Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag funderar starkt på att köpa ett dfh Superior. Har suttit i flera år med samma sak,men börjat tröttna på LM4 nu.

* Men först skulle jag höra med er om det är värt pengarna?

* Och sen skulle jag höra lite mer vad det är egentligen? (Är det inte som LM4,fast mycket nyare och med 400 gånger bättre ljud 😛 ?)

* Kan man spela på riktiga akustiska trummor med detta dfh ljudet?

Gärna något mer kul som kan vara bra att veta,eller om det är dåligt kanske ni har något annat bra tips på vad jag ska köpa?

Tacksam för svar!

//Mikael

Redigerat av Newsec
Annons
Postat (redigerat)

Ja, som Pluffo säger, gå in på http://www.toontrack.com/demos.shtml

och lyssna på MP3-demos och bedöm själv vettja...

Eller varför inte http://www.spectrasonics.net/libraries/backbeat_demos.html

Eller som Claes brukar rekommendera, dessa ljud är också bra...

http://www.scarbee.com/demos/sid_demos.php

Ja, här har du tre olika trummprogram/samplingar att välja mellan.

TOONTRACK MUSIC - dfh Superior

SPECTRASONICS - BackBeat

SCARBEE - Imperial Drums

😏

Redigerat av Esa
Postat

Fan va elak du är. Nu kommer ju han få ännu större besultsångest.

Förresten, om du har Reason så finns ju Drum ReFillsen till det. Låter också riktigt bra. 😏

Postat

För ett par år sen så skaffade jag mej drumkitfromhell (den första då asså)...

Programmerade ett par takter å satt det på repeat under tiden jag gick å fixade lite mat. Under tiden styrde tankar åt annat håll då jag plötsligt lade märke till vilka utomordentligt supernajsa trummor det kom från mitt sovrum ( där lillstudion är placerad)...

Antar att "superior" låter ännu bättre. Ja, du förstår ju vart jag vill komma... 😉

Postat

För de 2.500 det kostar så är det helt klart värt pengarna. Jag köpte DFHS när det kom ut i våras och det känns fortfarande som om jag bara har skrapat på ytan. Möjligheterna är med andra ord väldigt stora och det kommer förmodligen att dröja bra länge innan jag känner att jag behöver något annat.

Lite att tänka på:

Grundmaterialet är givetvis väldigt bra inspelat rent tekniskt, men ljudet är väldigt rått och oprocessat (vilket ju är en del av idén). Tanken är att efterlikna en situation i studio där man sitter med X antal trumspår som sedan ska behandlas och bearbetas med allt vad det innebär av EQ/kompressor-pulande.

Datorkraven och arbetsflödet är lite annorlunda. Om du söker på "superior" här på forumet så hittar du kanske mer detaljerade uppgifter, men i korthet så programmerar man trummorna i ett slags "ekonomiläge" utan t ex rumsklang och mikrofonläckage, för att sedan rendera ned spåren separat till wav-filer och importera tillbaka för slutlig bearbetning. Det där var lite bökigt i början, men nu har jag vant mig och det flyter på bra. Det går förstås att köra hela paketet, men det ställer en del krav på datorn för att det ska funka smidigt. Snabba diskar och MYCKET minne (2+GB). Det finns lite olika skolor har jag sett, men ovanstående är hur jag arbetar.

Slutsatsen väl är att om man vill kunna köra allt i realtid utan att behöva pula så mycket så finns det bättre alternativ (se Esas post), men om man har tålamod och är villig att lägga ned lite tid, eller redan kan trummixning och vill ha kontroll över alla möjliga parametrar som mickläckage, rumsklang etc så är det ett väldigt bra köp.

De flesta behöver förresten uttöka med en ny disk (Superior tar runt 35GB) så räkna in det i priset om du har de behoven. Iofs behöver man alltid mer diskutrymme så det är väl en utgift man kan leva med.

Postat

Jag har inte DFHS själv än så länge(p.g.a. behov av exklusiv studiodator 😉), men har använt det en del och det är helt jävla underbart.

