Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis installerat Live Lite och EZ Drummer. Syftet med det hela är att spela in demos (gitarr, bas och sång på riktigt, en sak i taget). EZ Drummer för att få trummorna.

Jag kan starta Live och lägga till spår. Jag kan lyssna på (exempel-)Audio-spåren, men då jag gör lite drag-and-drop av trum-spår från EZ Drummer får jag dem som MIDI. Dessa spår får jag inte ut ljudet ifrån.

Vad är MIDI, hur får jag till det??? I EZDrummer standalone så säger den No MIDI device available. (Fast det är kanske ifall man ska ha trumpad?) EZDrummer standalone säger vid starten No ASIO device available.

Jag kör på en ny Laptop, utan att ha kopplat in externt ljudkort. (En sak i taget...)

Annons
Postat

Ähh, jag får ju inte ut ljud alls från audio-spåren heller. Det är bara när jag klickar på samples-wav jag hör något.

Men jag klickar vidare och letare lite till.

Postat

Joo, jag hör nu audio-spåren (drag-and-drop av wav).

Däremot hörs inte MIDI-spåret som jag drag-and-drop från Toontrack Standalone. (Med de vanliga felmeddelandena...)

Då jag trycker på play-knappen blinkar det för fullt för MIDI-spåret, men inga trummor hörs. Jag har valt "speaker on" för varje/båda spåren.

Postat

på midi spåret måste du välja vad som ska spela upp ljudet (ezdrummer).

Postat
Inget externt ljudkort? Iofs inget måste, men alltid bäst... Har du MIDIkontakt på det inbyggda ljudkortet?

Nja, enligt kontrollpanelen (XP) finns Uppspelning av MIDI-musik: Microsoft GS Wavetable SW Synth.

Är det något som duger, eller måste jag ha ett "riktigt" ljudkort inkopplat även för att torrsimma?

Postat

du måste öppna Ezdrummer i programet som ett "vst instrument" (så är det cubase, live vet jag inte) på midi spåret väljer du vilket instrument som ska göra ljud av midinoterna.

midi talar bara om vilken not som ska spelas och hur länge den ska vara, du väljer själv vilket instrument som ska spela upp det, om det ska vara piano, trummor,stråkar osv. beronde på vilka vst instrument du har. nu vill du ju att trumnoterna ska spelas upp av ezdrummer därför måste du välja det.

Postat
på midi spåret måste du välja vad som ska spela upp ljudet (ezdrummer).

Det låter vettigt. Jag trodde, kankse något naivt, att det skulle fungera automatiskt då jag drog från Toontrack.

Vet du hur man ställer in MIDI-ljudkällan till EZDrummer? (Ska man lära Live att samarbeta med EZDrummer rent generellt?

Postat

du kan ha vilket ljudkort som hellst men ej musikanpassade ljudkort har högre latency, men du kan ladda hem "asio4all" och välja det som drivrutin till ljudkortet i ditt program.

Postat

http://www.asio4all.com/

på midi spåret borde det finns någon in och ut ruta. i cubase så står det tex

på in: all midi inputs (alla midi toner som spelas kommer in om man har midiklaviatur eller midi trummor) men det har inte du så det är ovesentligt.

på out: står det "not connected" och där kan man klicka på en pil och få ner en lista på de vst instrument som är startade i programet och då väljer du ezdrummer, förutsatt att du redan startat det i ditt program.

Postat
http://www.asio4all.com/

på midi spåret borde det finns någon in och ut ruta. i cubase så står det tex

på in: all midi inputs (alla midi toner som spelas kommer in om man har midiklaviatur eller midi trummor) men det har inte du så det är ovesentligt.

på out: står det "not connected" och där kan man klicka på en pil och få ner en lista på de vst instrument som är startade i programet och då väljer du ezdrummer, förutsatt att du redan startat det i ditt program.

Just det verkar vara problemet, jag förstår inte hur jag startar EZdrummer i Live...

