Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallo!

Jag beställde grejer från England för några dagar sedan. I deras plan ingår att sända paketet dagen innan den datum man skrivit in som man vill ha som önskad leveransdag. Bara en sån sak, att man kunde skriva in vilken dag man vill få paketet är unikt. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Grejen är dock att de sänder paketet dagen innan oavsett var man bor - inom Storbrittanien eller i övriga Europa, det spelar ingen roll. Så nu står det om jag kollar in tracking order att den befinner sig på "International Hub" - vad betyder det månntro? Senaste noteringen var kl. 00:18.

Men framförallt, hur stor är chansen att jag kan få paketet idag på den dag jag bestämt? Jag har tagit ut en ledig dag från jobbet och kan inte ta emot paket på någon annan vardag framöver på lång tid - för normal budtid är väl 9-17. Inte heller kan jag ta emot paket på mitt arbete - no chance. Jag kan inte heller låta någon granne eller dylikt ta emot paketet, dels för att jag inte vill det, men framförallt för att det krävs att jag skriver under personligen!

Så... hur stor är chansen att paketet når mig idag? Har någon här erfarenhet av just ParcelForce?

p.s. Läste nyss ett skrämmande exempel på Nätet, där det stod om en som beställt från UK, via ParcelForce, paketet hade sänts dagen innan önskad leveransdag, men anlänt 5-6 dagar senare. d.s

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Nej, den tycks nu ha fastnat på "International Hub".

Skulle såklart ha angivit gårdagen - då jag inte kunde ta emot paket - som önskad leveransdag. Men det är ingen vits att vara efterklok.

Postat

Parcelforce "International Hub" har jag installerat streckkodsscannrar på, i hela anläggningen (en j-a massa scannrar var det...). :rolleyes:

Det är en av de största paketterminalerna i England, så ditt paket har inte lämnat landet ännu.

Postat
Parcelforce "International Hub" har jag installerat streckkodsscannrar på, i hela anläggningen (en j-a massa scannrar var det...). 🙂

Det är en av de största paketterminalerna i England, så ditt paket har inte lämnat landet ännu.

Hur kan de lova att man ska få paketet dagen efter det sänds?

Senaste noteringen var 00:18. Kan ju vara så kanske att det rätt som det är i denna stund dyker upp en ny notering och klockslag att det anlänt Gbg?

Finns en liten chans...

🙂

Postat
Hur kan de lova att man ska få paketet dagen efter det sänds?

Senaste noteringen var 00:18. Kan ju vara så kanske att det rätt som det är i denna stund dyker upp en ny notering och klockslag att det anlänt Gbg?

Finns en liten chans...

🙂

Transporterna brukar ske mest på natten, så det borde egentligen ha scannats i Sverige tidigt i morse om det har lämnat England. Paketen går ju in från bilarna direkt på transportbanor där de scannas automatiskt, så enda gången man inte vet exakt var det finns, är under transporten medan det ligger i lastbil, flygplan eller annat, men de kan ju också ha något trassel med sitt tracking-system, så att det inte presenteras i realtid... 🙂

Postat

Jepp, en annan gång, från ett annat företag så uppdaterades inte tracking info-n i tid, utan efteråt. 🙂

Det snabbaste jag varit med om, det var när jag dagen efter beställningen fick mina två paket (jeans resp boots) från Colorado, US.

En gång från England passerade paketet (från ett annat musikföretag) fem andra städer innan Göteborg, det var en sväng i både Holland och Danmark...

Postat
på transportbanor där de scannas automatiskt, så enda gången man inte vet exakt var det finns, är under transporten medan det ligger i lastbil, flygplan eller annat, men de kan ju också ha något trassel med sitt tracking-system, så att det inte presenteras i realtid... 🙂

Kanske att paketet inte scannats alls när det åkt på transportbandet - ungefär som att vissa varor på Hemköp/Ica ändå måste matas in manuellt av den person som sitter i kassan, trots att streckkod finns på varan.

🙂

Postat (redigerat)

Gick in på fel...

Så nu blev det rätt. Ingen förändring tyvärr.

⚠️

Redigerat av debatt
Postat
Kanske att paketet inte scannats alls när det åkt på transportbandet - ungefär som att vissa varor på Hemköp/Ica ändå måste matas in manuellt av den person som sitter i kassan, trots att streckkod finns på varan.

