Jump to content
Annons

Varför låter min musik dålig i ett par kassa hörlurar?

Bluemoon

Recommended Posts

Hejsan,

Jag sitter o jämför några av mina inspelningar i ett par hörlurar av sämre kvalitè än mina vanliga. I de vanliga tycker jag att ljudet håller samma kvalitè som det på marknaden, men när jag lyssnar i ett par halvkassa lurar fick jag en shock mer eller mindre. Det låter inte alls så värst bra. Inte för att den musik jag jämför med låter super heller, men nog låter det lite bättre än min musik. Vad ska jag ta mig till? Min mick exempelvis, Studio projekt B1, är det den som är så kass att det nu märks när jag lyssnar i dessa sämre hörlurar? Måste jag spela in om aaaaaaaallt (as mycket jobb har jag lagt ner på att spela in och klippa miljontals dubbar) i gen o köpa en ny mick för 20 000 kr? Håller på att bryta ihop just nu.

Kan man mastra musik så det låter bättre i dåliga lurar? Är det det som är hemligheten? Känns inte så just nu.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

anarkisten1 (oregistrerad)

Dubbelkolla i ytterligare ett gäng lurar eller monitorer/högtalare först innan du bryter ihop. Skulle det visa sig vara problem så har du väl ändå låtarna med alla ljudfiler kvar i ditt inspelningsprogram så då är det ju bara att på och mixa igen. Svinjobb givetvis men ingen katastrof. Det borde ju gå att få material inspelat med en B1 att låta ok ändå även om den är billig. Lägg upp lyssningsexempel så folk får komma med tips kan ju vara en bra idé oxå.

Dela på andra sajter

Det är 12 st låtar allt som allt. Det jag är orolig över är mina inspelningar, de tar flera månader att spela in och klippa. Och jag har inte en budget på 40 000 för att köpa ny mick, kompressor, eq, om de är dessa som gör mina sånginspelningar kassa (i ett par sämre hörlurar). Vad behöver man för grejer för att få till en riktigt bra sånginspelning? Verkar som B1:an som är så välomskriven inte duger... känns trist. Kan ju vara kompressorn eller eq:n också.

Dela på andra sajter

Man kommer väldigt långt även med billiga prylar, så det är inte alls säkert att det är de som är problemet. Kan du inte lägga upp en av de låtar du är missnöjd med ljudet på, eller iaf en snutt ur en låten? Det finns gott om duktigt folk här på forumet som kan ge tips om vad du kan göra för att få det att låta bättre.

Dela på andra sajter

Oh mama... tror jag har hittat problemet;P Jag har totalfokuserat på att spela in och klippt nu i säkert ett halvår... inte alls hållt på med EQ osv. Provade nu på ett "naket" sångspår (utan dubbar) och ack vilken skillnad det blir. Hade glömt EQ:s under. Ska prova lite med EQ på nå dubbspår nu också. JAG ÄLSKAR EQ!!! Tack för ett underbart forum, nu behöver jag inte bryta ihop, tack och lov!

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Försök att få fatt på Studios "mall" för instrument, röster och deras viktiga frekvensområden. Finns säkert även att få tag på/köpa i PDF (från inspelnings specialnumret).

Dela på andra sajter

Korrigering:

Det hette visst Mixologi det där specialnumret.

Tack för tipset. Men visst kan man rädda det mesta med EQ. Sen får jag ju inte glömma, att dagens musik är totalihoptryckt, där ligger skillnaden också tycker jag, att min musik är lite luftig. Blir ju lite skillnad på det också vet jag av erfarenhet.

Dela på andra sajter

Först och främst ställ dig frågan: Är det värt allt att låta som alla andra? Jag menar att du inte nödvändigtvis behöver använda kompressor i någon större utsträckning. Viss musik, t.ex. jazz, pysslar inte lika mycket med detta och det har dessutom kommit en våg av nyare artister som inte kämpar på så mycket med det. Man kan säga som så att när några få började använda kompressor i stor omfattning så var det utmärkande, men sedan när alla började arbeta så var det inte längre någon som stack ut, och nu när vissa tonar ned komprimerandet så blir det i stället de - de normala naturliga inspelningarna - som sticker ut.

Miken är bra. Behåll den.

Det jag mest reagerade över det var att du skrev att dina låtar lät sämst i en sämre lyssningsutrustning. Det brukar vara tvärtom, sämre grejer är mer förlåtande och allt kommer inte fram på samma sätt. Har du ett gott resultat i finare grejer så skulle jag inte göra någonting alls!!!!! Då har du ju spelat in bra. Men visst, men vill väl att det ska låta ok/bra i "alla" grejer, så vill du förändra det inspelade materialet, så visst...

