Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej där!

Jag undrar om en kondensatormik från 1970-talet nödvändigtvis måste låta sämre än en från 2000-talet. Naturligtvis har priserna gått upp, men om vi tänker en motsvarande i samma "klass", dvs. två i klassen lågbudget, två i klassen mellanklass och två i klassen dyra, fina. Vad har försämrats eller förbättrats?

Varför jag ställer denna fråga är för att jag själv "bara" äger 4 Sony kondensatormikar, inga andra märken eller typer av mikar. Ingen av de här kom initialt med xlr-kontakt och ingen är ju fantommatad. Nån mik är från mitten av 70-talet, en från slutet av 70-talet, en från slutet av 80-talet/början av 90-talet och den senaste är från 2005. Den från slutet av 70-talet har störst frekvensomfång och låter bäst.

Jag har länge spanat på MXL V67G, så länge att den sista butik som hade den sålde slut den där också. Hade priset 1395 kr. Men jag vet inte om jag vinner något på att köpa den. Det skulle dock vara "kul" att se om fantommatning innebär något bra för mina inspelningar. Fast då kanske man helst skulle behöva en till - Line Audio CM3 har jag kikat på med, för 895 kr. Om jag stereomikar akustisk gitarr, vilket jag gillar... Dessutom tål väl Line-miken elgitarrförstärkare även om det inte understryks särskilt ofta?!

Men då kommer nästa dilemma in - om jag ska spela in trumset med 6 mikar med mitt nya ljudkort så kan jag kanske inte använda mina 4 Sony-mikar tillsammans med de två fantommikar jag eventuellt tänkt skaffa - för ljudkortet har väl ett slags "antingen eller-läge" för fantommatning, eller hur är det med det? Från Sony har jag fått definitivt besked att de INTE fungerar med fantommatning. På fronten finns 4 xlr-ingångar för mik och på baksidan två teleingångar, dit jag kan ansluta en mikpreamp stereo för två mikar/två monopreampar. Om jag använder mina Sonymikar på fronten som inte har fantommatning (och därmed aktiverar jag ju inte heller fantommatning på M-Audio-ljudkortet), kan jag då ansluta mikpreamp/ar till tele in 5-6 på baksidan och på DEN preampen aktivera fantommatning och däri ansluta MXL V67G och en Line Audio CM3 t.ex.? På så sätt använda alla sex mikarna för trumsetet men där endast två fantommatas. Går det rent elektriskt? Eller... har utvecklingen på mikområdet gjort att det är ett dåligt val att göra så rent ljudkvalitetsmässigt?

Och snacket går ju fortfarande om att man kan få "vintage"-ljud när man köper en viss mik, inte minst beträffande nämnda MXL V67G. Vill man det, för det första? Personligen så gillade jag dock den mikens ljud (från ljudklipp jag hört). Men rent generellt, vad innebär vintage-ljud?

😏😳

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Hej Debatt!

Som så ofta ställer du mycket olika frågor samtidigt. Det blir svårt att beta av alltihop iett inlägg men jag vill börja med att påpeka att du verkar fundera väldigt mycket på tekniska saker som hänger ihop med musikskapande. Ändå är min bild av dig att du snarare drar åt teknofobhållet än tekniknördhållet. 🙂

Det fnns både bra och dåliga mickar från alla decennier. Och som med mycket annat åldras mikrofoner och är därför i behov av service då och då för att behålla sina kvaliteter.

Postat (redigerat)
Har mickarna blivit dyrare?

Bra mickar har ju tvärtom blivit billigare. :rolleyes:

Inte vet jag. Har en bra mik, ceteris paribus, blivit billigare verkligen? Då är den ganska ensam om det som produkt.

p076i4.jpg

Här är den mik som jag fortfarande har - från 1979 tydligen. Den kostade mig 460 kr, för säljaren i radioaffären (som det hette på den tiden och även gjorde skäl för namnet) trodde inte det var sant, det pris som stod i prislistan, och kom aldrig sig för att försöka sälja den till en knatte som jag för den dundersumman. Han kollade de andra Sonymikarna de hade inne, två stycken varav den ena kostade nåt på 200 kr och den andra nåt på 300 kr, vill jag minnas. Supporten på Sony ville inte svara, så jag fick den för 460 kr, tusingen under vad riktpriset var, han trodde första strecket var ett feltryck (det såg kanske ut så också). Det var mycket pengar 1979. Asbra mik! Butiken konkursade senare... Såg förresten här på Nätet nu att riktpriset var cirka 1500 kr i Europas ledande länder för den miken på den tiden, så då höll ju Sverige en ganska exakt nivå med sina 1460 kr.

Numera har jag bytt ut den löstagbara kabeln mot en xlr-xlr. Ännu ett lyft.

Redigerat av debatt
Postat
Inte vet jag. Har en bra mik, ceteris paribus, blivit billigare verkligen? Då är den ganska ensam om det som produkt.

p076i4.jpg

Här är den mik som jag fortfarande har - från 1979 tydligen. Den kostade mig 460 kr, för säljaren i radioaffären (som det hette på den tiden och även gjorde skäl för namnet) trodde inte det var sant, det pris som stod i prislistan, och kom aldrig sig för att försöka sälja den till en knatte som jag för den dundersumman. Han kollade de andra Sonymikarna de hade inne, två stycken varav den ena kostade nåt på 200 kr och den andra nåt på 300 kr, vill jag minnas. Supporten på Sony ville inte svara, så jag fick den för 460 kr, tusingen under vad riktpriset var, han trodde första strecket var ett feltryck (det såg kanske ut så också). Det var mycket pengar 1979. Asbra mik! Butiken konkursade senare... Såg förresten här på Nätet nu att riktpriset var cirka 1500 kr i Europas ledande länder för den miken på den tiden, så då höll ju Sverige en ganska exakt nivå med sina 1460 kr.

Numera har jag bytt ut den löstagbara kabeln mot en xlr-xlr. Ännu ett lyft.

Säljs det dylika nya såna där tingestar även idag?

Postat

Hela första plattan har jag spelat in mer eller mindre med den miken, Sony ECM-290F. En cd som väl äntligen ska ges ut innan sommaren om jag bara får mitt ljudkort och nya Cubase Essential nån gång... och nya datorn börjat trivas 😛

En annan mik jag använt är min allra första, dvs. stereomiken Sony ECM-99, till piano på cd-n faktiskt. Den använde Grateful Dead till en tidig liveinspelning de gjort! Ja, inte min privatägda mik då, men den modellen.

Sony ECM-99:

1-040-040132-Sony-ECM-99.jpg

Ingen av Sonys produkter blev långlivade under 70-talet, 80-talet. Ofta bytte de ut hela sortimentet mer eller mindre, varje eller vartannat år. Det var ju just Sony-katalogen "man" hämtade under den tiden - när man skulle peta ihop sin första stereo. Fanns ju inte lika andra märken som idag - inte som gav ut kataloger av den digniteten iaf.

Så svaret på frågan om miken ECM-290F fortfarande säljs ny är naturligtvis nej. Men hör och häpna, såg idag en kille på Ebay som påstår sig ha och sälja en sprillans oanvänd Sony ECM-99. Budgivning pågår. Så visst, kanske även en ECM-290F kan dyka upp nån gång emellanåt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.