Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok vi ska köpa nåt ganska enkelt soundsystem och köra lite utomhusfester i sommar. det handlar om dunkadunka musik, så volym och hållbarhet prioriteras framför det där perfekta ljudet för vackra konserter med klassiska spanska gitarrer.

många har tipsat om mackie srm450, så det känner jag mig ganska säker på. Eller ska jag det???

problemet verkar komma när det gäller subbasen, det är ju så sjukt stor skillnad i pris!!! någon som har tips? och vad är det som är den stora skillnaden på subbasarna? fan det verkar ju finnas från typ 3000 - 50 000 för subbasar med samma storlek....

Annons
Postat

RCF ART 15" med kompletterande subbar kan väl alldrig slå fel. Använt dem både i kyrkan och i skolan med välljudande resultat.

Mackie är också bra men den serien du är inne på är en aning dyrare än RCF tror jag. Själv skulle jag köpt RCF

Postat

Man har ju alla tider snackat om watt på stereoar och högtalare. Glöm det, det är ointressant.

Det intressanta är hur många decibel man får för det man betalar. Och hur tunga de är. Thomann är skitbra på det viset att de testar hur mycket decibell-blås alla högtalare ger. Vikten anges också En tug omodern 1000 watts tung aktiv högtalare som ger 123 db är sämre än en 800 watts lätt högtalare som ger 127 db.

Jag jämförde 15-tums aktiva basar för några år sen. DB Technologies SUB15 vann klart över Mackie. Mackien är dyrare, ger sämre tryck och är mycket tyngre. Min enda SUB 15 på 800 watt ger 133 decibell och jag lyfter den lätt själv. Den räcker bra både när jag kör enmansband eller råös bluesband. Har DB toppar med, Opera Modular 212.

Jag tycker de låter mer hifi än Mackie , som har en vass konstlad diskant. (tycker jag)

Man kan ju kolla Thomann, men sist jag frågade på börsen i Gävle fick jag ett pris på minst en tusing billigare på ännu en SUB 15 än vad Thomann begär. Så det går att handla i Sverige med.

RCF, JBL och DAS gör ju också skitbra grejer men då bär det iväg i pengar. Jag har kört min DB-grejer jävligt hårt i en tre fyra år nu, de håller hur bra som helst. I går bar jag upp 800-watts suben och använde den när jag mixade jazztrion! Skitbra!

Och aktiva högtalare, det är det man ska ha. Med lösa slutsteg är risken att man blåser elementen mkt större. Och stegen går ju också sönder är min erfarenhet. Aktiva DB RULES!

Postat
Ok vi ska köpa nåt ganska enkelt soundsystem och köra lite utomhusfester i sommar. det handlar om dunkadunka musik, så volym och hållbarhet prioriteras framför det där perfekta ljudet för vackra konserter med klassiska spanska gitarrer.

många har tipsat om mackie srm450, så det känner jag mig ganska säker på. Eller ska jag det???

problemet verkar komma när det gäller subbasen, det är ju så sjukt stor skillnad i pris!!! någon som har tips? och vad är det som är den stora skillnaden på subbasarna? fan det verkar ju finnas från typ 3000 - 50 000 för subbasar med samma storlek....

Jag skulle inte kolla på SRM450, har jobbat en del med dom och kommer inte riktig överrens med deras mellanregister. Tycker det är rätt spretigt och ofukuserat om man jämför med RCF som är mina favoritlådor i budgetklassen.

Ett tips är att köra med två eller flera RCF ART 310A toppar som är små men spelar skitsnyggt och komplettera detta med deras subbar ART 70705AS.

Kanske två såna här paket? då har du både en lättroddad och relativt lättviktig rigg som räcker till mycket mer än man tror.

Postat

Skall du köra med sub, gå ner i storlek på topparna. 15 tum är för mycket enligt min åsikt.