⚠️

Ganska osannolikt, eftersom scannerstationerna läser från alla sidor utom underifrån - och streckkoden måste vara rejält skadad för att scannrarna som sitter där ska missa en kod. Det är en lite annan nivå på dem än det är på butiksscannrarna... 🥰

Postat

Jawohl!

Jag har gett upp hoppet nu om att få paketet idag. Och nu ser jag inte alls hur jag ska kunna hinna hem någon dag för att ta emot det, kommande vecka.

Kör de ut paket på Skärtorsdag?

Postat (redigerat)

För djävligt egentligen!... De lovar att komma på den dag som man hos dem i en kalender markerar att man vill ha sitt paket och så gör de inte det!! Hade tagit ut en ledig dag från jobbet bara för detta. Men det värsta är kanske att jag nu inte vet vilken dag jag kan ta emot. Inte inom överskådlig framtid iaf, eftersom jag jobbar hela deras utlämningstider och inte kan ta emot paketet på jobbet.

Det står hos ParcelForce FORTFARANDE efter 50 timmar.... "Export item accepted into Network". Intenational Hub. Hur länge ska det behöva stå så?? Jobbar de inte med paket alls, då det är helg?!

Men det jag nu borde vara MEST orolig för är kanske det faktum att de dragit pengarna från kontot, trots att de tidigt i info-n på sidan skriver att de ALDRIG någonsin tar pengar förrän varorna är levererade... Det MÄRKLIGASTE är i sammanhanget att pengarna är dragna, men att det INTE står deras företagsnamn och beloppet på uttagskvittot och INTE heller att beloppet är reserverat. Något av de alternativen brukar det ju annars alltid vara tal om. Pengarna är bara väck... utan notering om vart, hur, varför.

😛

Redigerat av debatt
Postat

Parcel Force fungerar bra. Men tänk på att under helger ligger paketen och väntar till kommande arbetsdag/vardag. Va inte orolig 😲

Postat
På helgen händer ingenting, utan det är först på måndag det kan gå iväg därifrån. De som jobbar där måste ju också få ha ledigt... 😆

Självklart! Om de inte löser det med helgpersonal. Så om det går iväg på måndag kan jag nog räkna med tidigast tisdag?! Tänker nu på vilken dag jag ska begära att få gå tidigare och förlora arbetstid på... Det måste även meddelas minst tre dagar i förväg.

😲

Postat (redigerat)
Enda chansen att få några vettiga besked, är nog om du kontaktar Parcelforce och frågar dem när det beräknas komma till Sverige...

Sagt och gjort.

Inget land noterat hos Musikaffären ifråga. Men jag klickade för Sverige naturligtvis under själva köpet. Så har hänt en annan gång från ett annat ställe - men det är nog inget problem.

Däremot så mailsvarade ParcelForce automatiskt och snabbt nu att de försöker svara på min fråga på onsdag senast.

Jag som ville veta om paketet skulle komma imorgon, men det verkar ju inte så.

🙁

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Nya informationer för alla er som ligger sömnlösa för att ni undrar hur det går... 😱 ParcelForce menar nu att paketet anlänt till Danmark, redan natten mellan fredag och lördag.... 4/4. Uppdaterades först precis nyss. Dessutom, de anger torsdag 9/4 som leveransdag. Hoppas det, för jag har precis begärt ledigt från jobbet. Igen.

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat

Hoppas du köpt för ett rejält belopp och sparat ordentligt med pengar på det, så det blir värt besväret.

Lite som julafton blir det väl också?

VAd är det för prylar?

Postat (redigerat)

Hellu!

Paketet anlände. Men...

Inget kvitto, ingen följesedel eller annan förteckning i eller på paketet som talar om serienumren eller vad jag köpt överhuvudtaget. Om det skulle bli fel på ljudkortet t.ex. - hur vet de då att det är just det ljudkortsexemplaret som jag köpt från dem som jag skickar in?

Ingen Xylofon överhuvudtaget! Kommer den i ett separat paket, eftersom den är lite större (1 meter lång?)

Ingen nätadapter inkluderad i en länsad ljudkortslåda. Så nu måste jag köpa en ny nätadapter för svenska marknaden för att överhuvudtaget kunna kolla grejen, annars hade det räckt med en enkel konverter.

