Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fortfarande inte fått någon riktig koll på hur man får tillräcklig ljudvolym i mixen.

Masterindikatorn går "över noll" redan vid väldigt låg utvolym. Vet att man ska använda

EQ och kompressor, men hur? Verkar inte göra nån större skillnad.

Mvh

CJN

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är för att du inte har lärt dig hur det fungerar att mixa än. Skaffa mixologin som finns köpa som pdf. Den förklarar bra och finns mycket att hämta för så du lär dig förstå hur man mixar.

Postat

Gör utrymme för varje instrument med eqn, varför?

För då uppfattas mixen som klarare då inte frekvenser från olika instrument krockar med varandra.

Kompressera, då ökar ljudtrycket.

I mastern så kör en kompressor och maximizer för att trycka upp volymen.

Enklare blir det inte.

Postat
Har fortfarande inte fått någon riktig koll på hur man får tillräcklig ljudvolym i mixen.

Masterindikatorn går "över noll" redan vid väldigt låg utvolym. Vet att man ska använda

EQ och kompressor, men hur? Verkar inte göra nån större skillnad.

Mvh

CJN

Hej!

Tja, en balanserad mix är ju en bra grund om du vill ha bra tryck i mixen.

Det är ju inte bra att ha starka utstickande element, eller överdriven bas t ex.

På masterbussen har jag visserligen en eq för att kunna göra lite finlir, men framför allt för att i den har jag en output-regel,

så att jag kan ge på limitern signalstyrka att jobba med. "Masteringslimitern" får man skruva på och lyssna noga.

Mitt nästa steg är antagligen inte enligt läroboken men fungerar i mitt "hobbymasteringsarbete".

Tryck på med masterregeln och lyssna, utan att bry dig om hur det ser ut. Lyssna extra noga där du har kritiska partier.

Tryck på tills du kan ana distortion. Gör några olika "audio export". Lyssna på dessa i olika nivåer, i monitorer och i lurar,

välj den bästa och släng resten, gör mp3. Klart!

/Hv

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.