Guitar Nilsson Postat 4 april 2009 Postat 4 april 2009 Ponera att man bestämt att spela in en jazztrio så att både pianot och trummorna mixas i stereo. Ett beslut som alltså ej kan ändras. Till detta vill man ju ha rumsmickning. Om man nu tar den med två mickar framför scenen så får man ju stereo på trummorna om de står i mitten. Men pianot som ligger i stereo förut hamnar i rumsbilden till vänster, och basfiolen som i grundmixen ligger i mitten hamnar till höger? Det blir ju två olika varianter på panorering och stereobild samtidigt. Är det bra eller dåligt? Inför min jazzinspelning funderar jag på att efter konserten rigga upp mitt eget lilla PA och spela upp alla låtarna från scenen samtidigt som jag spelar in det på kanske 4, 5 kanaler med mickar utplacerade på olika avstånd, då får jag ju med hur mycket eller lite jag vill av det rumsljud som vi verkligen spelat in. Det här extrainspelade rumsljudet blir förstås bara en ganska liten volymsvag del i slutmixen. Men borde jag då panorera pianot helt till vänster så det låter enbart från vänster som det gjorde i verkligheten när det stod på scenen, eller borde jag panorera både piano och trummor i stereo? Det senare tycker jag låter vettigare och enklare än att blanda två olika stereobilder. Och som sagt, att ha pianot till vänster är inget alternativ, det vill inte pianisten, inte jag heller. Har lyssnat en del på liveupptagningar av Oscars Petersen, hans flygel klingar väldigt snyggt i stereo, så vill vi ha det.
mösken Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 En sak att tänka på här är att om t.ex. pianot läcker in i ett annat mikrofonpar och panoreras åt ett annat håll än var det befinner sig i det andra mikrofonparet så kan vandringseffekter uppstå. Alltså att pianot inte upplevs som att det kommer ifrån det håll där du panorerat det. Detta händer om pianot hörs tydligt i det andra mikrofonparet. Mindre läckage är antagligen oundvikligt i den situationen som du beskriver.
Demonproducenten Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 bra frågor du ställer där nilsson den enda svaret som finns att ge är att din förutbestämda stereobild kommer förändras när du blandar in rumsmickningen frågor: vad syftar rumsmickningen till? är dom vända från eller mot scen? vilket ljudideal vill ni ha? livekänsla eller "instrumentkänsla"? din förutbestämda stereobild kommer förmodligen minskas ju mer rum du blandar in kanske är det rumsmickningen du ska utgå från å anpassa närmickningen till den istället för tvärtom - om det är live du vill ha fram glöm den där efterinspelningen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.