Undrar om de har öppet på Skärtorsdagen...

Redigerat av debatt
Postat

Följesedel finns antagligen med i det andra paketet i så fall...

I England kör de också med 230V, så du borde inte behöva någon ny nätdel, utan det borde räcka med en annan nätkabel (åtminstone om det går att ta loss nätkabeln...).

Postat
Följesedel finns antagligen med i det andra paketet i så fall...

I England kör de också med 230V, så du borde inte behöva någon ny nätdel, utan det borde räcka med en annan nätkabel (åtminstone om det går att ta loss nätkabeln...).

Nämen, jag har inte fått någon nätdel eller kabel överhuvudtaget!!

Postat

Jag gillar inte att man skulle markera vilken leveransdag man ville ha och sedan kom det inte den dagen!! Vid kontakt med ParcelForce därefter blir jag garanterad att paketet ska komma imorgon torsdag, men så får jag det idag onsdag istället. Märkligt är att paketutlämnaren trots mina tripla försök vägrar ta emot och se id-kortet seriöst - det är svagt. Undrar också varför jag ska vara tvungen att själv hämta paketet när det står att de ska leverera till dörren och att de kräver min namnteckning. Får idag veta att Schenker aldrig ringt på min dörr ens utan lämnat till paketutlämnaren. "Smart" också att paketet kunde hämtas först sedan Schenker stängt - ja, jag ringde.

Har skrivit mail till Schenker och musikaffä'n i England.

Sugen på att prova ljudkortet och det nya inspelningsprogrammet. Blir väl att köpa en batterieliminator i stan, för 5V, 2 AMP, med markerat ett plus inne i och minus ute.

Postat (redigerat)
Kan det ha varit haken? 😳

Hake och hake? 😄 Menar du anledning [underförstått: till att de inte skickade med rediga pappir]...

Vad betyder pluset inne i cirkeln på baksidan av apparaten, och minuset utanför. Jag vet att det kallas poler, men kan det finnas två OLIKA sorters "5 volts, minst 2 amp"-batterieliminatorer i stan - så jag måste välja rätt? Eller hur funkar det?

m-audio_fast_track_ultra.jpg

Här är ljudkortet bakifrån och framifrån.

I exemplaret ovanpå så ser man uttaget för batterieliminatorn nedtill till vänster, 5v 2 amp etc.

Redigerat av debatt
Postat
--- det borde räcka med en annan nätkabel (åtminstone om det går att ta loss nätkabeln...).

Va fult...

av dem då

😳

Postat

Står det i manualen att det ska finnas med en nätdel? Om det inte står där, så kan det vara så, att den inte följer med.

I så fall måste du se till att nätdelenär rätt - dvs att den skickar ut likspänning (DC) och att den är rätt polariserad (som du skrev så ska pluspolen vara på mittstiftet). Den måste lämna ut rätt spänning (Volt, alltså - och det ska varken vara högre eller lägre, utan precis rätt) - och det måste vara MINST den strömstyrka (Ampere - A eller mA) som det står att den ska ha. Om enheten behöver ha t ex 500mA, så går det bra med nätdelar som kan ge 500mA eller mer - men inte mindre än 500mA.

Postat

Tror det är ganska ovanligt att det följer med nätadapter/kabel till USB-ljudkort då dom brukar strömförsörjas via USB-kabeln. Jag har själv ägt eller haft tillgång till åtminstone 4-5 USB-kort och i inget av dom har det ingått adapter..

Postat (redigerat)

Ingen tvekan! Det står klart och tydligt i manualen att Batterieliminator ska ingå - 5 Volt och 2 Amp! Det ni och även jag tidigare kallade adapter. Clas Ohlsons personal sa till mig att det heter batterieliminator. Alla dessa ord...

Men egentligen ska jag ju inte behöva köpa en ny.

Redigerat av debatt
Postat
Ingen tvekan! Det står klart och tydligt i manualen att Batterieliminator ska ingå - 5 Volt och 2 Amp!

Då är det bara att maila och säga att de har glömt skicka med den. Om det ska ingå en sådan, så är det ju de som har gjort fel och då ska inte du behöva köpa en sådan separat här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.