Toontrack har slängt upp en väldigt käck liten demo/tutorial som ger lite mer inblick.

Postat (redigerat)

Fick inte ut ett skit av chicken filmen. Visst,det satt en grym trummis och spelade,men det får väl inte jag ut något av? Ringer jag han när jag ska lägga trummor på en låt eller vad? 😉😉

Skojja bara! Väldigt bra tutorial!

Redigerat av Newsec
Postat
Fick inte ut ett skit av chicken filmen. Visst,det satt en grym trummis och spelade,men det får väl inte jag ut något av? Ringer jag han när jag ska lägga trummor på en låt eller vad? 😉😉

Men du hörde väl hur det lät?? DKFH är ju ingen band-in-a-box som spelar av sig själv heller.

Postat
En sak jag inte förstår är hur man ska programera in trummorna i Cubase SX som jag använder?

Det är ganska traditionellt. LM4 funkar nog på samma sätt kan jag tänka mig. Du kopplar den medföljande mjukvaran (VSTi alltså) till ett MIDI-spår och programmerar detta manuellt eller via externt keyboard.

Postat
* Kan man spela på riktiga akustiska trummor med detta dfh ljudet?

Själv spelar jag ofta med Clavias Ddrum triggers och Ddrum4SE modul...

Ut som midi från modulen, rakt in i drumkit from hell superior.. låter kanonbra.

Av de trummbibliotek jag har hört låter DFHS bäst i mina öron... strax följt av FXpansions BFD.

Postat
Klicka bara här, så kommer alla dina tvivel försvinna  😠

Om Morgan och ett Roland TD20 ingår för 2500 spänn, så ska jag nog köpa 10 licenser 😲

Postat
Klicka bara här, så kommer alla dina tvivel försvinna  😲

Om Morgan och ett Roland TD20 ingår för 2500 spänn, så ska jag nog köpa 10 licenser 🙂

10 X Ågren? 😠

Postat

Newsec, har dfhs och det låter otroligt bra. Det är ju som sagt en del av tanken att det ska likna en slags studioinspelning av ett trumset, så det kan bli mycket skruvande och testande för att få till ljudet 😕 Funkar utmärkt att använda med digitaltrumset också.

Postat
Newsec, har dfhs och det låter otroligt bra. Det är ju som sagt en del av tanken att det ska likna en slags studioinspelning av ett trumset, så det kan bli mycket skruvande och testande för att få till ljudet 😕 Funkar utmärkt att använda med digitaltrumset också.

Vilka digitala trumset har du provat?

(Kör med clavias ddrum4se på akustiska trummor nu, och är lite nyfiken på fungerande cymbaler)

Postat
Newsec, har dfhs och det låter otroligt bra. Det är ju som sagt en del av tanken att det ska likna en slags studioinspelning av ett trumset, så det kan bli mycket skruvande och testande för att få till ljudet 🙂 Funkar utmärkt att använda med digitaltrumset också.

Vilka digitala trumset har du provat?

(Kör med clavias ddrum4se på akustiska trummor nu, och är lite nyfiken på fungerande cymbaler)

Har väl inte hunnit testa så mycket egentligen, men alla padsen verkade funka som dom skulle. Har använt ett rätt gammalt yamaha dtxpress. Däremot verkade hihaten va lite känslig, men det går att ställa in skulle jag tro.

Så känslan är ju inte så bra i den här yamahan, det finns betydligt bättre numera 😄

Postat
Har väl inte hunnit testa så mycket egentligen, men alla padsen verkade funka som dom skulle. Har använt ett rätt gammalt yamaha dtxpress. Däremot verkade hihaten va lite känslig, men det går att ställa in skulle jag tro.

Så känslan är ju inte så bra i den här yamahan, det finns betydligt bättre numera 😄

Ok, kanske skall fortsätta med "riktiga" cymbaler isåfall..

• 3 månader senare...
Roll_over (oregistrerad)
Postat

jag säljer mitt DFH superior om du är intresserad?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.