Lycka till!

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Men visst kan man rädda det mesta med EQ. Sen får jag ju inte glömma, att dagens musik är totalihoptryckt, där ligger skillnaden också tycker jag, att min musik är lite luftig. Blir ju lite skillnad på det också vet jag av erfarenhet.

Det beror lite på hur man ser det. Ett av de största tips jag kan ge dig är att ha tänket att man INTE kan rädda det mesta med EQ.

Om du försöker att få grundljudet så bra som möjligt, så kommer EQ istället att vara möjligheten att forma ljudet på ett tilltalande sätt.

EQ ska aldrig behöva vara räddningen från ett dåligt ljud.

Din B1 ska räcka väldigt långt, men har du någon gång lite mer budget, satsa isåfall på exempelvis en Neumann TLM103(ca 9000 kr) som ger ett mycket behagligare inspelningsljud redan från början - då börjar det bli riktigt intressant att använda sig av EQ. Jag hade från början en ADK A51, som spelar i ungefär samma liga som B1(även om den sistnämnda ofta nämns som lite bättre), och att uppgradera till TLM103 gjorde en enorm skillnad och var värt vartenda öre! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Det beror lite på hur man ser det. Ett av de största tips jag kan ge dig är att ha tänket att man INTE kan rädda det mesta med EQ.

Om du försöker att få grundljudet så bra som möjligt, så kommer EQ istället att vara möjligheten att forma ljudet på ett tilltalande sätt.

EQ ska aldrig behöva vara räddningen från ett dåligt ljud.

Din B1 ska räcka väldigt långt, men har du någon gång lite mer budget, satsa isåfall på exempelvis en Neumann TLM103(ca 9000 kr) som ger ett mycket behagligare inspelningsljud redan från början - då börjar det bli riktigt intressant att använda sig av EQ. Jag hade från början en ADK A51, som spelar i ungefär samma liga som B1(även om den sistnämnda ofta nämns som lite bättre), och att uppgradera till TLM103 gjorde en enorm skillnad och var värt vartenda öre! 🙂

Så den här Neumann är alltså bättre att använda sig av vad gäller mick (jag har åtminstone 10000 i budget). Jag vet att jag har råkat få ganska hög distortion ett antal ggr med min B1, har den tagit mycket stryck då? Förmodligen. Men vad gäller ljudkortet (edirol UA), kompressorn (behringer composer) och micpreampen så spelar väl även dessa in? Är det någon idè att köpa en dyr mick och sedan har billigare grejor till resten?

Dela på andra sajter

Det jag mest reagerade över det var att du skrev att dina låtar lät sämst i en sämre lyssningsutrustning. Det brukar vara tvärtom, sämre grejer är mer förlåtande och allt kommer inte fram på samma sätt. Har du ett gott resultat i finare grejer så skulle jag inte göra någonting alls!!!!! Då har du ju spelat in bra. Men visst, men vill väl att det ska låta ok/bra i "alla" grejer, så vill du förändra det inspelade materialet, så visst...

Lycka till!

🙂

Det är just det jag är lite putt på, att det inte kommer fram lika hårt i sämre utrustning. Mycket musik jag jämfört med låter ganska klart och fint ändå i samma lurar.

Dela på andra sajter

Så den här Neumann är alltså bättre att använda sig av vad gäller mick (jag har åtminstone 10000 i budget). Jag vet att jag har råkat få ganska hög distortion ett antal ggr med min B1, har den tagit mycket stryck då? Förmodligen. Men vad gäller ljudkortet (edirol UA), kompressorn (behringer composer) och micpreampen så spelar väl även dessa in? Är det någon idè att köpa en dyr mick och sedan har billigare grejor till resten?

"Bättre" är väldigt personligt.

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov, så kan du jämföra B1 och TLM103 och se om skillnaden mellan dem är något i stil med vad du tycker att du behöver...

Om det distar så beror det ytterst sällan på micen, utan för det mesta är det preampen eller ljudkortets ingång som blir överstyrd. TLM103 har vad en bekant har kallat "hysteriskt hög utsignal", så det är nog större risk för överstyrning med den än med B1:an, om man har en stark ljudkälla...

Låter det illa om micen, så kanske du har vänt den på fel håll (mycket vanligt fel, så du är i så fall långt ifrån ensam om det)...? Du ska sjunga mot sidan där logotypen sitter.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov, så kan du jämföra B1 och TLM103 och se om skillnaden mellan dem är något i stil med vad du tycker att du behöver...

