Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag fick nyligen tillbaka mitt album från mastring och skulle behöva er hjälp med en bedömning. Har blivit totaldöv på detta egna material och vet varken ut eller in längre.

Det jag behöver få klart för mig är om dessa acapellor är för låga. Ena stunden så tycker jag att det är en lagom balans mellan musik och röst och andra så tycker jag att det låter som att rösten är på tok för låg och jag hör knappt vad som sägs.

Hur låter det för er som hör det för första gången och med fresha öron? Hör man acapellan, rösten och texten, tydligt på dessa spår eller är det väldigt lågt och otydligt? Jag håller på att bli knäpp på detta 🙂. Jag vill inte ha en acapella som står ut och lämnar musiken i bakgrunden på något sätt, men man måste å andra sidan höra acapellan klart och tydligt utan ansträngning.

Här är ett snipp med låtarna:

http://www.speedyshare.com/245408672.html

Tacksam för hjälp! 😄

PS. Lyssna gärna med både normal och lite högre volym!

Redigerat av Gatubarn
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Balansen mellan musik och acappellan händer mest i mixen inte masteringen.

Jag tycker det funkar, jag hör var du rapar...

Postat

Joo det vet jag. Menade inte att det nödvändigtvis berodde på mastringen, även fast det kanske verkade så.

Men aa du tycker personligen inte att acapellan är för låg då?

drloop (oregistrerad)
Postat

Smaksak.

Postat (redigerat)

Joo men jag frågade ju efter din smak nu. Även fast det kanske inte är din musik riktigt, känner du att du vill få upp acapellan när du lyssnar eller känns det helt ok?

Redigerat av Gatubarn
drloop (oregistrerad)
Postat

En liiiiten aning högre skulle nog jag gått på.

Postat

En mix kan alltid göras . . om . . och om . . och om . . . och . . .

till slut måste man säga stopp, det är nog, detta funkar.

Jag tycker det här låter bra, tungt gung, attityd i rösten, härligt sound totalt.

Kan du så låt det vila två tre dar, helst en vecka. Lyssna sen igen.

Postat
En liiiiten aning högre skulle nog jag gått på.

Mm, det är så jag känner lite också tyvärr, fan!

En mix kan alltid göras . . om . . och om . . och om . . . och . . .

till slut måste man säga stopp, det är nog, detta funkar.

Jag tycker det här låter bra, tungt gung, attityd i rösten, härligt sound totalt.

Kan du så låt det vila två tre dar, helst en vecka. Lyssna sen igen.

Joo, precis. Har hållit på och ändrat dessa fram och tillbaka hur mycket som helst innan mastringen. Trodde att jag var nöjd, men nu efter så tycker jag att acapellan är lite låg ändå alltså. Eller jag kan alltså inte bestämma mig för vad jag tycker.

Tycker det låter tajt. Helt ok balans, man hör all text tydligt. Bra rappat.

Tack! :rolleyes: Helt 100 på acapellavolymen?

Postat

Jag skulle vilja ha lite mer röst, det är min smak. Men notera lite, hade du inte sagt det hade jag nog inte tänkt på det!

Jäkligt nice sound i övrigt, lycka till!

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du skall låta det vila några dagar. Ofta nojar man helt i onödan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.