Fast nu ger jag upp för i kväll. Jag får leta vidare någon annan gång.

Tack för hjälpen, speciellt då jag förstår att det inte är lätt att hjälpa den som inget alls kan om sådant här.

Postat

asio4all gör susen. Nu får jag inga felmeddelande mer och EZDrummer standalone låter!!!

Postat

Nix, fortfarande ingen förståelse hur man hör EZDrummer in Live. (Är Live Lite M-audio allt för stympad?)

Sedan undrar jag hur man kommer från projekt till wav eller mp3?

(Gäsp, det kommer gå åt mycket öl och vin innan jag förstår det här programmet...)

Postat

Suck, jag ger snart upp. Jag kan få in MIDI-spåren i Live, superenkelt med drag-and-drop, men att få ut ljudet är omöjligt. Jag har varit runt i alla inställningar och försökt få med EZDrummer, men det går helt enkelt inte...

Så för mitt MIDI-spår kan jag inte välja "MIDI to" till något annat än "No output"... Nivå-mätarna för spåret blinkar i takt till trummorna, men som sagt inget ljud kan komma ut.

Postat

Tada, hade inte ställt in rätt directory som defualt för vst-plugins!

Nu får jag upp EZD i Live och volym-stapeln för Master blinkar vackert grönt. MEN, tyvärr är ljudet ej hörbart... Hur som helst snubblar jag framåt!

Postat

Fanfar och jubel! Det låter, jag kan lägga ihop snuttar osv till egna arrangemang!!!

Postat

kul! jag brukar börja med att ta en vers takt och repetera den så det blir ungefär som hela låtens längd.

sen spelar jag in en gitarr till trummkompet. sen kan jag byta ut trummorna mot andra midi spår på refränger bryggor intron osv. där jag vill ha andra takter när jag vet var de ska vara så får man snabbt en struktur av låten.

• 4 månader senare...
Postat

En fråga angående Ezdrummer (dfh) i Ableton.

När jag laddat Ezdrummer i Ableton och ska till att progga egna komp så får jag upp en keybord (istället för en fin liten lista på vad alla trumkompnenter heter) där man inte har en aning om var allt ligger, vilket är riktigt bökigt.

Är det möjligt att få en lista på alla kompnenter?

Ifall inte; finns det något annat program jag kan använda för att progga trummor i för att sedan importera det i Ableton?

Postat
En fråga angående Ezdrummer (dfh) i Ableton.

När jag laddat Ezdrummer i Ableton och ska till att progga egna komp så får jag upp en keybord (istället för en fin liten lista på vad alla trumkompnenter heter) där man inte har en aning om var allt ligger, vilket är riktigt bökigt.

Är det möjligt att få en lista på alla kompnenter?

Ifall inte; finns det något annat program jag kan använda för att progga trummor i för att sedan importera det i Ableton?

Men det är precis likadant man får i Cubase. Finns säkert dokumenterat någonstans, men annars går det lätt snabbt att leta sig fram då man behöver ngt.

Kan du för den delen inte göra drag-and-drop på hela "komp" från EZDrummer? Då ser man ju vilka tangenter som motsvarar baskagge etc. Eller så kanske man kan klicka på respektive trumma/cymbal i EZDrummer-fönstret?

Postat
Men det är precis likadant man får i Cubase. Finns säkert dokumenterat någonstans, men annars går det lätt snabbt att leta sig fram då man behöver ngt.

Kan du för den delen inte göra drag-and-drop på hela "komp" från EZDrummer? Då ser man ju vilka tangenter som motsvarar baskagge etc. Eller så kanske man kan klicka på respektive trumma/cymbal i EZDrummer-fönstret?

Hm.. Fick aldrig det problemet när jag använda Cubase lyckligtvis.

Jo det jag ju i och för sig gå, fast jag vill hellst kunna bruka alla kompnenter utan att behöva böka så mycket.

Har du samma problem föresten?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.