Om det distar så beror det ytterst sällan på micen, utan för det mesta är det preampen eller ljudkortets ingång som blir överstyrd. TLM103 har vad en bekant har kallat "hysteriskt hög utsignal", så det är nog större risk för överstyrning med den än med B1:an, om man har en stark ljudkälla...

Låter det illa om micen, så kanske du har vänt den på fel håll (mycket vanligt fel, så du är i så fall långt ifrån ensam om det)...? Du ska sjunga mot sidan där logotypen sitter.

Aaa, jo jag vet att det låter askasst om man sjunger mot fel håll på micken. Not good. Men det låter inte så hemskt (sjunger åt rätt håll). Det är bara det att jag är ute efter något som är superbra.

Din testsite låter spännande. Ska lyssna.

Edit: Jo jag förstår att det då beror på att jag ställt mickpreampen för högt om det distar, men det jag funderade på var om micken tar skada av att råka få dist?

Redigerat av sandraML
Dela på andra sajter

har en Focusrite trakmaster pro channel strip och efter att jag började använda den har jag fått mycket bättre ljud, finns många olka channelstrips så det borde finnas någon som passar dig. den kostade ca 3500:- när jag köpte den för några år sedan.

köpte även en Behringer B 2 pro mic (ca 2000:-) och den har också förbättrat mina inspelningar.

för 10 000:- kanske du skulle satsa på en mic för 5-6000:- och en bra channelstrip eller ett nytt ljudkort med bra preamps istället för att lägga allt på micen.

finns många trådar om micar och där kan du säkert hitta intressanta micar att kolla upp själv (eller lyssna på Claes sida) och bilad dig en egen uppfattning.

Dela på andra sajter

Edit: Jo jag förstår att det då beror på att jag ställt mickpreampen för högt om det distar, men det jag funderade på var om micken tar skada av att råka få dist?

det är väl i såfall högtalarna/monitorerna som tar skada om det inte är en väldigt hög ljudkälla nära micen som orsakar ljudet.

Dela på andra sajter

Har inte hört materialet, men tycker du kan försöka jobba med någon enhancer plugin först. Sådana kan i bästa skapa mer HiFi åt ljudet.

Sedan i fortsättningen bör du tänka på att åtminstone vissa ljudkort faktiskt låter bättre med högre inställd samplingsfrekvens. Det kräver mer av datorn och kräver mer utrymme, men kan löna sig. Jobba även med 24 bitar, inte 16.

Dela på andra sajter

det är väl i såfall högtalarna/monitorerna som tar skada om det inte är en väldigt hög ljudkälla nära micen som orsakar ljudet.

Skönt å höra.. men jag upplever att micken piper till ibland, inte när jag tar höga toner, men däremot låga. Men channelstrips, vad är det????

Dela på andra sajter

Har inte hört materialet, men tycker du kan försöka jobba med någon enhancer plugin först. Sådana kan i bästa skapa mer HiFi åt ljudet.

Sedan i fortsättningen bör du tänka på att åtminstone vissa ljudkort faktiskt låter bättre med högre inställd samplingsfrekvens. Det kräver mer av datorn och kräver mer utrymme, men kan löna sig. Jobba även med 24 bitar, inte 16.

Ska jag jobba med 24, inte 16? Snopet vart det nu. Har aldrig tänkt på det.

Dela på andra sajter

Det var din sida jag var in på för några år sedan när jag höll på bygga min studio! Bra sida:) Men jag upplevde inte någon skillnad på dessa två mickar vad gäller sång,,, kan det vara så?

"sixties" när du bytte till Behringer mick, hade du studio projekts B1 innan då?

Dela på andra sajter

Ska jag jobba med 24, inte 16? Snopet vart det nu. Har aldrig tänkt på det.

Ofta är det ingen katastrof. Det gör som störst skillnad på de svagaste partierna. Eller om musiken har stor dynamik.

Men kom ihåg att spela in med 24 bitar i framtiden. För säkerhets skull. ⚠️

Dela på andra sajter

Ofta är det ingen katastrof. Det gör som störst skillnad på de svagaste partierna. Eller om musiken har stor dynamik.

Men kom ihåg att spela in med 24 bitar i framtiden. För säkerhets skull. ⚠️

Men på sånginspelningar (det enda jag spelar in- allt annat görs i datorn) gör det lite skillnad då alltså?

