anarkisten1 (oregistrerad) Postat 5 april 2009 Dela Postat 5 april 2009 Du behöver nog din preamp dvs om du inte har en i ljudkortet för micken kräver väl både fantommatning och förstärkning, tror jag i alla fall typ om det är samma mick jag tänker på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 5 april 2009 Trådstartare Dela Postat 5 april 2009 Du behöver nog din preamp dvs om du inte har en i ljudkortet för micken kräver väl både fantommatning och förstärkning, tror jag i alla fall typ om det är samma mick jag tänker på. aa. jo men jag har det även på ljudkortet, så det är lugnt:) +48 phantom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Mikrofon: Studio Projekts B1Preamp: ART (kan inte hitta nå mer namn, kostade under 1000 kr iaf) Kompressor: Behringer composer pro xl Ljudkort: Edirol UA 25 (det ska inte vara så dåligt har jag hört, även om det är USB) Har hört att mikpreampar spelar stor roll i sammanhanget. vilken underhållande tråd! 🙂 satan i gatan så mycket dravel... man får ju använda ficklampa för att hitta dom få visdomsorden bland alla nonsensinlägg... 48kHz... 20kkr mikrofoner... lalala... sandra: det viktiga är inte vad du har utan hur du använder det ingen av prylarna håller så låg kvalle så dom i sig fördärvar ditt sound hur använder du dom? som joaquin envist för fram så kan vi inte hjälpa dig om vi inte får höra nåt först - allt annat är gissningar i vinden å ska tas därefter har du lyssnat genom fler lyssningar? upplever du problem nån annanstans än genom skitlurararna? är det ett problem som egentligen inte finns som du lägger fokus på? vad ska inspelningen användas till - demo? färdig CD? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Jag har tagit till mig av alla råd jag fått, om att spela in i 24 bitars, testa enhancer, tätat mitt sångbås så mycket att det är mörkt därinne m.m... Har letat olika inställningar i mitt program osv... nothing helps fast allt är som det borde när jag nu spelar in. Det låter bra i ett par bättre lurar, monitorer, osv... men i just dessa lurar (när jag jämför med andra artister) så är det något som inte stämmer. Då absolut främst på mina dubbar som jag panorerar (ca 12 dubbar i varje öra som jag bouncar) då hörs det väldigt bra. Det låter liksom dovt och burkigt (nästan fasfel???). Sångbåset är troligtvis en anledning till att du inte känner dig nöjd med sången. Ett mycket litet rum har många resonanser i lägre mellanregister som grumlar till sången. De reflekterande ytorna befinner sig också mycket nära mikrofonen. Även om du dämpar dessa ytor med skum eller liknande kommer en del av reflektionerna ligga kvar. Du får helt enkelt en riktigt ofördelaktig akustik där inne. Om du sedan dubbar den ofördelaktiga akustiken på 24 spår blir resultatet fullt hörbart i mix. Du skulle kunna göra ett test. Ta en av låtarna du håller på med och lägga om all sång i t ex en refräng. Lägg sången i ett större rum. Stå i rummet, inte längs en vägg eller i ett hörn. Dämpa upp med filt, skum eller liknande ovanför dig och bakom dig och eventuellt på sidorna av mikrofonen. Gör det inte för tätt. Det ska inte stänga ute rummets akustik, bara dämpa de starkaste/tigiaste reflektionerna. Jämför med samma refräng inspelad i båset. Går det åt rätt håll? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 ... Jag opponerar mig mot att så många fokuserar på den utrustning hon använder. Jag använde det citatet eftersom det passade i sammanhanget. Det var ju du som pratade om att det alltid blir prylfixering i trådar som handlar om ljud. Nej, jag pratar om att det är för stort fokus på prylar i trådar om musikproduktion. Jag reagerade på att du, i början av sida två, sätter ned foten och hävdar: Det som är lite trist när sådana här ljuddiskussioner dyker upp, är det ofta kommer någon som säger att musiken är det viktigaste och att allt annat har underordnad betydelse. Det är ju inget annat än att konstatera självklarheter och slå in vidöppna dörrar, så det är egentligen helt meningslöst att komma med sådana kommentarer när det handlar om ljuddiskussioner. Tycker man att det är för mycket hype eller att det är för nördigt, så kan man lämna