Tips: det verkar finnas både RCF ART310A och RCF sub på www.vendolin.se just nu. (Jag är inte säljaren).

// Gunnar

Postat
Skall du köra med sub, gå ner i storlek på topparna. 15 tum är för mycket enligt min åsikt.

Tips: det verkar finnas både RCF ART310A och RCF sub på www.vendolin.se just nu. (Jag är inte säljaren).

// Gunnar

Håller helt med!

Vet du förresten om att vi har träffats? Det va jag som spelade gitarr på julkonserten vid Mariatorget i julas 😆

Fick höra det av Mats härom veckan.

Sorry för off-topic btw 😄

Postat

mackie srm450 är ju iofs 12" och inte 15 så det borde ju vara ok.

på 4sound tyckte han, efter att ha frågat mig vad jag skulle ha det till, att vi skulle köra 2st mackie srm 450 + RCF 18" baslåda (kommer inte ihåg vilken). det skulle gå på ca 25000. vi skulle vilja komma ner lite, kanske 17-20000. då undrar man ju till exempel om en annan subbas som är billigare kan funka? finns ju massor som är 15 eller 18 som kostar 4-8000:-

såg ett paket på thomman med 2 st mackie srm450 + THE BOX TA18 subbas. detta kostade ca 15500:-. men the box kanske är crap? är ju om inte annat billigt....

Postat
mackie srm450 är ju iofs 12" och inte 15 så det borde ju vara ok.

på 4sound tyckte han, efter att ha frågat mig vad jag skulle ha det till, att vi skulle köra 2st mackie srm 450 + RCF 18" baslåda (kommer inte ihåg vilken). det skulle gå på ca 25000. vi skulle vilja komma ner lite, kanske 17-20000. då undrar man ju till exempel om en annan subbas som är billigare kan funka? finns ju massor som är 15 eller 18 som kostar 4-8000:-

såg ett paket på thomman med 2 st mackie srm450 + THE BOX TA18 subbas. detta kostade ca 15500:-. men the box kanske är crap? är ju om inte annat billigt....

Läs db-siffrorna! Vad jag minns är de inget vidare på The Box högtalarna. Börja med att kolla in en DB technoligies SUB 15, sen jämför ni vad andra kostar, och framförallt hur många db de blåser ur sig. Wattstyrka och tumstorlek spelar mindre roll. Små grejer = bättre.

En sån här bas har jag, den räcker typ överallt

http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_15.htm

Köp sen två såna här

http://www.thomann.de/se/db_technologies_o...ve_aktivbox.htm

Det blir runt 16000 kr och ger ett jävla tryck. Mer ljd för pengarna än Mackie är min åsikt. Och de är lättare, basen tar man lätt ensam. Och faktiskt, de Mackiegrejer jag haft, har krånglat som f-n, vet inte om jag bara haft otur, DB verkarar hålla jäkligt bra. Nåt Mackie köper jag aldrig mer.

Postat
ok, hmmm....fan vad svårt det ska vara då!

om man säger såhär, vilken föredra mellan rcf ART 705 AS och db sub 15? hittar inga decibeluppgifter på rcf-lådan......

RCF:en spelar 129 db SPL peak http://www.directproaudio.com/product.cfm?directid=55462 och

DB 133db SPL "max" om vi ponerar att max och peak är jämförbara så skiljer det 4db

Nu är jag ute och sladdar lite men jag har för mig att en hörbar höjning av ljudtryck ligger på ca 2db

och för att erhålla denna höjning får man fördubbla effekten.

RCF skriver att förstärkaren är på 800watt x2, x2 =3200watt! i teorin alltså, detta skrivet av en man som druckit några

Newcastle brown ale. Det känns dock som DB spelar starkt!!

/Hv

Postat
RCF:en spelar 129 db SPL peak http://www.directproaudio.com/product.cfm?directid=55462 och

DB 133db SPL "max" om vi ponerar att max och peak är jämförbara så skiljer det 4db

Nu är jag ute och sladdar lite men jag har för mig att en hörbar höjning av ljudtryck ligger på ca 2db

och för att erhålla denna höjning får man fördubbla effekten.

