va bra för sin prisklass. Jag har hittils bara en mick eftersom jag precis börjat min hemmastudiokarriär. Micken jag använder är TSM MT47 men jag kollar på och köpa in en Röde NT1A för att testa runt lite.

Så frågan är, har ni några erfarenheter av hur Digi003 preamparna står sig i förhållande till VTB-1:an?

Röde micken har jag bestämt mig för att köpa in för och se hur den låter, det är ju många som verkar gilla den här på forumet. Så frågan är om VTB-1:an kan tillföra något med eller är Digi003 preamparna så bra så att det inte gör någon större skillnad?

Ha en bra dag 🙂

/Nicke

Jag har en röde nt-2a och röde nt1000 jag säljer billigt

Postat

Frågan är nog om VTB-1 innebär någon förbättring alls jämfört med 003. Du lär nog upp ett par prisklasser för att märka någon skillnad.

• 2 veckor senare...
Postat

tycker överlag att digidesigns preamps är lite tråkiga i soundet samma med deras AD men nu har jag inte provat 003:an så jag ska inte säga. Vet dock inte om VTB-1:an kommer att vara bättre eftersom den som sagt är ganska mycket billigare än 003:an men den som inte provar vet aldrig, färga ljudet en del kommer den ju definitivt att göra frågan är sen bara om du gillar det eller inte.

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har haft 002 och har idag en 003.

Båda är som folk säger lite tråkiga, men är väldigt ärliga tycker jag. 003 har BETYDLIGT bättre preamps än 002'an.

Du ska inte köpa en bättre preamp, lägg de pengarna på en klok mick! För dig kommer 003'an räcka länge.

Jag tycker att du ska köpa en riktigt bra mick, sen kanske en rolig outboard, t.ex. en rörbaserad kompressor.

Länk

Kör på en väldigt diskret kompression men fullt på rördelen. Då får du ett betydligt mjukare ljud.

Men som sagt, preampsen som sitter i 003'an kommer räcka länge för dig!

Som man brukar säga, "det blir aldrig bättre än den svagaste länken".

Redigerat av Alexho
Postat

Håller också med om att du borde sikta lite högre när det gäller preamp. VTB-1 kommer kanske att ge dig en annan karaktär än 003:an preamps men det är en "billig" "rör"-preamp... En "riktig" rör-preamp kostar lite mer än så, t ex Solo-610 (som är en "äkta" rörpreamp, d v s rör rakt igenom och med betydligt högre spänning än billiga kina-grejer).

creel (oregistrerad)
Postat

Hur är Fireface 400:s preampar jämfört med Digidesign 003 t ex?

Postat
Var é Claes?

Här (räcker upp handen)! 🙂

Han brukar föreslå Aphex 207! Jag kör en sån med TSM47 och de funkar fint! 🙂

/Jocke

Aphex 207D är kalasbra och ger en mycket snygg, diskret färgning till rimliga pengar, så den rekommenderar jag gärna. 🙂

Den nämnda Studio Projects VTB1 är den billigaste preampen jag känner att jag kan rekommendera utan att få dåligt samvete. Den duger förstås inte till "puritaner", som anser att röret måste användas på hela ljudet för att det ska få räknas som en rörpreamp, utan den skickar ljud till röret i en effect send/return-slinga, för att mixa ihop signalerna till utgången - men så länge det låter bra, så behöver man ju egentligen inte fundera på tekniken så mycket...

Sedan ska man ha i åtanke att det inte bara är rör som kan ge en snygg färgning... :rolleyes:

Joemeek SixQ ger möjlighet att färga genom att koppla in en transformator på ingången. Det blir också en färgning som kan vara trevlig.

GoldenAge har en förvånansvärt bra preamp i lagom prisläge för de flesta, PRE-73, som också färgar med audiotransformator.

Postat

Digidesign använder väl preamps från Focusrite om jag inte vill minnas fel. Och då från Platinum serien (inte red eller isa tyvärr).

Frågan är ju också hur mycket du vill lägga ut?

Postat (redigerat)
Digidesign använder väl preamps från Focusrite om jag inte vill minnas fel. Och då från Platinum serien (inte red eller isa tyvärr).

Frågan är ju också hur mycket du vill lägga ut?

De gjorde det en gång i tiden. Men nu gör de helt egna av jag har hört.

Redigerat av Apep
Postat
GoldenAge har en förvånansvärt bra preamp i lagom prisläge för de flesta, PRE-73, som också färgar med audiotransformator.

Om jag inte minna fel så sitter Burnie på Digi003:a och har en pre 73. Du kan ju höra med honom vad han tycker 🙁

MVH

Anders

Postat
Om jag inte minna fel så sitter Burnie på Digi003:a och har en pre 73. Du kan ju höra med honom vad han tycker 🙂

MVH

Anders

Helt riktigt "Gizmo" jag använder en Pre-73,+ NT2A och är supernöjd, 003:ans preampar är ju som sagt skitbra, men väldigt transparenta.

Pre 73:an färgar ljudet på ett mycket mycket trevligt sätt, mjukt och varmt, det stinker 70 tal helt enkelt 🙁

Mvh

Björn

Postat
Helt riktigt "Gizmo" jag använder en Pre-73,+ NT2A och är supernöjd, 003:ans preampar är ju som sagt skitbra, men väldigt transparenta.

Pre 73:an färgar ljudet på ett mycket mycket trevligt sätt, mjukt och varmt, det stinker 70 tal helt enkelt 🥰

Mvh

Björn

Du har inget inspelat med pre73 som du kan tänkas dela med dig av? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.