diskussionen därhän utan att kommentera, i stället för att komma med självklarheter som i själva verket inte har med diskussionen att göra. Svårt att tolka på något annat sätt än att du delar upp tidigare inlägg i tråden i väsentliga och oväsentliga - läs tekniska och musikorienterade inlägg. Till att börja med tror jag det är att lägga krokben för sig själv att försöka dela upp musikproduktion i två strikta delar. Det är klart att processen består av både skapande och hantverk, men det är bara krängligt att hålla dessa skilda åt. Vad är det förresten i tekniskt orienterade inlägg som gör dem kvalitativt bättre än musikorienterade inlägg, enligt dig? Det är för krångligt att plocka ihop femtielva citat från olika ställen i tråden för att det ska bli hanterbart Vilket du ju ändå gör, på ett mycket förvirrande sätt. Du lyfter in citat lösryckta ur sitt sammanghang och tillskriver dem nya innebörder. Det är inte så man för ett givande samtal. Det är inte så man har en intressant dialog. Meningen med diskussion är att reda ut saker. förtydliga vad man menar. Det kan också vara ett sätt att testa om man har belägg för en viss åsikt. Hursomhelst behöver man vara tydlig i sitt resonemang för att andra ska klara att hänga med. Vad du nu håller på med påminner mer om att lägga ut dimridåer. I ditt svar, utgå från senaste gjorda inlägg. Det är mest logiskt. Behöver du hänvisa till tidigare inlägg, gör det så tydligt som möjligt. Och Lyfter du in citat så bör dessa ha relevans till det du försöker belysa. ...och det skulle vara trevligt om du bemödade dig om att läsa igenom tråden i stället för att ha denna inställning: Tråden är redan uppe i tre sidor och jag orkar inte läsa igenom hel aen gång till. Återigen kastar du in citat, lösryckta ur sin mening. Exempel: Bara för att jag nämner ordet utrustning i ett inlägg innebär det inte att du kan ta det och förvränga till fasansfull "prylfixering" och sedan använda det i ett argument mot något som jag har påstått. Utrustning är utrustning, fasansfull "prylfixering" är fasansfull "prylfixering", liksom. Det ena har jag skrivit, det andra har du skrivit. , så därför använde jag ett nyare citat som jag tyckte var relevant för min kommentar om prylfixering. Som sagt, det var ju inte relevant. Det var ju du som förfasade dig över att jag hänvisade till min testsite när du skrev så här:När jag ser dig länka till din mictestsite i en tråd som den här som så uppenbart handlar om helt andra saker än vilken mick som är mest prisvärd i 10000-kronors-sementet har det mycket stor inverkan på hur resten av tråden kommer uveckla sig. Nej. Det var jag som påpekade det inflytande du har och vilken påverkan det gör för trådens utveckling när du länkar till din testside. Att du några inlägg senare (som jag redan skrivit om tidigare i det här inlägget) sätter ned foten och drar en skiljelinje mellan relevanta och irrelevanta bidrag (tekniska eller musikaliska) tycker jag är beklagligt. Jag tror du vet vilket inflytande du har på det här forumet. Jag uppmanar dig att tänka på det som ett ansvar också. Jag upplever att forumet i förlängningen förlorar på att du går in och styr diskussioner på det här sättet. Jag och antagligen de flesta som hängt på forumet här ett tag, vet att ljudkvalitet betyder mycket för dig. De flesta av oss uppskattar din testsite och unnar dig riktigt feta omvandlare och drömmarna om att en gång äga ett par Adam MP1. Men du måste förstå att det finns tillfällen när ditt tänk om teknik vs musik inte passar som hand i handsken. Det finns tillfällen när man kan angripa problem genom flera olika perspektiv. Som über-veteran är det viktigt att släppa fram dessa perspektiv och verkligen tänka sig för innan man sätter ned foten. Fortsättning följer eftersom inlägget slog i taket för hur många citat man får använda. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Fortsättning från tidigare inlägg: Sandra undrar om det till exempel kan vara mikrofonen som gör skillnaden mellan hennes egna låtar och referensmusiken. Eftersom vi inte har hört varken det ena eller andra är det svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Däremot är det fritt fram att spekulera och gissa! ...men man får alltså inte spekulera och gissa om vad som helst eller ge tips och synpunkter i "fel" (enligt vissa medlemmar) riktning, utan man måste se till att följa vissa oskrivna regler som säger att det är för mycket prylfokusering i trådar som handlar om ljud - trots att det frågeställaren börjar med, är att fråga om en annan mic skulle ge henne det hon är ute efter...? 😛 Återigen tillskriver du mig åsikter jag inte har och som jag inte formulerat. Du lägger ett fett raster av egen personlig tolkning över det jag skriver. Du omtolkar och förvränger. Det är tråkigt. Framförallt för dig själv. Det finns en mycket sympatisk sida hos dig Claes. Ditt engagemang, din driftighet och din envishet. Men att hålla vettiga och sansade diskussioner hör tyvärr inte till dina goda egenskaper. Jag tänker inte anstränga mig mer för att leta upp fler citat Tack! Det kommer underlätta den fortsatta diskussionen enormt! 🙂 , utan jag lämnar denna tråd därhän, åt sitt självdöende öde efter att den har förstörts av tjafsande om saker som trådskaparen inte har frågat om. Jag har försökt hålla en vettig diskussionsnivå men det krävs två för en tango. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 6 april 2009 Trådstartare Dela Postat 6 april 2009 Sångbåset är troligtvis en anledning till att du inte känner dig nöjd med sången. Ett mycket litet rum har många resonanser i lägre mellanregister som grumlar till sången. De reflekterande ytorna befinner sig också mycket nära mikrofonen. Även om du dämpar dessa ytor med skum eller liknande kommer en del av reflektionerna ligga kvar. Du får helt enkelt en riktigt ofördelaktig akustik där inne. Om du sedan dubbar den ofördelaktiga akustiken på 24 spår blir resultatet fullt hörbart i mix. Du skulle kunna göra ett test. Ta en av låtarna du håller på med och lägga om all sång i t ex en refräng. Lägg sången i ett större rum. Stå i rummet, inte längs en vägg eller i ett hörn. Dämpa upp med filt, skum eller liknande ovanför dig och bakom dig och eventuellt på sidorna av mikrofonen. Gör det inte för tätt. Det ska inte stänga ute rummets akustik, bara dämpa de starkaste/tigiaste reflektionerna. Jämför med samma refräng inspelad i båset. Går det åt rätt håll? Jag är i ett rum som är relativt stort, har flytande golv, träväggar (är i en källare), sen i mitt lilla sångbås har jag skum ovanför mig, tjock matta på sidor+ tjocka överkast, bakom mig har jag ett tjockt täcke. Framför mig en vägg med tjocka filtar och ett tunare skumm. Men andra ord är det toal dött därinne, kanske det som gör att det låter burkigt? Ska prova mig fram idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 (redigerat) Ett litet rum "dött" rum är ofta inte dött på mer än högre frekvenser, det krävs rejält med dämpning för att släcka lägre frekvenser. Så prova som joachime säger, gå ut i det fria stora rummet och spela in. Det är dessutom mycket trevligare än en klaustrofobisk garderob. Redigerat 6 april 2009 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 6 april 2009 Trådstartare Dela Postat 6 april 2009 Ett litet rum "dött" rum är ofta inte dött på mer än högre frekvenser, det krävs rejält med dämpning för att släcka lägre frekvenser. Så prova som joachime säger, gå ut i det fria stora rummet och spela in. Det är dessutom mycket trevligare än en klaustrofobisk garderob. klaustrofobisk är bara förnamnet. Så det kanske är därför det låter diskantfattigt, dovt och burkigt när jag bouncar mina lagerpålagerdubbar. Akustiken kommer fram. (låter helt ok med enskillda sångspår) Men hur tar man död på de lägre parierna om inte med mängder av filtar och skum? När man nu går in i min koja och säger ett "hallåå" så är det helt dött. Men då alltså bara på dikanten kanske? Men hur blir det om jag har lite rumsklang kvar.... blir inte det då istället ett problem att det låter konstigt? Har ju hört att man ska ha det så dött som möjligt när man spelar in sång. ......Ska prova som sagt när jag kommer hem ef. jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 6 april 2009 Trådstartare Dela Postat 6 april 2009 (redigerat) Det börjar gå upp ett ljus nu