RCF skriver att förstärkaren är på 800watt x2, x2 =3200watt! i teorin alltså, detta skrivet av en man som druckit några

Newcastle brown ale. Det känns dock som DB spelar starkt!!

/Hv

Vi spelade för en fullsatt teater med råösblues allt utmickat i december. Vi tänkte köra mitt DB-PA med en mono SUB 15 plus polarnas Behringer-PA med 15-toppar och dubbla 18 basar. Men efter att testat med enbart mitt lilla PA var det inget snack, det räcker bra. Hade vi spelat starkare hade folk nog gått ut. Man kan välja delningen på 80, 100 eller 120 hz, 80 verkar låta bäst i alla lägen.

Postat

Ser nu att ni ska spela ute. Då borde ni köra nån sorts hornbasar, fast de finns väl knappt numera. Verkningsgraden och trycket i baskaggen blir nåt nåy helt annorlunda än i de här bandpasslådorna. Har för mig jag läst om några nya "korta" hornlådor Som inte är så stora.

Ett bra bashorn förstärker ljudet rent mekaniskt sju gånger! Och själva attacken i baskaggen blir nåt helt annat, det går fan inte att jämföra. Det är som att de här moderna lådorna inte hinner med i transienterna på samma sätt.

Om jag var ni skulle jag forska lite i horn. Ni kanske kan hitta tomlådor med trasiga element skitbilligt. Ute ska man ha horn!

• 8 månader senare...
Postat

Har själv provat att köra i olika PA och prisklasser både begagnat och nytt. Det bästa jag hört i förhållande till storlek är dbaudio. Qsub och Q7 eller Q10 i toppen....men det kostar skjortan men å andra sidan behöver man aldrig fördriva tiden med att byta....men nu var det PA för ungefär 10% av priset som dbaudio så för en aktiv liten rigg så då föreslår jag American Audios aktiva 15 tums toppar DLS 15 P eller APX 152A och aktiva basarnaPXW 15 eller 18 . finns att beskåda tex hos www.budda.se och limelight.nu

Just nu kör jag ofta min lilla rigg med 2st topplådor Mackie SRM 350 och 1st American audiobas PXW 15 som leverar bra och liknar mackies bas i uppbyggnad. Då klarar jag att köra som DJ upp till ca. 100-150 personer inomhus har även av misstag kört för 180 personer men det funkade bra på den riggen.

Konkurrensen är stenhård för PA-tillverkarna och det märks eftersom man dagligen spottar ut nya modeller.

Jag hjälpte en förening att köpa in nåt billigt att starta med och det blev 2 st topplådor modell TAPCO 15" som är ett lågbudgetmärke från Mackie som kan vara en bra start om man har liten budget men då väljer jag med facit i hand hellre American Audios DLS toppar.

Begagnade passiva proffssystem från t.ex JBL, DAS, Sound precision, Prophon, Renkuz Heinz mfl. kan vara ett annat alternativ då många dansband går över till dbaudio. Hornkonstruktioner på basarna skrymmande men ibland att föredra utomhus eftersom basljudet fullkomligen försvinner ut i tomma intet och förståss hur långt ifrån scenen finns det publik och hur många kommer och lyssnar?

Sen hur många gånger har man inte sett en kass ljudtekniker som totalt mixat sönder hela gig trots finfina grejor att ratta på....förkommer oftare än nånsin eftersom man stirrar på db-nivåer. Men en duktig tekniker kan ibland "knäcka" till rätt bra ljud även i semiproffsgrejor men det finns förståss begränsningar det blir aldrig bättre än svagaste länken.

Hyr först och kanske fyll budgeten så du kan köpa dyrare och senare istället är nog mitt hetaste tips.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.