Dela på andra sajter

Om du kör med 24-bit i stället för 16-bit, så kan du skapa ett "headroom" genom att sikta på kanske -10dB som maxnivå, i stället för att sikta på att slicka 0dB (som man får göra när man kör med 16-bit) och därmed riskera överstyrning om det blir lite för starkt. Du får detta extra headroom utan att bruset blir nämnvärt högre, så det är bara fördelar med det. Du kan också blanda bitdjup utan problem, så om du har spelat in med 16-bit tidigare och byter till 24-bit senare i samma projekt, så fungerar det ändå - men då med bättre ljudkvalitet på de nya inspelningarna. ⚠️

Dela på andra sajter

Om du kör med 24-bit i stället för 16-bit, så kan du skapa ett "headroom" genom att sikta på kanske -10dB som maxnivå, i stället för att sikta på att slicka 0dB (som man får göra när man kör med 16-bit) och därmed riskera överstyrning om det blir lite för starkt. Du får detta extra headroom utan att bruset blir nämnvärt högre, så det är bara fördelar med det. Du kan också blanda bitdjup utan problem, så om du har spelat in med 16-bit tidigare och byter till 24-bit senare i samma projekt, så fungerar det ändå - men då med bättre ljudkvalitet på de nya inspelningarna. ⚠️

Surt att jag spelat in allt i 16 bitars! Hundra års jobb, bara att bita i det sura äpplet. Ska hem och prova sedan. Snyft. Men vad gäller B1:an så kanske den håller måttet för sånginspelning ändå? ... kanske inte ska rusa iväg o köpa en ny för 10 000:- och tro och hoppas att det ska bli mkt klarare. Men nån som kan svara på vad ett channelstrip var? Om det är något att skaffa?

Jag vet att min mosters man har nån mick för 20 000:-, kanske ska smöra för honom, och låna och prova. Lär dock åka 20 mil, men det kanske det är värt. Tror det är en AKG.

Dela på andra sajter

Sedan tycker jag du ska nyttja 48 kHz i samplingsfrekvens också - inte 44 kHz. Men det är vad jag tycker.

Att du spelat in digitalt och med de inställningar du nu haft är INTE ALLS någon katastrof.

Tänk om du spelat in med 8 bitar...

Kör lite med en enhancer - tro mig, det kan lyfta en inspelning extremt. Används ju t.o.m. för att få gamla kassettinspelningar att låta bättre.

Det finns mycket annat roligt med - har du en monofonisk inspelning så finns ju stereoizers t.o.m. som lägger olika frekvenser i varsin högtalare på ett raffinerat sätt, så man får intrycket av att det är en stereofonisk inspelning.

Du märkte inte särskilt stor skillnad mellan mikarna vid lyssningen och du kommer inte heller att märka särskilt stor skillnad mikarna emellan. En viss skillnad, men inte stor.

Vet ingen plugin ENHANCER nu på rak arm, men om jag hittar en hojtar jag till!

⚠️

Dela på andra sajter

channelstrip

Är inte det en kanal i ett inspelningsprogram bara? Visuellt om man så vill den mätare du ser som har en stapel som rör sig upp och ned...

⚠️

Kanske inte ändå...

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Surt att jag spelat in allt i 16 bitars! Hundra års jobb, bara att bita i det sura äpplet. Ska hem och prova sedan. Snyft. Men vad gäller B1:an så kanske den håller måttet för sånginspelning ändå? ... kanske inte ska rusa iväg o köpa en ny för 10 000:- och tro och hoppas att det ska bli mkt klarare. Men nån som kan svara på vad ett channelstrip var? Om det är något att skaffa?

Jag vet att min mosters man har nån mick för 20 000:-, kanske ska smöra för honom, och låna och prova. Lär dock åka 20 mil, men det kanske det är värt. Tror det är en AKG.

Som Joachime sade, så är det oftast ingen katastrof, utan det funkar bra ändå.

Du bör kunna klara dig ett bra tag med B1:an, men det skadar ju inte att jämföra ljudet i den med andra och se om det finns någon annan som du gillar bättre.

En channelstrip är en micpreamp som förutom preampen också har eq och kompressor inbyggt. Jag tycker personligen inte om det, men det är en smaksak. Jag föredrar att spela in enbart genom en preamp, för att sedan lägga eq och kompressor med plugins i Cubase. Om du kör med en channelstrip vid inspelningen och råkar ställa in lite fel på kompressorn, så går det ju inte att backa, utan det är bara att spela in igen...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

En channelstrip är en micpreamp som förutom preampen också har eq och kompressor inbyggt. Jag tycker personligen inte om det, men det är en smaksak. Jag föredrar att spela in enbart genom en preamp, för att sedan lägga eq och kompressor med plugins i Cubase. Om du kör med en channelstrip vid inspelningen och råkar ställa in lite fel på kompressorn, så går det ju inte att backa, utan det är bara att spela in igen...

Tack för informationen! Håller med...

Redigerat av debatt
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.