the_avatar Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 Hej håller på att göra en egen avskärmning till sång micken. Där skall även micken sitta i. Min fråga är Vad är det för gänga på stativen En sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga Tackar på förhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 Jag köpte några bultar nyss för att förlänga trumsargshållarna. "Är det här 3/8 s jag? Bultförsäljaren kollade med nån grej och sa ja, det är det. Men UNF eller annat diskuterade vi inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 Men UNF eller annat diskuterade vi inte. UNF är det inte! detta är en "fin" gänga, antagligen UNC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
YogSothoth Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 (redigerat) Enligt wikipedia finns det tre vanliga varianter (jag har bara sett två personligen): * ⅝″ 27 turns per inch (tpi) Unified Special thread (UNS, USA and the rest of the world) * ¼″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world) * ⅜″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world) 3/8" är den "vanliga" men många (de flesta?) mickhållare kommer ju med en adapterring och själva hållaren är gjord för en större variant (om det är 5/8" eller 1/4" vet jag inte säkert, men det logiska borde väl vara usa-varianten). Edit: klart det är 5/8" som är den större, 1/4" är ju < 3/8", doh! 😆 /Andreas Redigerat 8 april 2009 av YogSothoth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 Min fråga är Vad är det för gänga på stativenEn sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga Och som sagt UNC. Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 Och som sagt UNC. Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter! Typ så gjorde jag, jag tog med mig en Shure mckhållare till Inseco som är norrlands största bult och skruvgrossist, de säljer allt RF öve disk med. När jag tänker efter så konstaterade båd säljaren och jag att gänan glappade aningen med den bult jag hade. Fast med en mutter på bulten som låsning mot micknypa blev det stumt och bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
the_avatar Postat 9 april 2009 Trådstartare Dela Postat 9 april 2009 (redigerat) Tackar för svaren edit: Det var 3/8 Redigerat 9 april 2009 av the_avatar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.