Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör Real Guitar i Logic, men det låter så platt, så platt. Har du lyckats få till en schyst akustisk gitarr av typen John Mayer eller Jack Johnson? Kan man få ta del av din kanalstripp?

Annons
Postat

lyssna på låtarna!

vad kör han med för gitarr, värt att kolla upp mickar och dylikt innan man börjar pilla med inserts!

Även effekter är bra att veta, vad använder han live o på skivan, är det torrt eller används det rev/dly ?

spela gärna in i stereo eller dubba, så du får ett breddad sound =), det blir fett!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Att det låter platt beror på att du inte har lärt dig mixa tillräckligt bra än. Det finns inget så enkelt som att använda någon annans presets, införskaffa nya pluggar etc. Det har tjatats till leda i alla möjliga sammanhang, enbart för att den gamla klyschan det finns inga genvägar, är sann. Lär dig genom att öva och åter öva och läsa på, kolla videos etc.

Postat
Att det låter platt beror på att du inte har lärt dig mixa tillräckligt bra än. Det finns inget så enkelt som att använda någon annans presets, införskaffa nya pluggar etc. Det har tjatats till leda i alla möjliga sammanhang, enbart för att den gamla klyschan det finns inga genvägar, är sann. Lär dig genom att öva och åter öva och läsa på, kolla videos etc.

Min vän, vad är det för skillnad på att göra som någon gör på en video och att göra som någon gör i verkligheten?

Dessutom: jag pysslar med musik för att få lite förströelse på mina ytterst få lediga stunder, och är det något jag inte känner för att lägga tid på är det att lära mig allt från grunden. Det har jag redan gjort på tillräckligt många andra områden i livet.

Postat
dubba, så du får ett breddad sound =), det blir fett!

Där var ju ett bra tips som jag helt glömt bort. Ska testa.

Postat
och är det något jag inte känner för att lägga tid på är det att lära mig allt från grunden. Det har jag redan gjort på tillräckligt många andra områden i livet.

Då får du väl räkna med att resultatet blir därefter oxå.

Men som sagt dubba , spela tigtare , spela in samma sekvens med olika inställningar på gitarr mickarna , mixa , spela dynamiskt , arrangera så gitarrer får plats osv osv osv , utan några ljudexempel är det svårt att ge några konkreta råd.

Postat

Tack för tips.

Då får du väl räkna med att resultatet blir därefter oxå.

Eh, jag undrar varför det är förbjudet här på forumet att fråga efter hur andra byggt sina kanalstrippar, samtidigt som det är helt ok att hålla på med loopar och/eller remixar? Snacka om att använda färdigt material.

Postat

Det är inte förbjudet att fråga!? Föresten så undrar jag vart du fått i från att "vi" använder färdiga loopar/remixer... Har hållit till på detta forum i 5 år måste säga att jag aldrig kan minnas att jag hört nån "stulen" loop eller remix.. Föresten är det förbjudet att göra remixer på annat än en egna låtar.. citerar forumregel 7

"7. Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt."

Sen tror jag inte att plattheten i ljudet beror på om du använder presets eller någon annans kanalstrip.. Skulle tro att du fått rätt bra tips redan.. Dubba.. Funderar på vilken ljudkälla du använder (mic, strängar sound på din gitarr ..).. sen kanske det kan bero på vilken preamp du har då du kopplar in gitarren också..

Men som tidigare sagts.. Lägg gärna upp ett ljudexempel så blir det lättare för oss att analysera problemet.. 🙂

Tack för tips.

Eh, jag undrar varför det är förbjudet här på forumet att fråga efter hur andra byggt sina kanalstrippar, samtidigt som det är helt ok att hålla på med loopar och/eller remixar? Snacka om att använda färdigt material.

Postat

Men pratar vi inte om instrumentpluggen Real Guitar här?

Då är det inte så konstigt att det blir platt, det går ju inte att skruva till en plugg så det låter som John Mayer och det har ju inget med mixningen att göra utan användandet av pluggen.

Vill du ha det så dynamiskt och levande som möjligt så låt en riktig gitarrist lägga spåret istället om du har tillgång till det 🙂

John Mayers sound sitter i fingrarna och inte i mixningsarbetet.

Postat (redigerat)
John Mayers sound sitter i fingrarna och inte i mixningsarbetet.

Aja, nog finns det både två : Vad som spelas och hur det låter.

Om man följer ditt resonemang skulle man t.ex inte kunna mixa John Mayer så att han låter platt. Ge mig en fem minuter så ska du se att jag kan döda hans gitarrspel helt och hållet! 😉

Redigerat av laxlaxlax
Postat
Aja, nog finns det både två : Vad som spelas och hur det låter.

Om man följer ditt resonemang skulle man t.ex inte kunna mixa John Mayer så att han låter platt. Ge mig en fem minuter så ska du se att jag kan döda hans gitarrspel helt och hållet! 😄

Jag betvivlar inte för en sekund att du kan förstöra hans sound till oigenkänlighet 🙂 men framförallt menade jag att just det som får gitarrspelet att låta levande och uttrycksfullt sitter i framförandet och inte i mixningen men det vet jag att du förstod 🙂

Glad påsk på er och drick lite extra mycket ikväll!

Skål!

Postat
Glad påsk på er och drick lite extra mycket ikväll!

Skål!

Unge man, vad är det du står och säger? På självaste långfredag. Då ska man ju ha tråkigt.

Angående att spela gitarr tycker jag det ger grymt mycket de gånger jag lirat med ett band, då hör jag helheten av hela musiken på en gång. Gitarren är ju bara en del av det som blir helheten. Och har jag inget band brukar jag tänka basen, trummorna och gitarren samtidigt, vad som svarar och vad som hjälper varandra.

Postat

Nu har jag lyssnat igenom lite demos på Musiclabs hemsida och jag är inte förvånad att du tycker det låter platt.

Många midikeyboardisters heta dröm är att få klaviaturen att låta som en gitarr. Jag tycker synd om dem som betalat dyra pengar i tron om att de kommmer låta Jimi Hendrix, Eric Johnson, Yngwe Malmsteen eller ens John Mayer med den där pluggen.

Skaffa hellre några kompisar att lira med. Tror både man har roligare och kommer fortare framåt på det viset.

Postat (redigerat)

Dynga och dret.. Fattade inte att Real Guitar var nån slags virtuell gitarrist.. Trodde det handlade om nån slags förstärkarsimulator snarare.. Sorry att jag la mig i.. Fattar inte hur nån människa på denna jord skulle kunna ens försöka att komma i närheten av ett John Mayer eller Jack Johnson gura med denna dynga 🙂

Redigerat av hegobald
DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej slänga ut stålar på en sån skitplugg? Bättre köpa en beggad billig gura och lära sig spela själv. En sån plugg får man inte mycket ut av. Typ kul en kvart bara. Sen inser man dess begränsning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.