för mig. Jag har kass akustik helt enkelt. Vad jag förstått så dödar täcken, vanligt skum och annat billigare krafs bara de högsta registren(har googlat lite). Man måste ta till glasfiber för att hamna rätt i akustiken. Har jag rätt? Kanske är dags att pappsen får rycka in som är duktig på att bygga, o snickra ihop ett asbra sångbås. Är jag på rätt väg nu? Har jag tänkt rätt? Är det glasfiber som gäller? Eller finns det ännu bättre grejor? Jag är berädd att sattsa på det bästa. Ikea överkasst i all ära. Dom kan man ha på sängen. Nån som vet hur man ska få till den absolut bästa sångakustiken? Hur stort bör båset vara? Hur tjockt med glasfiber?... tips tack! ... om jag nu är på rätt väg? Redigerat 6 april 2009 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Mineralull (sten eller glas) är mycket effektivare än filtar och täcken och räcker långt när man man vill kontrollera akustiken för sång. Men om du har ett större musikrum med träpanel på väggarna tycker jag att du ska utgå ifrån det istället för att bygga in dig i ett bås. Det är svårt att få till akustiken i ett litet utrymme. Till att börja med kan du montera en 5 cm mineralullsabsorbent i taket där du står och sjunger. Bygg sedan tre flyttbara skivor (60 x 120 cm är standardmptt på en skiva) som du kan laborera med och hitta en placering där du får en fin balans mellan efterklang och direktljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Förutom ovanstående tips så kan du prova att sjunga närmre micken. Förvisso ökar de lägre frekvenserna men dessa är lättare att hantera än dom som kommer som reflektioner. Nackdel, kan bli mycket ess och smaskljud... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 6 april 2009 Trådstartare Dela Postat 6 april 2009 Hej igen! Någon som kanske har nå bilder/tips på hur man bygger en lämplig ram till glas/stenfibret? Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 Det börjar gå upp ett ljus nu för mig. Jag har kass akustik helt enkelt. Vad jag förstått så dödar täcken, vanligt skum och annat billigare krafs bara de högsta registren(har googlat lite). Man måste ta till glasfiber för att hamna rätt i akustiken. Har jag rätt? Kanske är dags att pappsen får rycka in som är duktig på att bygga, o snickra ihop ett asbra sångbås. Är jag på rätt väg nu? Har jag tänkt rätt? Är det glasfiber som gäller? Eller finns det ännu bättre grejor? Jag är berädd att sattsa på det bästa. Ikea överkasst i all ära. Dom kan man ha på sängen. Nån som vet hur man ska få till den absolut bästa sångakustiken? Hur stort bör båset vara? Hur tjockt med glasfiber?... tips tack! ... om jag nu är på rätt väg? Sandra - Gillar verkligen din kombination av nyfikenhet, driftighet och en ständig vilja att lära mer 🙁 Både kul och inspirerande att läsa när du visar dig här. MEN det tenderar att falla ur frågeställningar utan att du själv ger så många svar - Med det menar jag bara att med ömsesidig respekt för alla fina och föralldel lite OT-svar du får, så ska det inte behöva ta 100 inlägg i tråden, innan ett möjligen taskigt rum kanske är den springande orsaken till dina eventuella problem. Bara här ovan kan jag räkna till nio (9) frågetecken utan att du en gång (har jag missat nåt?) bemött alla som frågar efter ljudexempel, eller ännu bättre, lagt upp ett eller ett par. Dina nio ovan uppskattas dock av mig och förmodligen andra och jag ser fram emot både ljudexempel och lösningar från folk som är riktigt hemma på vad du frågar efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 6 april 2009 Dela Postat 6 april 2009 här kan du se hur cruncher på forumet byggt sin studio: Crunchers bygg tråd du ser hur ljud absorbenterna är byggda mm. här är en kortfilm från den färdiga studion: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robban08 Postat 7 april 2009 Dela Postat 7 april 2009 Mineralull (sten eller glas) är mycket effektivare än filtar och täcken och räcker långt när man man vill kontrollera akustiken för sång. Men om du har ett större musikrum med träpanel på väggarna tycker jag att du ska utgå ifrån det istället för att bygga in dig i ett bås. Det är svårt att få till akustiken i ett litet utrymme. Till