Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag är intresserad av att bygga mjukvaruplugins. Har tidigare läst tre år musikproduktion och har bra koll på vad som låter bra. Vad jag behöver lära mig är själva programmeringsbiten etc. Jag funderar på att läsa civilingenjör på KTH antingen datateknik eller elektroteknik. Någon som vet ifall det är bra alternativ? Någon som vet andra alternativ inom utbildningsväsendet?

tack på förhand

Annons
Postat

Skulle tro att det är bra utbildningar för den typen av arbete, ja. Datavetenskap på universitet kan också vara ett alternativ. Det är ju matte och programmering som behövs framförallt och alla de alternativen har mer eller mindre av den varan. Elektro kan ju vara bra iom att man lär sig en del om analog elektronik/signalbehandling som kan vara nyttigt även om du kommer att jobba med digitala signaler. Men jag tror att Elektro är lite tunnt vad gäller programmeringen. Det beror naturligtvis på vad du väljer för kurser, men det kanske är bättre att köra med data-inriktning och välja till elektronikkurser än tvärtom.

Kolla de olika alternativens kurser och se vilket som verkar passa bäst med ditt intresse. Det kan ju vara värt att kika på högskoleing.-program också, de är vad jag förstått lite mer praktiskt inriktade och mindre matteintensiva (även om det behövs en del ganska avancerad matte för DSP kanske den ingår, jag vet inte). Kolla också möjligheterna att välja in kurser från andra program, det brukar gå att kombinera lite.

Allt detta sagt med reservation att jag inte vet särskilt mycket om dsp-programmering, som (antar jag) är det mest aktuella om man vill göra plugins. Jag har gått ett halvår elektro på Chalmers och ett halvår datavetenskap på GU, men jag storknade pga matten och skoltrötthet. Jag hade helt enkelt inte motivationen att sätta mig och råplugga, som krävdes iom att jag inte var nån stjärna på gymnasiematten.

/Andreas

Postat

Tack för svaren. På datatekniken får jag för mig att det är mer java än c++ men jag antar att principerna för programmen är ganska så lika. Jag har en idé om att signalbehandling egentligen är viktigt och att den kan vara lika viktig som data men jag vet egentligen inte om det är så. Borde kanske typ ringa upp digidesign eller nåt liknande och kasta ur mig någon fråga. nån som vet? Medieteknik är uteslutet?

pme (oregistrerad)
Postat

Det är definitivt bra val. KTH är inte nödvändigt. Chalmers,Lund och Linköping är bra alternativ. Linköping har i alla fall knoppat av softtube som gör plugins. Grundarna av Clavia är från KTH. Skulle tro at propellerheads är KTH:are. Och man bör ha klart för sig att göra plugins

handlar om så mycket mer än programmering. Ett par bra öron och känsla för vad som låter bra är nödvändigt. Och det är naturligvis

massor med matematik inblandat. (Gillar man inte matematik så har man inte något på KTH att göra.)

Postat

Intressant. Vet du vad mjukvaruföretagarna du nämnde läste för inriktning på civilingenjör? elektro eller data? Jag har helt okej öron nu. Musiken jag mixar håller "skivstandard" men erfarenheten är inte jättestor. Matte var egentligen mitt bästa ämne på gymnasiet så det är nog okej.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.