att börja med kan du montera en 5 cm mineralullsabsorbent i taket där du står och sjunger. Bygg sedan tre flyttbara skivor (60 x 120 cm är standardmptt på en skiva) som du kan laborera med och hitta en placering där du får en fin balans mellan efterklang och direktljud. ÅÅHH..,ack denna mineralullsfixering,hur vet ni att det beror på det för ni har väll fortfarande inte hört någon inspelning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 7 april 2009 Dela Postat 7 april 2009 ÅÅHH..,ack denna mineralullsfixering,hur vet ni att det beror på det för ni har väll fortfarande inte hört någon inspelning? Nä, men jag har flera negativa erfarenheter av död-dämpade sångbås. Det är ingen slump att det låter illa. Det vore däremot en slump om det någon gång skulle låta bra. Framförallt vid 24 dubbningar. En vanlig problematik med att spela in i små utrymmen är det som Loop tar upp: Man spelar in så nära mikrofonen det går för att slippa undan den dåliga akustiken. Det är inget fel med att närmicka, tvärtom kan man få en extra skjuts i framförallt det lägre registret. Däremot uppstår problem när allt in en mix är närmickat. Det blir för mulligt, för bumligt och ingen ambiens eller atmosfär så långt örat når. Jag vet att den här tråden är infekterad och skrev därför att "sångbåset är troligtvis en anledning till att du inte känner dig nöjd med sången". Notera de kursiverade orden. Jag tror, jag vet inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robban08 Postat 7 april 2009 Dela Postat 7 april 2009 Nä, men jag har flera negativa erfarenheter av död-dämpade sångbås. Det är ingen slump att det låter illa. Det vore däremot en slump om det någon gång skulle låta bra. Framförallt vid 24 dubbningar.En vanlig problematik med att spela in i små utrymmen är det som Loop tar upp: Man spelar in så nära mikrofonen det går för att slippa undan den dåliga akustiken. Det är inget fel med att närmicka, tvärtom kan man få en extra skjuts i framförallt det lägre registret. Däremot uppstår problem när allt in en mix är närmickat. Det blir för mulligt, för bumligt och ingen ambiens eller atmosfär så långt örat når. Jag vet att den här tråden är infekterad och skrev därför att "sångbåset är troligtvis en anledning till att du inte känner dig nöjd med sången". Notera de kursiverade orden. Jag tror, jag vet inte. Okej,jag skämtade lite där.Det är precis samma sak för mig med dåliga högtalare som jag har fått erfara.jag gjorde en demo för länge sedan innan jag skulle in i studion med otroligt duktiga musiker så jag ville att det skulle låta så bra som möjligt när jag spelade upp låten för dom.Så jag satt hemma och mixade välldigt nogrant i mina superpostorder pionner från 80-talet sen när jag kom till studion och skulle spela upp låten så lät det som om jag hadde mixat inne på toaletten delvis mellanregistret var totalt överdrivet...väldiigt pinsamt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 7 april 2009 Dela Postat 7 april 2009 Tänk också på att det låter kasst eftersom lurarna är kassa... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 8 april 2009 Trådstartare Dela Postat 8 april 2009 (redigerat) Har kommit på en bra lösning vad gäller sångbåset nu.... ska kombinera kvinnogöra(sömnad) med lite manligare grejor (glasfiberull). Hoppas det blir bra, lägger ut en bild sen isåfall. Rummet i sig är ganska ljudabsorberande har jag märkt, vilket var anledningen att jag flyttade in studion i rummet från början. Takhöjden är kanske i lägsta laget (2m) då jag har hört att högre takhöjd destå bättre... men vad gör man. Redigerat 8 april 2009 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 april 2009 Dela Postat 8 april 2009 (redigerat) Se där ja. Man blir nyfiken av vad som komma skall musikaliskt. Redigerat 8 april 2009 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 april 2009 Dela Postat 9 april 2009 Takhöjden är kanske i lägsta laget (2m) då jag har hört att högre takhöjd destå bättre... men vad gör man. Se till att montera en absorbent i taket där du lägger sång, annars får du en reflekterande yta väldigt nära sångmicken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.